Dansk eksport halter efter resten af Europa

Med en “vækst” på nul er Danmark langt efter vækstgennemsnittet i EU, og kun Grækenland kan fremvise et dårligere resultat.
Den danske eksport er groet fast. Mens EU-landene i snit har haft en vækst i eksporten på 7 pct. mellem 1997 og 1998, halter Danmark sørgeligt bagefter med en “vækst” på nul, og kun Grækenland kan fremvise et dårligere resultat. Det viser dokumenter, som EU-Kommissionen offentliggjorde i går.
Kommissionens oplysninger bekræfter dermed nye tal fra Dansk Industri, der viser, at Danmark i de seneste fire år har mistet markedsandele på op til 10 pct.

Bedre grundlag
Det er ovenikøbet sket i takt med, at grundlaget for eksport er blevet bedre. Alle EU-lande har haft en øget import det seneste år, og de store markeder som USA, Kina og Østeuropa importerer i dag 15 pct. mere end for blot et år siden.
Imens trækker det nu op til en række møder mellem regeringen og erhvervslivet med eksporten på dagsorden. Erhvervsminister Pia Gjellerup vil tidligt i næste uge komme med et udspil om, hvordan regeringen og erhvervslivet i fællesskab kan få analyseret årsagerne til Danmarks tab af markedsandele på eksportmarkederne.
De kommende dage skal bruges til at overveje, hvem der skal sidde med ved bordet, hvordan opklaringsarbejdet skal afgrænses, og hvilke analyser der skal gennemføres, oplyser Erhvervsministeriet.

Møde i dag
Allerede i dag mødes Pia Gjellerup dog med repræsentanter for Det Danske Handelskammer, der gør opmærksom på, at det først og fremmest er de mindre og mellemstore virksomheder, der taber terræn på eksportmarkederne. Derfor mener organisationen, at der er mest brug for hjælp til disse virksomheder.
“De store industrikoncerner er naturligvis vigtige som lokomotiver, men man glemmer den store og vigtige underskov af virksomheder, der med blot beskeden støtte rummer et enormt potentiale for stigende eksport,” siger direktør Ebbe Jensen fra Det Danske Handelskammer.
Også industriens topfolk gør klar til møder med politikerne, men ønsker ikke på forhånd at tale om krise i eksporten. Trods problemer på visse markeder og for særlige produkter klarer mange virksomheder sig stadig ganske godt i udlandet.

Øget indsats
Det er også den melding, som Jyllands-Posten fik i går fra en lang række eksportfirmaer. Mens konkurrencen skærpes på eksportmarkederne, førsøger virksomhederne nu at svare igen via en øget indsats på områder som markedsføring, produktudvikling, rationalisering og bedre kvalitet.
Derfor ser en del af virksomhederne frem til en øget eksport i år.