Lars Larsen: ”Jeg elsker at betale skat”


Ved 10-års jubilæet for EOY var det i høj grad Lars Larsen, der stjal billedet. Som tidligere vinder, prisuddeler og Danmarks vel nok mest kendte vækst-iværksætter var det ham som folks øje fulgte. Lars Larsen har nemlig altid gået sine egne veje, og det har givet succes ud over alle grænser.

Lars Larsen var som EOY veteran med til tiende prisuddeling i november i Bella Centeret. Her deltog han både som oplægsholder, prisoverrækker og ikke mindst ikon for hele Danmarks iværksættermiljø.
I debatten med Martin Ågerup fra den liberale tænketank Cepos markerede Lars Larsen sig også som besindig i forhold til diskussionen om jantelov og nødvendigheden af sænke skatten:
”Janteloven har jeg faktisk ikke mærket meget til, må jeg indrømme og jeg elsker at betale min skat. Jeg føler, at jeg har et ansvar for at betale noget tilbage til samfundet,” sagde Lars Larsen til en tydeligvis uenig Martin Ågerup.

Åbenhjertigt oplæg
Ved sit eget oplæg i de indledende workshops på eftermiddagen op til prisoverrækkelserne fortalte Lars Larsen meget indlevende og ærligt om både de succeser og fiaskoer, han har haft undervejs med sit imperium. Herunder problemerne med at læse markederne for at kunne satse rigtigt. Da Jysk valgte at introducere forretningen i USA, gik det ikke særlig godt af flere forskellige årsager. Som eksempel på det fortale Lars Larsen, at amerikanerne troede, at voksduge var en slags tapet. Denne misforståelse var et tegn på, at det amerikanske marked og Jysk sengetøj kunne være mere end vanskelige at forene, end Lars Larsen havde forestillet sig i første omgang. –Og et rigtig godt eksempel på at købmandskab er meget mere end regnestykker i forbindelse med udbud og efterspørgsel.

Fleksibilitet i forretningsdriften
Lars Larsen har gennem sit liv som iværksætter konstant prøvet nye markeder og modeller af. Nogle er gået i vasken, og andre er blevet til indbringende forretninger. Eksempelvis benytter Jysk sig af både franchisemodeller og egne butikker – simpelthen fordi praktiske øvelser viser, at franchising er det bedste på nogle markeder, mens egne butikker er det mest fordelagtige på andre. Denne fleksibilitet og parathed til at udvikle forretningen helt efter markedet, snarere end efter en forretningsplan, kendetegner i høj grad Lars Larsens forretningsinstinkt. Dertil kommer en åbenhed, som i høj grad kendetegner både ledelse og arbejdsklima i Jysk.

Sigter altid højt
”Jeg har altid haft den filosofi, at man skal sigte højt. Så signalerer man nemlig, at vi alle sammen skal løbe stærkt, hvis vi skal nå dem. Så kan det godt være, at der ind imellem går lidt længere tid end planlagt, men det gør ikke så meget, sagde Lars Larsen og oplyste, at forretning nummer 1200 er inden for rækkevidde, og nummer 2000 vil blive nået inden for de næste 10 år,” siger Lars Larsen.
”Vi bygger det helst op fra bunden i stedet for at opkøbe. Det, vi kan købe er som oftest for dyrt og for dårligt. Når vi starter i et land, åbner vi som regel et mindre antal forretninger, høster vores erfaringer og sætter så fuld fart på. Jeg prøver at finde en national udgave af Lars Larsen til at gennemføre vores planer under hensyntagen til de forhold og traditioner, der er gældende i de enkelte lande.”
Og der er store forskelle, understreger Lars med et lille eksempel:

Hvert land sin pudestørrelse
”Da vi åbnede i Holland, var det land nummer 25 vi rykkede ind i, og det var samtidig hovedpudestørrelse nummer 25 vi havde med. Det samme bliver tilfældet i Slovakiet, Frankrig og England. Det der med harmonisering gælder ikke på alle områder..”
Om nye tiltag fortalte Lars Larsen blandt andet om designede møbler i Bolia.com, der er i god udvikling. Selskabet er meget baseret på nethandel kombineret med butikker i en række store byer. I dag har Bolia.com 14 butikker og ventes at vækste til 50-75 i løbet af nogle år.