Når mobilen bliver en IP-telefon

Home / Aastra Telecom / Når mobilen bliver en IP-telefon

Med en mobiltelefon koblet til et IP-telefonsystem er medarbejderne ikke længere begrænset af geografi, når der skal udveksles data og kommunikeres med virksomheden. Alle de smarte funktioner, som kendes fra stationære IP-telefoner, kan nu tages med på farten, og det åbner for nye effektive måder at arbejde sammen på.

Aastra har i disse år fokus på mobilitet. Et stigende behov i markedet og nye teknologiske muligheder gør, at effektiviteten på arbejdspladserne væsentligt kan øges ved at udnytte IP-telefoni i kombination med mobiltelefoner. Integrationen er nu så enkel og fuldstændig, at der i mange tilfælde blot er behov for én telefon og ét nummer pr. medarbejder.
Udvekslingen af data fra virksomhedens telefonsystem til mobiltelefoner kan lade sig gøre gennem en såkaldt PBX, der er en server, som håndterer IP-telefoni. Aastras seneste modeller, som eksempelvis IntelliGate 7.6 udvider stærkt de mobile funktioner. Det betyder, at mobiltelefonerne nu har præcist de samme funktioner som stationære IP-telefoner, og det medfører blandt andet store besparelser på datatrafik og opkaldsafgifter fordi mobilopkald kan føres gennem billige IP-telefonanlæg.
Baseret på erfaring fra mere end 300.000 installerede IntelliGate systemer i Europa har udvikler Aastra sine systemer til hele tiden at imødegå markedskravene, og kan derfor tilbyde de mest omfattende og konkurrencedygtige mobilityløsninger

Én mobiltelefon løser alle opgaver
Der er ikke længere behov for en stationær telefon og et par mobiltelefoner pr. medarbejder. Med en nyere dual modemobiltelefon som eksempelvis Nokias E-series eller andre smart-phones kan man vælge, om man vil benytte trådløse netværk (WLAN) eller det traditionelle GSM-net. Er der flere trådløse netværk, hvor medarbejderen bevæger sig rundt, så kan telefonen automatisk skifte – selv midt i en samtale uden afbrydelse. Desuden kan systemet tilbyde:

• Dual mode GSM telefoner (Nokia E-series) kan integreres som SIP klient i IntelliGate systemet som en almindelig WLAN SIP telefon
• Hvis brugeren har dækning for både WLAN og GSM kan han vælge et foretrukket netværk til udgående kald

Økonomisk løsning
Integrationen mellem mobiltelefonen og virksomhedens IP-netværk betyder også, at mobilen kan få sit eget lokalnummer, og det kan benyttes til omstilling uanset hvor brugeren befinder sig. Mobilbrugeren kan også deltage i konferencekald, skifte mellem samtaler og benytte voicemailsystemet, der er indbygget i IntelliGate. Selve opsætningen er både enkel og økonomisk. Har man allerede et IntelliGate-system, kræver det blot en licens og en aktivering. Mobiltelefonerne kræver ingen ekstra installation af software. Der er således ingen behov for ny hardware for at komme i gang med mobil IP-telefoni.