Martin Lindstrøm: Vi skal lære af Google og Playstation

Home / Artikler / Martin Lindstrøm: Vi skal lære af Google og Playstation

Interview med Martin Lindstrøm. Fra den hektiske marketingverden er der en række provokerende råd til Ernst & Young. Manden bag opsangen er den internationalt anerkendte marketingguru, Martin Lindstrøm, der talte til næsten 300 partnere og account managers ved Global Symposium 2006 for sektorerne Telekom, Tekonologi og Media & Entertaintment.

Ernst & Young har meget tilfælles med Google. Begge virksomheder lever af udvikling, men hvor Google signalerer udvikling i alt, hvad de foretager sig, henviser Ernst & Young til langt mere traditionelle værdier, lød det fra Martin Lindstrøm.
“Mit indtryk af Ernst & Young er, at det er en lidt tilknappet og støvet virksomhed. – Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det er mit umiddelbare indtryk,” sagde Martin Lindstrøm til de delegerede ved Global Symposium i København. Han fortsatte:
“Hvordan ville dette symposium se ud, hvis det var Google, der arrangerede det? Tænk over det og spørg jer selv, hvorfor I ikke gør det? Hvorfor sprænger I ikke rammerne af og til? Det er efter min mening det, jeres kunder gør, særligt i teknologisektorerne – og de gør det for at overleve.”

Nye udfordringer
For at illustrere hvilke udfordringer fremtidens virksomheder står overfor, fremlagde Martin Lindstrøm følgende fakta om fremtidens forbrugere og medarbejdere.
En 21-årig person har i sit liv:
– spillet 5.000 timers computerspil
– sendt ½ mio. emails
– talt mere end 10.000 timer i mobiltelefon
– været mere end 3.500 timer online

Umuligt at skelne revisorer fra hinanden
”Det er den generation, vi skal henvende os til, uanset om vi producerer læskedrikke eller revisionsydelser.Problemet i jeres branche og alt, hvad der hedder finansielle ydelser, rådgivning og forsikring, er, at der ingen forskel er på jer. Fjerner man jeres navn og logo, så er I praktisk talt umulige at skelne fra hinanden,” sagde Martin Lindstrøm og underbyggede sin påstand med en international undersøgelse, hvor forskellige virksomheder skulle gætte andre virksomheder ud fra deres egen præsentation af sig selv. I præsentationerne var virksomhedernes navne og logoer fjernet, og ingen virksomheder var i stand til at finde sig selv eller gætte nogen af de andre. Og her er problemet, mener Martin Lindstrøm:
”Hvis I ikke ved, hvem I er, hvordan skal jeres kunder så kunne genkende jer? – Og hvordan vil I så for alvor differentiere jer?”

Ernst & Young kan lære af Playstation
Mange af Martin Lindstrøms eksempler stammer fra reklameverdens business to consumer-markedsføring, og han medgiver, at denne markedsføring på nogle punkter kan adskille sig fra de business to business-produkter Ernst & Young markedsfører.
“Når jeg hører b-to-b, så tænker jeg på boring-to-boring. Husk på, at det er de samme udfordringer, de samme nye forbrugere, I står overfor, som Coca-Cola og Playstation. Ernst & Youngs kommende forretningspartnere og medarbejdere er dem, som spiller computerspil hver dag og så let som ingenting overskuer 5,4 kanaler på samme tid, mens dem over 30 år kun kan overskue 1,8 kanaler. Det er man nødt til at forholde sig til, og det gør Ernst & Young efter min mening ikke. I har et konservativt brand, som ikke signalerer dynamik. Som alle andre internationale virksomheder lever Ernst & Young af udvikling, og derfor vil jeres fremtidige stakeholders forvente at møde et powerhouse, der virkelig signalerer udvikling og nytænkning.”

En ny form for brand
Martin Lindstrøm mener, at faren, når traditionelle organisationer går i gang med nye marketingsatsninger, er, at det bliver for procesorienteret. Man fokuserer på én kampagne ad gangen – fra A til B og via en enkelt kanal. Hans kur går derimod på konstant at være tilstede, hvor kunderne er, og benytte de kanaler, som kunderne benytter. I den forbindelse er TV tæt på at være outdated, mens computerspil, håndholdte enheder, blogs og helt nye sammenspil, som teknologierne tillader, vil være vejen frem.
Når en virksomhed begynder at orientere sig mod disse nye kanaler, så ændrer man samtidig sin kampagneform fra at være en enkeltstående proces til at være kontinuerligt løbende udvikling. Virksomheden bliver dermed et 24/7-brand, et brand der konstant er i levende udvikling, siger Martin Lindstrøm.