Jubii Annoncør Nyt 1

Home / Jubii.dk / Jubii Annoncør Nyt 1

Kære læser,
Det er nemt at blive smittet med virus. Faktisk er vi mere tilbøjelige til at falde for virus-markedsføring end den gammeldags direkte reklame. -Men for de fleste annoncører og medier er viral-marketing stadig ukendt og ubetrådt land. Vi snakker i denne udgave af JAN med nogle af de personer i Danmark som ved mest om fænomenet, og vi kigger også på Jubiis nyeste tiltag på virus-fronten.

Velkommen til årets første udgave af JAN og god læselyst.

***********************************************************
Jubii Annoncør Nyt
Nyhedsbrev til Jubii-annoncører og andre rare mennesker
Den 11. februar 2002
***********************************************************
I DETTE NUMMER:
1. Mål viruseffekten
2. Virusmarketing – en krævende opgave
***********************************************************

1. Mål viruseffekten
Begrebet virus-marketing eller ”ideavirus” dukkede op for et par år siden og fik meget omtale. På trods af omtalen er det svært at finde eksempler på målrettede viruskampagner i mediebilledet. Det er synd, mener forfatteren og konsulenten Mads Ellegaard fra 1to1 Internet Marketing. Han har beskrevet Jubiis succesfulde eksperimenter med den nye annonce-form i sin lærebog ”E-kampagnen – fra strategi og medievalg til effektmåling”, der er en let tilgængelig og grundig gennemgang af pengestrømme og kommunikation med eksempler fra mere end 100 danske kampagner på Internettet.

”Kort sagt er viral marketing et budskab, der er bestemt til at spredes –også til andre end dem, der modtager det først. Det kan sammenlignes med en vittighed. Hvis den er god, så kan den nå landet rundt i løbet af et par uger, og det princip kan med stor succes benyttes i markedsføring,” siger Mads Ellegaard, der har erfaring for at godt tilrettelagt virus-annoncering kan give overraskende gode resultater.

”Et konkret eksempel er en direct-mail kampagne, som kørte i 2002. Vi henvendte os til et halvt hundrede kendte emner med annoncen, som på en meget personlig måde opfordrede folk til at selv at reagere eller videresende den til andre interesserede i en bestemt målgruppe. Af dem som vi sendte brevet til købte 6,8 pct. vores vare. –Men ved at måle viruseffekten kunne vi dokumentere, at fire gange så mange kunder senere købte varen, fordi de havde modtaget annoncen fra andre. Det overraskende er, at virusmarkedsføring i den grad også fungerer på tværs af online og offlinemedier.”

Der var altså tale om en ”virus-effekt” på faktor fire, og et samlet antal køb svarende til mere end 25 % af de personer, som først modtog budskabet. Virus-effekten kan således måles, hvis man kender antallet af potentielle kunder, der ser annoncen i første omgang, og ved hvor mange af dem, der rent faktisk køber. Det kan eksempelvis lade sig gøre ved, at man holder styr på antallet af køb som følge af en banner-annonce. Herefter er det vigtigt, at have en rapporteringsmulighed, som tracker budskabets spredning, så man kan dokumentere at dem, der har set banneret sender budskabet videre.

“Det lyder simpelt, men det kræver en kampagne og en spredningsmulighed, der er nøje planlagt inden lanceringen. Desuden forudsættes et CRM-system og/eller et solidt system til detaljeret trafikmåling. Det er denne kobling af teknologi, kommunikation og effektmåling, der er specialet i Mads Ellegaards virksomhed.”

”Alle produkter kan udsættes for virus-markedsføring. Produktet og budskabet behøver jo ikke at være identisk. Jubii har eksempelvis med deres Quizshow skabt en virus, som kan bære alle mulige annoncer,” siger Mads Ellegaard.
”Det er mig bekendt det eneste danske eksempel på en perfekt integration af reklame, invitation til flere deltagere og onlineoplevelse. Brugeren kan simpelthen ikke lade være med at sende opfordringer til hinanden om at spille med,” fortæller Mads Ellegaard og slutter med en løftet pegefinger: ”Man skal dog passe på ikke at gentage succesen overfor den samme målgruppe på det samme marked, så virker det som at fortælle en vittighed, man allerede har underholdt selskabet med til den forrige fest,” slutter Mads Ellegaard.

————————————————————
2. Virusmarketing – en krævende opgave
Før julen 2000 sad en flok af Jubiis marketingfolk og legede med ideen om en utraditionel julekalender. Den skulle gøre lidt grin med juleræset, og projektet blev døbt ”Den kommercielle jul”. Det blev overraskende et af de første eksempler på viral markedsføring på nettet i Danmark og erfaringerne er siden brugt til en række andre tiltag i ind- og udland.

”Alle har en email og alle har prøvet både at sende og modtage sjove filer, vittigheder eller andre meddelelser. Den virusmarkedsføring, vi tilbyder hos Jubii, benytter sig af det samme mønster. Vores opgave er, at udvikle indhold der er så interessant, at det kan sprede sig viralt,” siger Tim Jensen, der er konceptmanager hos Lycos Entertainment.
Den kommercielle jul, havde naturligvis også reklamer. Det lå ligesom i konceptet, men det var mest for sjov, husker Tim Jensen. Projektet blev en overraskende succes. Brugerne sendte konstant opfordringer videre til andre som igen sendte dem videre.

”Det var ret overvældende. Vi kunne få brugerne til selv at bære annoncerne rundt til tusindvis af mennesker på nettet,” siger Tim Jensen. Efter kampagnen, i januar 2001, satte han sig ned med en gruppe marketingfolk fra Jubii for at analysere tallene og for at udpege de kommercielle muligheder i den nye annonceform.

Holdet bag ”Den kommercialle jul” er nu et produktionsselskab, som tager sig af Lycos´ samlede konceptmarketing. De har efterhånden en række brugbare erfaringer med virus-mediet. En af erfaringerne er, at det ikke er nemt at starte en virus:
”Det er en krævende opgave for brugerne bliver stadigt mere kræsne. Hver figur i eksempelvis KodylPrygl er opbygget af 80-100 tegninger, og både tegnere, animatorer, farvelæggere og flashprogrammører har været involveret.”
Gør man det tilgengæld ordentligt, så er potentialet enormt:

• I Norge har virusmarkedsføringen skaffet flere brugere til Lycos-portalen spray.no, end det har taget traditionel markedsføring tre år at finde.
• I Tyskland skabte en virusmarkedsføring gennem spillet FightClub 30 mio. visninger alene i den første måned, juni 2002, for pladeselskabet BMG.

-Og listen over succeser er meget længere. Fælles for alle Lycos´ og Jubiis virus-kampagner er, at de bliver startet med ganske få e-mails.
”Vi har ikke en liste af folk, som vi sender ud til i første omgang. Det foregår simpelthen ved at vores medarbejdere sender til hinanden og ud af huset til venner og bekendte.”

Et de helt nye tiltag på virus-fronten er ifølge Tim Jensen en økonomi-løsning til små virksomheder, som vil ud til et meget stort antal brugere med deres budskab.
”Hidtil har vi kun arbejdet sammen med store selskaber som TDC, BMG og banker. De har haft økonomien til at iværksætte en viruskampagne fra bunden, med alt hvad det indebærer af ideudvikling, grafik og programmering. Nu kan mindre virksomheder med et mere begrænset budget også være med. Det kommer til at foregå på KodylPrygl, hvor man simpelthen køber et vist antal visninger af sine annoncer,” siger Tim Jensen. Med den nye model kan man købe kampagner helt ned til 10.000 kr. –Så nu kan alle prøve en virus-kampagne.

Se konkrete eksempler på virusmarkedsføring på: http://concept.jubii.dk/
-Eller læs her hvad annoncørerne selv mener, de har fået ud af virusmarkedsføring:

Warner Music Denmark
“When promoting Madonna Greatest Hits II we used the Lycos Viral Marketing game QuizShow for our campaign. We were very impressed with the results. We had not expected such a success. Lycos Viral Marketing campaigns are very infectious indeed and we are still using the e-mail adresses from the users that we gathered from the campaign,” Marketing Director Peter Hald.

MyTravel Denmark
” The content of the QuizShow gave us the possibility to try a new way to create awareness. In a time(September 2001)where the travelindustry experienced hard times, the QuizShow enabled us to brand ourselves in peoples minds as a dynamic and different thinking travel agency. This helps us now when people again is going overseas when travelling. We are now in front regarding the internet development and we are now experiencing the greatest interest in our activities on the net ever. The Lycos Viral Marketing game, the QuizShow has many advantages. The two largest advantages were: 1. Creating a large database of potential customers and 2. the effect of creating a “traveluniverse” on the internet with the QuizShow, that people could be a part of right away. People remember that, and that is one of our strongest sales tools, giving people the experience of travelling, while playing the QuizShow,” Thomas Duschek

Beyond Interactive
“Beyond Interactive is part of Mediacom, which is one of the largest mediaagencies in Denmark. As a planner, I have booked two different campaigns in the Lycos Viral Marketing concepts. I am very satisfied with the results, and I am certain, that we will se more viral marketing campaigns in the future,” Thomas Stensgard, Interactive Planner
beyond interactive.

————————————————————
Næste udgave:

Læs i næste udgave af JAN om hvordan Jubii i samarbejde med Lycos tackler udfordringerne med design af de mange internationale portaler. Peter Leif, der er international designchef for hele Lycos fortæller om visionerne, strategien og giver gode råd om design af kommercielle portaler.