Odense Marcipan reducerer omkostningerne med Aastra

Home / Aastra Telecom / Odense Marcipan reducerer omkostningerne med Aastra

Odense Marcipan, der er en del af den norske ORKLA-koncern, har effektiviseret og nedbragt omkostningerne med en telefoniløsning fra Aastra. Alle medarbejdere har nu et unikt lokalnummer, og der er kun behov for én telefon pr. person. Det kan lade sig gøre med mobiltelefoner, der har installeret Aastra Mobile Client og dermed både kan fungere som DECT- og GSM-telefoner.

Ned med omkostninger og ind med en mere enkelt telefoniløsning. Det var ønskerne, da Odense Marcipan gik på udkig efter et nyt telefonsystem. Odense Marcipan er nemlig en kundeorienteret virksomhed med mange internationale relationer, herunder også på indkøbssiden og i kraft af samarbejdet med øvrige selskaber i ORKLA-koncernen. Virksomheden havde allerede et fungerende system, der løste de nødvendige opgaver, men det var dyrt i drift og vanskeligt at operere. Eksempelvis krævede opsætning eller flytning af en medarbejder besøg af tekniker, og udlandsopkald var unødigt dyre.

Aastra var den mest økonomiske løsning


Gennem leverandøren Complit undersøgte Odense Marcipan markedet for alternativer. Tre forskellige løsninger blev gennemgået, og Aastra blev valgt blandt andet på grund af den attraktive indkøbspris, men også på grund af den hurtige return of investment via lavere driftsomkostninger.
De afledte effekter af ny og billigere teknologi har for Odense Marcipan været at medarbejderne er begyndt at benytte en lang række nye tidsbesparende funktioner.
”Vores umiddelbare hensigt har været at sænke omkostningerne, men vi kan se, at folk efterhånden tager teknologierne til sig. Blandt benytter medarbejderne nu mulighederne for at foretage konferencekald og lægge beskeder til hinanden på nye måder,” siger Steen Viberg, der er økonomidirektør hos Odense Marcipan.

Et nummer per medarbejder

Løsningen, Odense Marcipan har fået, baserer sig på en Aastra Intelligate 2065R PBX, der forbinder 76 mobile klienter. Fordelen ved de mobile klienter er, at medarbejderne nu kun har én telefon pr. mand. Telefonerne benytter softwaren Aastra Mobile Client, der sætter dem i stand til både at fungere som DECT og GSM-telefon. Dermed opnås både mobilitet og fuld funktionalitet. Samtidig har telefonerne kun ét nummer, og det åbner for en ny måde at arbejde på i organisationen. Med et One Number-koncept har alle medarbejdere tilknyttet et personligt kort lokalnummer, og man kan med et enkelt profilskift overføre alle sine indstillinger til en ny telefon eller softphone på computeren.

Fremtidssikret teknologi reducerer omkostninger

Ud over at Odense Marcipan har reduceret omkostningerne til service på sit telefonsystem, har man samtidigt reduceret omkostningerne til samtaletrafik, idet der er koblet SIP-bylinier til centralen. De benyttes via Internettet ved eksterne opkald.
”Det er blevet nemt at administrere brugere nu, og vi har via SIP minimeret vores udgifter til telefoni – særligt på vores udlandsopkald,” fortæller Steen Viberg.
Løsningen hos Odense Marcipan har været færdig siden maj 2009 og systemet fungerer upåklageligt, lyder det fra Steen Viberg. Systemets tilbagebetalingstid vurderes at være på under tre år, men der vil være en række afledte fordele, som også kommer virksomheden økonomisk til gode. Eksempelvis kan automatiserede løsninger til at route opkald via telefonsluse effektivisere og dermed spare omkostninger i organisationen. Disse løsninger er gjort mulige af Aastras fremtidssikrede teknologi, og de er først ved at blive taget i brug nu.

Bokse:

Løsningens fordele:
Reduktion af driftsomkostning / øge fleksibiliteten på selve “hardware centralen”
Reduktion af driftsomkostning på “dect” løsningen
Investering i en fremtidssikret løsning

Om Odense Marcipan

Odense Marcipan producerer og markedsfører et bredt sortiment af primært marcipan, men også eksempelvis nougat, chokolade, nøddeprodukter samt en række færdige produkter. Med lokationer i Odense, Hobro og Udine (Italien) beskæftiger Odense Marcipan i alt 270 medarbejdere og omsætter for 550 mio. kr. Selskabet er ejet af den norske koncern Orkla, som med 30.000 medarbejdere fordelt på 40 lande omsætter for 55 mia. kr.

Installationen på Odense Marcipan består i dag af:
1 Stk. Aastra IntelliGate 2065R PBX