E-handel boomer i Århus

Home / Ukatagoriseret / E-handel boomer i Århus

Dotcom er død. Det hører man tit, men i Århus ser det ganske anderledes ud. E-handelen blomstrer og flere og flere virksomheder kan tjene penge på online-handel i regionen. En analytiker siger ligefrem, at e-handlen er ved at eksplodere i Århus netop nu.

Af Journalist Hans Henrik Lichtenberg, www.ytr.dk
Tøj, vin, IT, dagligvare, møbler og alt, hvad man kan ønske sig at finde i et stort varehus, findes på århusianske websites. Samtidig er der en lang række små niche-sites i Århus, som forhandler produkter, man ellers skulle i specialbutikker for at finde.
Boomet skyldes til dels at bredbånd i form af hurtige ADSL-forbindelser nu er blevet hvermandseje, og at onlinebutikkerne har fået styr på priser, kundeplejen og ikke mindst udvalg.

Luksusprodukter fører på nettet
De foretrukne varer er billetter til teater, koncerter, biografer og sportsbegivenheder. Tal fra Danmarks Statistik viser hver tredje århusianer har købt en eller flere billetter i den seneste måned. Næsten lige så mange har købt en form for rejseydelse i form af billeje, ferie eller togbillet. Lidt længere nede på listen over foretrukne online-indkøb ligger elektronik og hardware. Det er således fritids og livsstilsprodukter folk handler på nettet.
En af de nyeste virksomheder med rødder i Århus, der med succes har startet en e-forretning er shopman.dk. De sælger alt inden for elektronik til priser, som ligger langt under de fysiske butikkers. –Og der er vel at mærke tale om originale produkter. En af de ting, der gør, at prisen kan holdes op til 40 pct. under butikkernes, er, at der handles via udenlandske leverandører. I Tyskland er momsen eksempelvis kun på 16 pct., og det kan man som forbruger lukrere på helt lovligt.
”Vi finder simpelthen den billigste leverandør, af den vare kunder ønsker ude i Europa,” siger direktør i Shopman.dk, Michael G. Jensen.

Lovende fremtid for e-handel
Den århusianske konsulentvirksomheden 1to1 Internet Marketing har netop gennemført en omfattende analyse af e-handelssituationen i Danmark. Konklusionen er, at det ser rigtig godt ud, både for den nære fremtid og inden for en længere tidshorisont. Her er et par af de nøgletal analysen bygger på:
Antallet af indkøb på nettet er lige så eksplosivt stigende, som det altid har været i Danmark. Antallet fordobles hvert år – også i år. For at sætte det lidt i perspektiv betyder det, at der ifølge PBS var 1,5 mio. korttransaktioner online i 1. kvartal 2003, hvilket er mere end den samlede e-handel i hele 2001.
Denne stigning svarer præcist til, hvad Shopman.dk oplever:
”Vi har faktisk haft en stigning på omkring 100 pct. om året, siden vi slog igennem,” siger Michael G. Jensen fra Shopman.dk

Mere seriøs handel
Der er også i de seneste par år sket en udrensning af de alt for eksperimenterende og ikke særligt lukrative e-butikker. Antallet af virksomheder, der tilbyder e-handel, er faktisk faldet siden 2002. Til gengæld er de tilbageværende nu gearede til at behandle kunderne ordentligt, de har styr på logistik og omkostninger.
At antallet af butikker falder mens forbrugerne handler mere og mere vidner om, at antallet af transaktioner pr. butik stiger voldsomt. Da de gennemsnitlige transaktionsbeløb, der handles for, ligger stabilt bør udviklingen tydeligt kunne ses i e-butikkernes kommende regnskaber.
Der er således sket kontante forbedringer i den danske Internethandel. –Og fremgangen ser ud til at fortsætte.

Virksomhederne er med på vognen
En aktuel rapport fra FDIH viser, at 50% af danskerne nu er online dagligt, hvilket understøtter Economist Intelligence Units (EUI) rapport, der kårer Danmark som et af verdens to mest e-parate lande lige efter Sverige. EIUs analyse spreder sig over en lang række data, som tilsammen giver det magiske resultat for Danmark på e-fronten.
Men antallet af dankort-transaktioner, som er det mest benyttede indeks for e-handelaktiviteten, siger kun noget om privates handel på nettet. Når det kommer til virksomhedernes indbyrdes handel, er der tale om helt andre proportioner.
Direktør i den århusianske virksomhed Shopserver, Kim Nielsen, der leverer software til e-butikker, siger:
”Handel mellem virksomheder og privatpersoner er kun en mikroskopisk del af den samlede e-handel. De tal der offentliggøres fra PBS er således forvrængede. Virksomhederne handler sandsynligvis meget mere end private.”

Et boom er sat i værk
Det er dog ikke kun de generelle tendenser, der peger mod en endnu mere solid fremtid for dansk e-handel. Fremtidens e-forbrugere er i voldsom vækst. En analyse af børns internetvaner i Norden fra (Medierådet for Børn og Unge) viser, at 97 pct. af børnene i alderen 9 – 16 år bruger computer og Internet, og at Internettet er blevet en stor del af deres hverdag. Hele 54 pct. bruger Internettet inden de fylder 10 år. Et regulært e-boom er derfor allerede sat i værk, og det giver kontante resultater for e-butikkerne i dag, men det er intet imod hvordan markedet på e-handelsfronten ser ud om blot et par år. –Og her er Århus helt med i front.