Tobaksindustrien sagsøger EU

Home / Jyllands-Posten / Tobaksindustrien sagsøger EU

Den britiske tobaksindustri følger nu den tyske stat med endnu et søgsmål mod EU-Kommissionen, som har vedtaget et direktiv om totalstop for tobaksreklamer i EU. Problemet er, hævder tobaksindustrien og Tyskland, at Kommissionen vil gennemtvinge forbudet som et led i europæisk sundhedspolitik, og det har Kommissionen ikke hjemmel til. EU-traktaterne fastslår nemlig, at sundhedspolitik er nationale anliggender.
De Britiske Tobaksproducenter (TMA) har til det kommende slagsmål allieret sig med amerikanske og japanske tobaksfirmaer heriblandt Philip Morris, R.J. Reynolds og Japan Tobacco Company.
TMA’s chef, David Swan, sagde i går, at retseksperter indenfor både EU-Parlamentet og EU-kommissionen mener, at reklameforbudet ikke kan gennemføres på grundlag af gældende EU-ret.
Det synspunkt deles af direktør Klaus Bagger i Skandinavisk Tobakskompagni: “Der vil være juridiske problemer for Kommissionen, hvis den forsøger at anvende sundheds-argumenter for et reklamestop.” Skandinavisk Tobakskompagni deltager ikke i sagen, men der er ingen tvivl om, at det vil koste, hvis reklameforbudet bliver en realitet, mener Klaus Bagger.
“De store internationale mærker vil have fordel af, at de kan reklamere i nabolande til EU. Det vil betyde, at vores markesandele bliver indskrænket til gavn for de internationale cigaretter,” siger han. De penge, som Skandinavisk Tobakskompagni evt. kommer til at spare på reklame, skal bruges ude i de enkelte butikker på at gøre de danske mærker mere synlige, det kan et reklameforbud nemlig ikke regulere.
Ifølge planen skal afviklingen af tobaksreklamer foregå gradvist frem til 2006. I 2000 skal offentlig skiltning forbydes, året efter bliver reklamerne fjernet fra den skrevne presse, og sponsorering af eksempelvis motorløb forbydes fra 2003. Den sidste europæiske tobaksreklame, man kan lade sig påvirke af, kan findes som sponsorering af verdensdækkende arrangementer i 2006. – Hvis Kommisionen altså vinder sagen.
Det er endnu ikke afklaret, om forbudet kan træde i kraft, mens sagen kører, eller om der skal en juridisk afgørelse på bordet først.
Under alle omstændigheder vil flere tobaksfirmaer satse enorme summer på reklamer op til forbudets anmeldte ikrafttræden i 2000. Således vil engelske Rothman spendere mere end 350 mio. kr. på et reklamefremstød i Europa til næste år, og australiernes foretrukne mærke, Windfield, bliver i øjeblikket introduceret på det europæiske marked.