Nye biler skal miljøtestes

Home / Jyllands-Posten / Nye biler skal miljøtestes

Miljøkommisær Ritt Bjerregaard kræver i et nyt miljø-direktiv, at bilproducenterne om få år skal miljødeklarere nye biler, så forbrugerne kan se, hvor meget bilen forurener. Herhjemme hilser hele bilbranchen forslaget velkomment.
Det skal være nemmere for bilkøberne at finde den mest miljøvenlige bil, mener miljøkommisær Ritt Bjerregård. I et nyt direktiv foreslår hun, at alle nye biler i de europæiske udstillingsvinduer skal have påhæftet et skilt, der tydeligt gør opmærksom på, hvor meget man forurener ved at købe – og køre – dem.
Forhandleren skal dernæst tilbyde kunden en lille folder eller cd-rom, hvor alle biler i samme klasse bliver CO2-sammenlignet. På væggene i salgslokalerne skal de samme oplysninger udstilles i plakatform ligesom EUs officielle forureningstal skal følge al reklame for bilen – på samme måde som tobaksadvarsler.
Baggrunden for forslaget er, at mange bilforhandlere har forsømt at oplyse om brændstofforbrug, og det betyder, at forbrugerne ikke kan sammenligne de enkelte bilmodeller på brændstof og CO2-udslip.

Danske bilhandlere opfylder kravene
Kontorchef Niels Suhr Andersen i Danmarks Automobilforhandler Forening hilser direktivet velkomment: “Jeg tror ikke, bilhandlerne vil se det store problem i at skulle oplyse om de ting. Det er allerede stort set standard i Danmark.
Direktivet er nok mere rettet mod andre EU-lande,” siger han.
Autobranchen er heller ikke harm over forslaget. De fleste fabrikanter laver nemlig alle biltyper, og forslaget betyder formentlig ikke, at der vil blive solgt færre biler.
Direktivet er endnu et skridt på vejen til at opfylde den skrappe CO2-politik, som EU underskrev i på miljøtopmødet i japanske Kyoto i 1997. Kommisionen forpligtede sig dengang til, at skære CO2-udslippet fra nye biler ned med hele 65 pct. inden år 2005.

Ritt Bjerregård siger i en kommentar til forslaget: “Hvis vi skal nå det ambitiøse mål, må bilproducenterne komme med betydelige forbedringer i brændstofforbruget. Omvendt skal forbrugerne have mulighed for at skabe et marked for miljøvenlige biler.” Hvis direktivet ellers går glat igennem, vil man fra begyndelsen af år 2000 kunne finde de nye skilte på alle nye biler.