Bedre overblik på ny platform

Home / Microsoft - Momentum / Bedre overblik på ny platform

800 medarbejdere, nye markeder og produktion i Europa og Fjernøsten stiller store krav til kommunikationen hos industrivirksomheden Fibertex. Instant messaging har bidraget til at udvikle nye samarbejdsformer i den globale koncern.

Med produktion i Danmark, Malaysia og Tjekkiet og salgsdatterselskaber i Frankrig, Spanien og Portugal kan det være en god ide at have flere tangenter at spille på i den interne kommunikation. Og medarbejderne hos Fibertex kommunikerer også på tværs af lande, afdelinger og tidszoner via telefon, email og instant messaging.
Og flere tangenter er på vej. I løbet af 2007 vil som supplement til nuværende Voice over IP løsning og dedikerede videokonferencelokaler, påbegynde de første test af voice og video via en mere dynamisk løsning med Microsoft Communicator 2007.
Og værktøjerne til unified communication er så simple at benytte, at Fibertex ikke har haft behov for at undervise medarbejderne i brugen. Det er helt op til den enkelte, hvordan unified communication skal benyttes.
”Det her handler ikke om, at alle skal chatte med hinanden. Men hvis vi ikke stillede unified communication til rådighed, så ville der ske to ting: Der ville være forretningsmæssige muligheder, vi ikke kunne udnytte, og medarbejderne ville selv finde andre løsninger med de sikkerhedsrisici, der følger med. Der er tydeligvis et behov, og derfor er det vores opgave at tilbyde teknologien til medarbejderne,” siger Preben Juhl Petersen, der er Group IT-manager hos Fibertex.

Kommunikationsteknologi understøtter forretningen
Han oplever, at teknologien af sig selv finder sin egen plads i virksomheden, efterhånden som medarbejderne tager den til sig. De mest skeptiske bliver til aktive brugere, når andre medarbejdere ønsker at kontakte dem via eksempelvis instant messaging.
”Der i høj grad tale om en modningsproces. For nogle år siden diskuterede man, i hvilket omfang Internet og email hørte hjemme på arbejdspladsen. Nu handler det om at gøre unified communication til en sikker og effektiv platform, der kan understøtte forretningen,” mener Preben Juhl Petersen.

Et spørgsmål om fantasi
Et eksempel på, hvordan unified communication kan bruges kreativt, er i forbindelse med kortere orienteringer eller små kurser. Her vil Fibertex benytte instant messaging til at samle små grupper af medarbejdere og give fælles introduktioner til f.eks. nyt emne. Tidligere har det været et større arbejde at samle medarbejdere og koordinere kalendere. Med unified communication har Fibertex et overblik over medarbejdernes tilgængelighed og kan derfor nemt planlægge møder og afholde dem via communicatoren.
”Det er bare et spørgsmål om at bruge værktøjet og sin fantasi, så opstår der nye måder at anvende messaging på. Et andet eksempel er medarbejdere i forskellige lande, som taler på fremmedsprog med hinanden i telefon. Her kan der være situationer, hvor medarbejderne vælger at skrive via instant messaging samtidig for at afklare ting, som er vanskelige at forklare på det talte fremmedsprog. Det betyder altså, at man både taler og skriver sammen på én gang. Det har vist sig at være en stor fordel, og det er noget, vi ser frem til at udnytte mere, når vi udvider til nye markeder og lande,” fortæller Preben Juhl Petersen.

Fakta:
Medarbejderne om instant messaging
Fibertex har undersøgt medarbejdernes holdning til instant messaging. Her er et udpluk af, hvad medarbejderne har sagt:

• ”Man behøver ikke at have udelt opmærksomhed som i en telefonsamtale.”
• ”Instant messaging er smart, når man skal tale fortroligt, og der er andre mennesker til stede.”
• ”Når man spørger, kommer der hurtigere svar, end hvis man sender en email. Det er lidt ligesom at sende en SMS.”

Fakta:
Fibertex’ IT-løsning
IT-løsningen hos Fibertex, der muliggør global kommunikation på mange platforme, er en stringent kombination af Office 2003-suiten, Sharepoint 2003, Live Communication Server 2003 samt Microsoft Exchange Server. Denne løsning har virksomheden benyttet i over tre år, og i de kommende måneder vil Fibertex opgradere til 2007-versioner og teste de mange nye funktioner.

Fakta:
Om Fibertex
Fibertex er en international producent af tekstil til industrielle, tekniske og hygiejnemæssige anvendelser. Virksomheden har omkring 800 ansatte på verdensplan, hvoraf cirka halvdelen arbejder på hovedkontoret i Aalborg, Danmark. Globalt er Fibertex repræsenteret med produktionsselskaber i Danmark, Malaysia og Tjekkiet samt salgsdatterselskaber i Frankrig, Spanien og Portugal. Fibertex har siden etableringen i 1968 løbende ekspanderet og opbygget et globalt salgs- og distributionsnetværk. I dag fremstiller Fibertex tekstiler til kunder over hele verden til mange forskellige anvendelser, og visionen er at udbygge denne position og blive en af de førende leverandører på det globale marked. Det skal ske ved at forfølge en aggressiv vækststrategi med både organisk vækst og opkøb. Fibertex A/S er ejet af det danske, børsnoterede industrikonglomerat Schouw & Co.