Fra nicheprodukt til dagligvare


Konsekvent fokus på kvalitet og brugervenlighed har ført til succes for den jyske virksomhed Bodylab Nutrition. Virksomheden forhandler primært proteinpulver og andre næringstoffer til sportsfolk, men udvikling af sortimentet har også fået andre grupper til at interessere sig for sortimentet. Det har ført til eksplosiv vækst og et enormt potentiale for virksomheden, der på få år er vokset fra en forretningsplan i et kollegeværlse til en internationalt anerkendt producent af kosttilskud.

Bodylab Nutrition er på flere måder en klassisk iværksætterhistorie: En god ide, et hul i markedet og hårdt arbejde har taget virksomheden fra et kollegieværelse til et stort domicil med omfattende handel til både ind- og udland af højt specialiserede produkter.
Tilbage i 2001 var Rasmus Thorup Andersen i færd med at lægge sidste hånd på sin Cand.merc.i Århus. Samtidig var han aktiv i sit kollegies træningscenter og stod for det praktiske. Sammen med de andre brugere af træningscenteret blev Rasmus interesseret i ernæringens betydning for muskelopbygning, og han begyndte derfor at undersøge særligt proteins og kreatins rolle. Det blev en lang research på europæiske og amerikanske websites.

Uigennemskueligt marked
“Det var svært at finde pålidelige oplysninger. Markedet dengang var meget præget af nogle få store amerianske producenter og en lang række halv-professionele onlinebutikker. Butikkerne kunne ikke levere dokumentation for deres påstande om virkning, og i det hele taget var markedet ret uoverskueligt med hensyn til pris og kvalitet,” siger Rasmus Thorup Andersen.
En anden stor ulempe ved det amerikanske proteinpulver var smagen. De amerikanske smagsløg er nemlig meget anderledes end de europæiske. Eksempelvis vil amerikanerne gerne have masser af sødestof i deres pulver, og det må gerne være farvestrålende. Det tiltaler ikke europæiske forbrugere, de vil helst have rene varer, som de så selv evt. kan blande med andet.
De faktorer gjorde, at Rasmus kunne se et potentiale. Hans kontakter rundt omkring i bodybuilder- og træningsmiljøerne havde nemlig de samme problemer med at finde ordentlige produkter, og dermed var der grundlag for en forretningsplan.

Opstart på det rigtige tidspunkt
I 2002 oprettede Rasmus Thorup Andersen Bodylab Nutrition og det tilhørende website www.bodylab.dk. Han havde først forsøgt at importere færdige produkter, men kvaliteten var for dårlig og prisen for høj. Derfor gik han et skridt tilbage til de primære producenter af proteinpulver: mejerierne. Her var det muligt at få lave priser og meget præcis information om pulverets kvalitet og eksakte indhold. Med det udgangspunkt begyndte han at blande sine egne produkter og kunne holde priserne 20-40 procent under markedsniveuet.
Rasmus Thorup Andersen var færdig med sin uddannelse og med en start-up kapital på omkring 100.000 kr. og uvurdelig hjælp fra sin familie og ikke mindst far, der er ingeniør, fik han etableret produktionsfaciliteter i Hadsund. I løbet af få måneder stod det klart, at der både var et marked og rigtig gode muligheder for at kunne ekspandere.
“Det var et godt tidspunkt at starte på. Onlinehandel var godt på vej, og samtidig var konkurrencen ikke hård. Det betød, at man for relativt få midler kunne komme i gang og samtidig få afsat produkterne. Skulle man starte i dag, ville det kræve et langt større budget,” fortæller Rasmus Thorup Andersen.

Fokus på kvalitet
De kommende år tog udviklingen fart. På et lille budget blev Bodylab.dk kendt af alle i træningsmiljøerne i Danmark, blandt andet fordi Rasmus Thorup Andersen siden begyndelsen har tilbudt gratis smagsprøver af proteinpulverne. På websitet kan man bestille de smagsvarianter, man vil prøve, og derefter få tilsendt dem – man skal kun betale portoen.
“Jeg sendte en mail til alle mine venner med det tilbud, og der var i høj grad det, som skabte kundegrundlaget i begyndelsen,” siger Rasmus Thorup Andersen.
Samtidig oprettede Rasmus Thorup Andersen siden www.bodybuilding.dk, som er blevet til Danmarks største fitnessforum. Her kan også findes en lang række guides og vejledninger til trænings og ernæring. Det har været med til at højne troværdigheden af Bodylabs produkter og sikrer, at virksomheden har fingerne på pulsen med, hvad der sker hos forbrugerne.
Virksomheden afprøvede flere salgskanaler blandet andet white-label produkter til udlandet og salg gennem træningscentre. Det førte til oprettelsen af virksomheden NutriNord, hvis primære forretningsområde er salg ad andre kanaler end det direkte forbrugersalg via www.bodylab.dk.

Sortimentet udvikles
Mens det primære produkt, proteinpulveret, var blevet færdigudviklet og havde opnået anerkendelse i ind- og udland, begyndte Rasmus Thorup Andersen at udvikle sortimentet. Sportsfolk, fitnessudøvere og mange andre forbrugere har udover protein også behov for en række andre produkter, som er relateret til deres træning og ernæring. Derfor begyndte Bodylab.dk at forhandle vitaminer, mineraler, proteinbarer, fiskeolier og diverse træningstøj og udstyr.
I takt med at nye varer er kommet og protein er blevet et langt mere udbredt produkt de seneste år, har målguppen også ændret sig. De nye smagsvarianter appelerer nemlig ikke kun til sportsfolk, men også til mange andre målgrupper, der ønsker sig en korrekt ernæring.
“Da vi startede var vores primære fokus på bodybuildere, altså de meget seriøst trænende. De har ikke stillet de helt store krav til smag og variation af deres proteinkilder, fordi protein-indtag for dem har været en nødvendighed. Men efterhånden som vores produkter har gjort proteinpulver velsmagende og indbydende er vi begyndt at sælge til ældre, gravide, vegetarer og helt almindelige mennesker, der træner en smule. Og her er der et enormt potentiale for os,” mener Rasmus Thorup Andersen

Fra nicheprodukt til dagligvare
At gå ind på det generelle fødevaremarked kræver et konsekvent fokus på kvalitet. Fødevaremyndighederne stiller strenge krav til dokumentation og hygiejne og forbrugerne stiller høje krav til smag og varedekleration. Derfor har Bodylab et professionelt smagspanel, som konstant er med til at justere produkterne og udvikle nye.
“Vi har været med til at føre disse produkter ind på nye markeder og det forpligter. Vi ser nu at proteinbarer bliver solgt i kiosker og hele trenden med functional-food samt fokus på familesundhed følger vi nøje, fordi det er her vores fremtidige udviklingsmuligheder ligger,” fortæller Rasmus Thorup Andersen.
I de kommende år er han sikker på, at bodylabs produkter vil kunne findes i dagligvarebutikker landet over. Et godt eksempel på dette er Bodylabs seneste produkt, som er proteinpulver der blandes med vand og bliver til juice, hvor proteinpulver traditionelt har skulle opblandes i mælk. Se mere på www.bodylab.dk

Faktabokse:

Hvad er protein?
Protein er en basal byggesten i kroppen. Af naturlige proteinkilder kan nævnes kød, mælk og bønner. Protein er helt nødvendigt for opbygning og vedligehold af muskler, og derfor er proteintilskud vigtigt for sportsfolk og andre, som enten ikke får nok protein i kosten eller har særligt stort behov, som eksempelvis ammende kvinder, ældre, folk der har været svækkede efter en operation eller vegetarer.

Proteindrik som juice
Proteinpulver har tradionelt skulle opløses i mælk. I begyndelsen af 2010 udviklede Bodylab et proteinprodukt, der opblandet med vand giver en proteinjuice. Det nye pulver henvender sig til alle dem, der ikke bryder sig mælk eller ikke kan tåle det. Samtidig er der mange, som har været ude for, at det er upraktisk at have mælk med til træning. Et professionelt testpanel og gennemgang af et væld af smagsprodukter har ført til udviklingen af proteinpulveret, der smagsmæssig er målrettet det nordeuropæiske marked.

Danmarks største fitnessforum
En af årsagerne til Bodylabs succes er den nære kontakt til den primære målgruppe. Rasmus Thorup Andersen driver nemlig også danmarks største fitnessforum: Bodybuilding.dk. Websitet har omkring 1.900.000 sidevisninger, 70.000 unikke brugere pr. Måned.
Antallet af brugere samt trafikken på sitet har været stærkt stigende, lige siden sitet blev grundlagt i 2006.

Om Bodylab Nutrition og NutriNord
Bodylab Nutrition og NutriNord har de seneste år oplevet en eksplosiv vækst og flyttede i 2009 ind i et nyt domicil i Hadsund på 1.000 kvadratmeter. Bodylab Nutrition har de seneste år haft en kraftig, tocifret vækst og sælger mere end 160.000 kilo proteinpulver årligt via netbutikken www.bodylab.dk. I 2007 afsendtes flere end 21.000 pakker og det antal er steget kraftigt i 2008 og 2009. Bodylabs koncept bygger på salg direkte fra fabrikken uden om fordyrende mellemled. Det er således Bodylab, der producerer, forhandler og leverer. Direkte salg til forbrugerne over Internettet bevirker, at udgifterne til administration er lave, og Bodylab har ingen udgifter til butikker. Det gør samtidig, at Bodylab har en enkel logistik, og tilsammen gør det, at Bodylab udover at være markedsledende på kvalitet og service, også kan holde priserne langt under tilsvarende produkter på markedet.