Komplet trykluft-sortiment fra Atlas Copco hos Lemvigh-Müller

Home / Artikler / Komplet trykluft-sortiment fra Atlas Copco hos Lemvigh-Müller

Atlas Copco er en af verdens førende producenter af blandt andet trykluftværktøjer til industrien. Virksomheden har flere end 30.000 ansatte på verdensplan og trykluftværktøjerne bliver benyttet i mange forskellige brancher, herunder energi, offshore, elektronik, railroad og bilindustri. Hver tredje nye bil, der ruller ud af en fabrikshal, er skruet sammen med et trykluftværktøj fra Atlas Copco.

Alle steder, hvor noget skal spændes hurtigt og med et helt præcist moment, finder man Atlas Copco’s logo. Eksempelvis er boltene i en Ferrari og de små skruer i en Nokia-telefon spændt med udstyr fra Atlas Copco. En af hemmelighederne bag Atlas Copco’s succes er et gennemtænkt sortiment på mere end 4.000 produkter, der er blevet raffineret siden virksomhedens opstart i 1873. Et af de grundlæggende produkter i Atlas Copco’s sortiment er den momentfølsomme slagnøgle. Den kommer i mange varianter og appellerer bredt til produktionsvirksomheder verden over. Samtidigt har Atlas Copco forsket intenst i ergonomi og produktivitetsforøgende teknologier, og det har gjort virksomhedens produkter til de foretrukne verden over.

Produkter der adskiller sig markant på kvaliteten
– Vi bygger på en lang tradition for kvalitet, og vi ser stadig nogle af vores produkter tilbage fra 1940’erne, som benyttes hver dag. Det er sket meget siden på produktudvikling, men grundlæggende har vi et produkt, som adskiller sig markant på kvaliteten, siger Lars Siemen, der er Country Manager for Atlas Copco’s danske division.
Kvaliteten og brandværdien har gjort Atlas Copco til en naturlig partner for Lemvigh-Müller, som gennem adskillige år har været grossist for Atlas Copco. Det samarbejde styrkes nu, og for Lemvigh-Müllers kunder betyder det, at der i fremtiden vil være et fuldt sortiment af trykluftprodukter, som ikke blot fungerer inden for rammerne af Atlas Copco’s egne produktserier, men som også kan supplere enhver anden trykluftinstallation.
– Vi satser på et langvarigt samarbejde, som kommer til at inkludere en række fælles tiltag. Vi planlægger blandt andet workshops for kunderne, uddannelse af Lemvigh-Müllers sælgere og andre arrangementer. Det ser vi rigtig meget frem til, blandt andet fordi Lemvigh-Müller har den største kundedatabase i Danmark og er en af vores mest aktive distributører, lyder det fra Lars Siemen.

Intensiveret samarbejde og salg
Lemvigh-Müller er i dag den største enkeltstående distributør i Danmark af Atlas Copco-produkter, og det fælles mål er, at Lemvigh-Müller skal op på at forhandle 50 procent af Atlas Copco’s omsætning i Danmark inden for en årrække. I dag genereres mellem 30 og 35 procent af Atlas Copco’s omsætning i Danmark via Lemvigh-Müller.
– Hvis vi sammen kan få andelen op på mere end 50 procent, så vil vi også være glade for det, og det tror jeg kan lykkes. Jeg forventer, at når Atlas Copco produkter bliver en mere integreret del af Lemvigh-Müllers sortiment, så vil salget stige markant på grund af den brede berøringsflade, som sælgerne har. Vi har nemlig ikke selv mulighed for at servicere samtlige kunder i alle segmenter på samme måde som Lemvigh-Müller er i stand til, fortæller Lars Siemen.
Hans vurdering er, at de mange umiddelbare fordele ved effektive og ergonomiske trykluftværktøjer vil gøre det til et stort plus for Lemvigh-Müller og slutkunderne at have produkterne i Lemvigh-Müllers samlede sortiment.

Test af trykluftanlæg – en ny niche for Atlas Copco

Trykluftanlægs effektivitet drejer sig om præcist og konstant tryk. Et lille fald i tryk kan betyde store tab i effektivitet. Med en ny test udviklet af Atlas Copco kan man få analyseret sit anlægs effektivitet og få præsenteret det økonomiske potentiale i en opgradering. De første tests har afsløret muligheder for besparelser på enkelte arbejdsstationer på op til 50.000 kr. årligt.

Trykluftanlæg er det mest effektive set-up til lang række opgaver, men hvis trykket ikke er korrekt, så fungerer værktøjet ikke optimalt. Et for lavt, eller for højt, lufttryk betyder, at der bruges for meget energi, og at udstyret slides unødigt. Desuden tager hver enkelt arbejdsgang længere tid. På årsplan kan et ikke-optimalt lufttryk betyde store udgifter, som for små midler kan undgås.
For at sikre det optimale udbytte af Atlas Copco’s produkter har virksomheden udviklet et testsystem kaldet Energy Efficient Audit. Testen udføres ude hos den enkelte virksomhed og en lang række data om lækager, arbejdsopgaver samt trykmålinger i hele systemet indtastes i et computerprogram, som generer en rapport over mulige besparelser. Besparelserne er fordelt på energi, arbejdstimer og CO2-udslip og økonomi.

Forkert tryk giver dobbelt så meget arbejde
Atlas Copco’s nordiske produktchef Patrik Irvebrant har i år udført over 10 audits, og han siger:
– Vi ved at 70 pct. af de svenske virksomheder, som arbejder med trykluft har et uhensigtsmæssigt tryk, og selv et lille fald i tryk kan betyde meget på bundlinjen. Eksempelvis vil et tryk på 5,3 bar i stedet for de korrekte 6,3 bar på en vinkelsliber betyde en tredjedel mindre effekt på værktøjet – og en enkeltstående opgave vil tage cirka 40 pct. længere tid at udføre.
For skrueværktøj vil en reduktion i tryk på blot en bar betyde, at det tager 50 pct. længere tid at udføre den samme opgave, og der er risiko for, at man ikke opnår det ønskede moment. Atlas Copco’s beregninger viser, at den øgede arbejdstid, som forkert tryk forsager, kan løbe op over 50.000 kr. årligt pr. medarbejder.

Løsningen er:
• At bruge korrekte koblinger
• At bruge slanger og oprullere af høj kvalitet
• At eliminere flaskehalse i slanger og faste ledninger
• At fjerne lækager
• At indføre et cirkulært system
• At bruge korrekt smøring af luft og filtrering

Det intensiverede samarbejde mellem Lemvigh-Müller og Atlas Copco vil på sigt betyde, at Lemvigh-Müllers konsulenter, efter grundig uddannelse, vil være i stand til at udføre test og analyse af trykluftanlæg hos danske virksomheder.

Minicase:

Bedre arbejdsforhold hos Getinge efter test af trykluftanlæg

Det kan betale sig at have det rette tryk i et trykluftanlæg. Det kan den svenske virksomhed Getinge Sterilization AB skrive under på. Under et rutinemæssigt besøg af Atlas Copco’s konsulenter i december 2010 blev det aftalt at gennemføre en analyse, Energy Efficient Audit, af anlægget, som blandt andet består af en række slibestationer. Analysen blev foretaget af Atlas Copco’s nordiske produktchef Patrik Irvebrant, og den viste, at anlægget blot havde 3-4 bar, hvor det optimale arbejdstryk burde være 6 bar.

– Vi skiftede derfor vores slanger, fittings og reducerede antallet af unødvendige samlinger. Resultatet er, at vi nu har det korrekte tryk, og det har flere fordele. Selve arbejdstiden er blevet kortere, den fysiske belastninger for vores medarbejdere er forbedret, og sliddet på vores maskineri er reduceret, siger produktionsleder Patrik Larsson fra Getinge Sterilization AB.

Faktaboks:
Om Atlas Copco
Atlas Copco har flere end 33.000 ansatte samt produktion i 20 lande. Virksomhedens produkter og services strækker sig fra trykluft, gas, generatorer og konstruktions- og minedriftudstyr. Atlas Copco blev stiftet i 1873 og har således mere end 130 års erfaring. Atlas Copco er noteret på NASDAQ OMX Stockholm exchange.