Skræddersyet information til bloggere

Home / Pressemeddelelser / Skræddersyet information til bloggere

I Danmark er 1.400 medier medier med egen redaktion og omkring 20.000 blogs. Bloggerne bliver stadig mere professionelle og velskrevne og dermed bliver blogs et vigtigt medie for både læsere og PR-branchen. Derfor har PressWire etableret en service, der forbinder virksomhederne direkte med bloggerne.

PressWire, der er Europas største distributør af pressemeddelelser og nyheder fra erhvervslivet, starter nu en ny service målrettet bloggere. Det sker i erkendelse af, at bloggerne får flere og flere læsere samtidig med at de er ved at blive en etableret del af mediebilledet.
”Mens de etablerede medier kæmper med nedadgående oplagstal, ser vi at bloggerne bliver stadigt mere professionelle og har et stigende læsertal. Det betyder, at mediebilledet langsomt, men stødt er ved at ændre sig, og som distributør af pressemeddelelser er vi nødt til at følge med,” siger journalist Rene Hjetting fra PressWire.

Bloggere stiller krav
Han mener ikke, at de danske blogs blot vil acceptere pressemeddelelser uden videre. Bloggerne vil have meget målrettet information, og de stiller høje krav til de pressemeddelelser, de modtager. Derfor gennemser PressWire alle pressemeddelelser, inden de bliver sendt videre til bloggerne og bloggerne kan vælge blandt en lang række kategorier af nyheder, de ønsker at modtage.
”Vi ser oftere og oftere at det er bloggerne, der kommer først med nyhederne eller er dem der sætter en dagsorden. Det skyldes, så vidt vi ser det, at bloggerne er meget specialiserede. Nogen skriver om it på et meget højt og samtidig smalt niveau, og andre blogger om roser på et fagligt niveau, hvor de etablerede ikke kan være med. Når der sker noget afgørende nyt inden for disse felter, så er det bloggerne, der har fat i den lange ende,” siger Rene Hjetting.

PR-branchen og bloggere i nyt samspil
Derfor mener Rene Hjetting, at blogs er en afgørende faktor i mediebilledet – ikke mindst for PR-branchen, som nu kan kommunikere direkte med bloggerne. Det vil åbne op for et nyt samspil, hvor bloggere kommer endnu tættere på deres kilder, og virksomhederne kan kommunikere med deres målgrupper på en mere direkte måde.
Nyhedsservicen til bloggere begynder i Danmark og vil i løbet af 2008 blive udrullet i alle de ni lande PressWire er aktiv i – det giver desuden mulighed for at bloggere kan abonnere på nyheder fra forskellige lande inden for samme emner.