Smykke-emperie vinder handelsprisen i EOY 2006


PILGRIM hører til i den helt særlige kategori af iværksættere som er groet organisk fra den lille enmands gadebutik til en international koncern med over 300 ansatte. De usædvanligt høje vækstrater betød, at en enig jury ved Entrepreneur of the Year 2006 kunne hædre PILGRIM erhvervslivets Oskar i kategorien Handel.

PILGRIM er i løbet af få år blevet et af de hurtigst voksende internationale brands inden for modesmykker og tilbehør. Virksomheden er vokset helt fra at være en lille gadebutik uden adresse eller ansatte til at være en internationalt anerkendt mærkevare. PILGRIM er en klassisk historie om en lille gadebutik der bare er vokset og vokset, og nu er en virksomhed, der opererer globalt på et marked, hvor det er svært at få øje på de direkte konkurrenter. Det belønnede juryen ved EOY 2006.

Unikt produkt i usædvanligt koncept
Kernen in PILGRIMS succes er en stil, som er en velafbalanceret vægtning mellem det klassiske og det etniske smykke. –Og der er nok at vælge i mellem. PILGRIM lancerer fire nye serier om året, en til hver årstid, og det bliver til i alt ca. 2.500 nye varenumre om året. Det betyder, at kunder verden over altid kan sammensætte en personlig og unik kombination af PILGRIM smykker.
En anden årsag til at PILGRIM har etableret sig så markant på markedet er, at der tilbydes færdige koncepter til butikker med alt fra montre, pynt og papir og lækker indpakning, som det kendes fra kosmetikbranchen. Det har butikkerne taget godt i mod, og faktisk er PILGRIM en af de eneste smykkeproducenter i verden, der tilbyder sådanne koncepter.

Alt produceres inhouse
PILGRIMS bestyrelsesformand og stifter Thomas Adamsen, der startede PILGRIM med sin daværende kone Annemette Markvad i 1983, viser rundt på virksomheden i Skanderborg. Produktionen ligger i Kina, men ellers er stort set alle andre funktioner bevidst bevaret inhouse i hovedkvarteret med udsigt over Skanderborgsøen. Det gælder lige fra designafdelingen, marketing, reklame, showrooms , lager og de forskellige salgsafdelinger, som er opdelt efter markeder. Alle i organisation sidder i åbne lokaler og spiser sammen i kantinen, der leverer god mad to gange om dagen. EOY-prisen står på Thomas Adamsens skrivebord, men bliver snart flyttet til en glasmontre, der skal indeholde PILGRIMS pokaler og hædersbevisninger. Prisen er annonceret på forsiden af PILGRIMS internationale website, og internt er den modtaget af klapsalver og stolthed blandt medarbejderne.

Fokus på organisation og eksisterende kunder
Den hurtige succes med vækstrater på op til 100 pct. om året er gået forbavsende let. De tre ejere har formået at ansætte og uddelegere i takt med udviklingen i et omfang, der kan få de fleste ejerledere i mellemstore virksomheder til at undres. Ingen af ejerne har en merkantil uddannelse, alle beslutningerne er truffet med sund jysk fornuft og troen på sig selv. Der er således ingen fremmede penge i PILGRIM, som alene ejes af familien. Thomas Adamsen medgiver dog, at tingene er gået meget stærkt i nogle perioder. I løbet af 2006 er der droslet ned på forventningerne for til gengæld at tune organisationen til at kunne følge med en ny ekspansion i 2007.
”I øjeblikket er det vores eget valg, at vi ikke skal have en så kraftig vækst, som vi egentlig kunne have. Vi er i periode, hvor vi skal fokusere på servicering af vores nuværende kunder og få mere styr på organisationen. Det har betydet, at vi flere gange har sagt nej til at levere til nye kunder,” fortæller Thomas Adamsen, der får drift af en vækstvirksomhed til at lyde legende let.

Toptunet logistik
Ved siden af det nye domicil, som allerede er for småt, ligger lageret og nogle skurvogne som er indrettet til midlertidige kontorer. Lageret summer, de sidste smykker til årets julegaver skal ud og det er ved at være sidste chance.
At holde styr på de mange tusinde forskellige smykker, der alle runder lageret, inden de kommer videre ud i verden, kræver en stabil logistik. På lageret henter ansatte de forskellige varer ind, som når man køber ind i et supermarked. Hver lagermedarbejder har en lille vogn med stregkodescanner, hvor varerne på bestillingslisten bliver scannet ind. På den måde sikres et flow samt et digitaliserer overblik over lagerbeholdning.

Stadig enormt potentiale for vækst
Selvom vækstraterne har været høje og PILGRIM har valgt at dæmpe udvidelserne i en periode er der stadig store muligheder for vækst. Thomas Adamsen siger:
”I Danmark er vi 5 mio. mennesker, der hver i gennemsnit køber PILGRIM-produkter for 10 kr. om året. I Tyskland køber de måske for kun 30 øre. Det viser os, at der er alle muligheder for at fortsætte med store vækstrater.”
PILGRIMs største markeder i øjeblikket er Danmark, Sverige og England – lande som PILGRIM har satset stærkt på via markedsføring og PR. Thomas Adamsen ser ingen grund til at de resterende europæiske lande og USA ikke skulle kunne blive lige så store markeder pr. indbygger. Fra næste år tager PILGRIM endnu et ryk og indtager det amerikanske marked. Det skal gøres med hele smykkesortimentet, solbriller og ure, som er den seneste knopskydning.

Social profil
PILGRIM er blevet en velhavende virksomhed, og overskuddene skal udover udvikling investeres både lokalt og internationalt i velgørende arbejde. PILGRIMs støtter lokale sportsarrangementer og hæger meget om medarbejdernes sundhed. Pilgrim A/S har også indgået en aftale med “Læger Uden Grænser” om, at der i hver kollektion er et smykke, hvorfra salget doneres til organisationen. Det er blevet til adskillige mio. kr. I 2006 var Pilgrim A/S desuden en af hovedsponsorerne for Århus Festuge.
Sidste nye tiltag er PILGRIM Foundation, en velgørende fond, der skal hjælpe i den tredje verden. Thomas Adamsen har store forventninger til det arbejde, som han personligt er meget engageret i.
”Vi kunne godt tænke os, at gøre meget mere ud af samarbejdet med produktionen i Kina. Blandt andet ved at arrangere møder og studieture mellem medarbejderne her i Danmark og dem som bygger smykkerne i Kina,” siger Thomas Adamsen. Thomas Adamsen mener selv at en stor del af virksomhedens evne til vækst skyldes en positiv stemning i virksomheden, som Thomas Adamsen selv kalder ”PILGRIM-ånden”. Arbejdsklimaet er simpelthen godt, folk er glade for at komme på arbejde, og når de først er blevet ansat, så bliver de her som regel, siger Thomas Adamsen. Flaskehalse på arbejdsmarkedet har PILGRIM ikke oplevet noget af, kvalificerede ansøgere står i kø når der slås en stilling op.

Pilgrim A/S har to år i træk vundet Entrepreneur Of The Year ved regionskåringen i Midtjylland og var i landsfinalen 2006 oppe mod Actona Company A/S og Selmer Holding.