Posthuse vil sælge aviser

Home / Jyllands-Posten / Posthuse vil sælge aviser

De danske landsbyer frygter, at posthusene er ved at udkonkurrere de små landsbybutikker. Ved nu at udvide sortimentet til også at omfatte typiske kioskvarer som aviser og ugeblade vil posthusene tage kunder fra kiosker og købmænd i tyndtbefolkede egne, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Thorkild Ljørring Pedersen.
“Vi kæmper for at fastholde den sidste butik i landområderne. De er nu truet af, at Post Danmark begynder at sælge varer, der ligger udover deres naturlige varesortiment,” fastslår Thorkild Ljørring Pedersen.
Efter et bestyrelsesmøde og et møde med Post Danmark vil han overveje, om sagen skal rejses politisk.
“Hvis Post Danmark ikke kan fortælle os helt konkret, hvad man vil, så må vi rejse sagen politisk. Vi har tæt kontakt til flere partier,” bedyrer Thorkild Ljørring.
I første omgang skal 10 posthuse i de større byer eksperimentere med salg af 12 forskellige ugeblade og to formiddagsaviser fra posthusets skranker. Hvis salget kan betale sig, vil idéen blive introduceret i store dele af Post Danmarks mere end 600 forretninger landet over.
Underdirektør i Post Danmark, Anders Due, mener, at kritikken fra Landdistrikternes Fællesråd er misforstået: “De mindre butikker vil ikke blive ramt. Ude i landdistrikterne har vi faktisk nedlagt posthuse og lagt opgaverne ud i butikkerne, og der har vi forøget deres indtjening. Dem, der er værd at være bange for, er derimod benzinselskaber og internationale kioskkæder, der i den grad har tonset frem og taget store markedsandele fra den traditionelle detailhandel,” siger han.
Bliver salget af aviser og magasiner en succes, så vil sortimentet kunne blive udvidet, men vi kommer aldrig til at købe piskefløde og dåsemakrel på posthuset, lover Anders Due.
“Vi har en klar afgrænsning der. Vi vil udelukkende sælge non-food produkter, og vores produkter skal have en vis postal-relevans.”