Grøn hightech på businessclass – Tesla S Model


Glem Ellerten og den kommunale elbil, der futter rundt med lunken hjemmeplejemad. Hvis man vil revolutionere verden med ny teknologi, så skal det gøres med stil og speederen i bund. Det mener multimilliardæren Elon Musk, som lige har løftet sløret for en revolution på fire hjul. Gear har været med til den første testkørsel af fremtidens elbil - Tesla S Model.

Tesla S Model

I 2008 kom en eldrevet sportsvogn fra den ukendte producent Tesla på banen. Den hed Tesla Roadster og var hurtigere end samtlige serieproducerede Porscher. Top Gear’s Jeremy Clarkson sagde efter en testkørsel: “Dette optræk har bibelske dimensioner!” Folkene bag Tesla havde dog allerede dengang større planer. Roadsteren skulle ryste markedet og vise, hvad en elbil kan præstere. Det skulle rydde vejen for Teslas S Model – en firedørs sedan, som appellerer til både familier, virksomheder og drengerøve og gøre alt det, de andre kan, men ikke tør.
”Vores filosofi er, at man skal åbne et nyt marked med high-end teknologi. Det er sådan, det er sket med alle succesfulde teknologier,” sagde Teslas direktør Elon Musk, lige inden han fjernede et silkeklæde og åbenbarede S Model for offentligheden 1. oktober

Instrumentbræt er en 17 tommer skærm
Det første, som adskiller sig ved S Model, er instrumentbrættet. Chaufføren har et rat, to pedaler og en 17 tommer skærm, der vender på højkant. Alt styres på skærmen, som både kan betjenes via touch eller stemme. På vej mod testbanen uden for San Francisco viser den professionelle testkører et par af funktionerne. Med et tryk åbnes en browser på skærmen, og via Googles stemmestyring søger chaufføren efter en playlist med Beatles på musiktjeneste Slacker.com. Musikken er der øjeblikkeligt via G3 netværk.

 På testbanen bliver jeg bedt om at spænde sikkerhedsselen, musikken slukkes og undervognen sænkes via et par tryk på skærmen nogle få, men vigtige centimeter. Der er helt stille, da bilen begynder at rulle og optrækket for alvor sætter ind. Ud af langsiden stiger hastigheden til 120 i timen på få sekunder, optrækket er sugende, og det er en surrealistisk oplevelse, for der er stadig stille i kabinen, og ingen rystelser kan mærkes. Vi når den første kurve med næsten 200 i timen uden at tage farten af, og det eneste, der høres, er en fjern susen, der kommer fra vindmodstanden på sidespejlene. Det minder mig om at køre i japansk magnetbane med 450 km i timen, men det her er mere intenst, vi er helt nede ved asfalten – og lydløst svævende. I kurven, der hælder 20 grader, mærkes G-trykket for alvor, og det står klart, at der er tale om et bæst bygget af teknik, som vil kunne ændre måden, vi kører bil på.

Landet rundt en opladning
Teslas S Model skal konkurrere direkte med Audi og BMW’s største modeller, og kigger man på specifikationerne, så ser det ud til, at den har en chance:

• Ingen motorblok og ingen gearkasse gør bilen meget let. Batteriet er fladt og placeret i undervognen, hvilket giver et sportsligt tyngdepunkt.
• Kæmpe bagagerum foran – og bagved. Faktisk er der så meget plads bag bagsæderne, at der som ekstraudstyr kan købes endnu et sæt sæder. På den måde kan man bekvemt sidde syv personer i bilen.
• 483 kilometer på en opladning, nok til at komme Danmark rundt. Dyret kan lades op til 75 pct. af fuld opladning på 20 minutter.

Men Tesla S Model er dyr. Elbiler er fritaget for afgifter i Danmark frem til 2015, alligevel vil prisen være på ca. 800.000 kr. En anden ulempe er, at bilen først nu er ved at blive serieproduceret – og der er lang kø. Samme aften, som Tesla S Model blev præsenteret for verden, var alle der bestilt et eksemplar inviteret på fabrikken. Der kom over 3.000. Heriblandt den islandske rigmand Gisla Gislason, der har bestilt 100 stk. til en udlejningskoncept. Omkring 200 er allerede bestilt af danske feinschmecker, der har råd og halvandet års tålmodighed.

 

Fakta om Tesla S:
Multimilliardær ændrer verden med teknologi

Elon Musk er kendt for tre megaprojekter: Verdens hurtigste elbil, verdens største betalingsnetværk PayPal og SpaceX, der producerer løfteraketter og kunderne er stater, militær og NASA.
Elon Musk er 42 år gammel, og han kunne sagtens ligge på en tropestrand og drikke longdrinks. Han er nemlig blevet multimilliardær på sine projekter. Men Elon har visioner og en usædvanlig teknisk begavelse. Det gør, at han er med inde over vigtige beslutninger i alle hans virksomheder, både når det kommer til økonomi, design og komplicerede udregninger. Han har eksempelvis foretaget det grundlæggende udregningsarbejde på SpaceX’s første raketter.
Mr. Musk er også gået ind flere andre projekter, eksempelvis er han direktør i en virksomhed, der producerer solceller. Fælles for alle hans projekter er, at de skal være med til at gøre verden til et bedre sted at være gennem nyeste teknologi.

Billedtekster og forklaringer:
1. Elon Musk er manden bag den private rumfartsorganisation SpaceX. Her ses en opsendelse af en Falcon-raket.
2. Tesla-fabrikken i San Francisco er bygget på med dele fra lukkede amerikanske bilfabrikker tilsat nyeste computerstyring og robotudstyr. Når produktionen af Teslas S Model går i gang kan 250 ansatte lave en bil hvert femte minut.
3. Det bliver stadig eksperimenteret med Model S. Her er et tidligt forsøg med 007-tema.
4. Ansatte og gæster hos Tesla kører helst Tesla Roadster. Det ses på parkeringspladsen foran fabrikken.
5. Vanvittigt, sugende optræk er kendetegnet ved Teslas elbiler.
6. Elon Musk præsenterer stolt den nye Tesla S Model, som han vil revolutionere bilbranchen med.
7. Teslas fabrik er automatiseret i en grad så der faktisk er noget manuelt arbejde – og der er ingen oliepletter på gulvet.
8. Ingen motorblok, ingen tank, igen gearkasse. Det giver plads, som ingen biler i samme størrelse kan hamle op med.