Fuld fart på Ernst & Youngs teknologisektor

Home / Ernst & Young / Fuld fart på Ernst & Youngs teknologisektor

Nokia producerer ca. 1 million mobiltelefoner dagligt. Microsoft omsætter for over en mia. USD om måneden, og i Indien fordobles antallet af mobilabonnementer i løbet af få måneder. Teknologivirksomhederne har høj prioritet for Ernst & Young, det er her væksten for alvor kan mærkes, lød det på Global Symposium i København i slutningen af september 2006.

Technology Sector står for 8 pct. af Ernst & Youngs globale omsætning, men stigningen er på hele 18 pct. fra 2004 til 2005. Ernst & Young er nu markedsledende i sektoren og viser alle tegn på at være det foretrukne revisionsselskab for branchen. Dertil kommer, at Ernst & Young siden 2000 har overtaget nogle af de mest prestigefyldte kunder fra andre revisionsselskaber på det globale marked, fortalte Steve Almassy, der er Global Technology Sector Leader, ved Global Symposium 2006. Han nævnte blandt andre:

– Canon (fra KPMG)
– Hitachi (fra KPMG)
– Molex (fra DT)
– NEC (fra PwC)
– Oracle (fra AA)
– Toshiba (PwC)

Ernst & Young fokuserer på teknologi
Ernst & Young har i øjeblikket flere end 7.300 medarbejdere, som arbejder direkte i teknologisektoren, og heraf er ca. en tredjedel specialister inden for specifikke områder. Men der satses nu benhårdt på at kapitalisere af Ernst & Youngs know-how på teknologiområdet ved at investere yderligere og gå aggresivt i markedet med innovative løsninger. Nye teknologicentre er ved at blive oprettet i Kina og Indien, og Ernst & Youngs Global Executive Board har afsat over 300 mio. USD til udviklingen af forretningsområdet i Asien.
Steve Almassy siger:
“Ud over de massive investeringer og nyansættelser ligger der et meget vigtigt arbejde i at benytte vores vidensmæssige forspring til at gøre vores mange prestigefyldte SMG-kunder til OCA-kunder. Det har vi gjort med Google og en lang række andre kunder, men vi har stadig et væsentligt potentiale her.”

Aktiv brug af videnscentre
Steve Almassys opskrift på, hvordan konvertering af rådgivningskunder i teknologi sektoren til at være primære regnskabskunder skal foregå, er vidensdeling og intern uddannelse. Eksternt skal denne viden formidles klart og konsistent.
“Kun ved at forstå kundens forretning kan vi levere de rette ydelser. Derfor skal vi have gang i de globale videnscentre og udnytte dem maksimalt,” siger han.
En anden vigtig faktor er at tænke langsigtet. Udskiftningen blandt listerne over de største teknologivirksomheder er på ca. 40 pct. hvert fjerde år. Det har ledt til en såkaldt ”suppleringsstrategi” i teknologisektoren.
”Med suppleringsstrategien menes, at vi skal vedligeholde en sund pipeline af nye, voksende virksomheder. Hvis vi blot vedligeholder eksisterende kunder og satser på deres vækst, så vil vi tabe på længere sigt. Midlet er at identificere de interessante virksomheder før vores konkurrenter og gøre dem til prioritetskunder. Det er langt nemmere at komme ind i en ung virksomhed end en ældre, og hvis vi mestrer den disciplin, så har vi et stort forspring,” siger Steve Almassy. Den praktiske udføring af strategien går gennem analyser af børsnoterede aktieselskaber og via overvågning af, hvilke selskaber de bedste kapitalfonde og ventureselskaber investerer i.