Eksportchauffør blev dagplejefar efter en blodprop

Den 37-årige Bent Christensen har droppet livet på landevejene til fordel for hjemmet og en tilværelse som dagplejefar. Det tog ham femten år og en blodprop at stoppe i september 1997.
“Jeg var med min 9-årige datter i skole for at fortælle om det at være eksportchauffør. Det første, et af børnene spurgte om, var: Hvorfor kører i altid for stærkt?,” siger Bent Christensen. Det var dråben, der endeligt overbeviste ham om, at chaufførfaget ikke var noget for ham.
“Da jeg var barn, var der tre store muligheder. Brandmand, politibetjent eller chauffør. De var vores helte, men nu bliver chaufførerne betragtet som kriminelle.” Bent Christensen fik en stressrelateret blodprop, mens han ventede på at få læsset bilen højt oppe i Sverige: “Da jeg lå der i lastbilen, blev jeg pludselig virkelig bange. Frygten for døden, og for at skulle forlade min familie på den måde, fik mig til at indse, at der skulle gøres noget ved den stressede livsstil, jeg levede.”

På eget ansvar
Efter en kort tur på hospitallet skrev Bent Christensen under på en blanket om, at hvis han ville køre lastbil, så var det på eget ansvar. Allerede dagen efter blodproppen kørte han hjem til familien i Hadsten i Østjylland. I oktober begyndte han på sit nye job som dagplejefar.
“Jeg kan ikke sige, at jeg aldrig skal køre lastbil igen. Det har været mit liv, og alle mine venner kører stadig væk. Der er noget specielt over det at køre lastbil. Det er ikke bare et arbejde, men en blanding af hobby og livsstil, som det er meget svært at sige farvel til,” forklarer Bent Christensen.

Dårlig livskvalitet
De mange timer bag rattet og dårlige muligheder for at spise fornuftigt betyder, at mange chauffører bliver overvægtige. Dertil kommer, at kedsomheden krydres med ofte alt for mange cigaretter og for meget kaffe. Bent Christensen kan efter sit brud med chaufførlivet mærke både på krop og sjæl, at det går meget bedre.
“Jeg tror, at 90 pct. af chaufførerne spiser en rigtig dårlig kost.
Kombinationen af at have ansvaret for en bil til rigtig mange penge, og det at være bidt af lastbilkørsel gør, at man glemmer at tage hensyn til sig selv. Jeg kan mærke, at jeg har det meget bedre både psykisk og fysisk. Stress er meget udbredt blandt chaufførerne, og jeg er sikker på, at de tager hatten af for min beslutning om at stoppe. Jeg ved, at der er mange andre, der gerne vil gøre det samme, men som ikke har muligheden.”

Forskellen er hårfin
Bent Christensen er gået godt 150.000 kr. ned i løn årligt, siden han stoppede på landevejene, men når skatten er trukket og de økonomiske fordele ved at bo hjemmme er gjort op, så bliver det alligevel kun en forskel på lidt over 1000 kroner om måneden, mener Bent Christensen.
“Jeg har også lært min kone at kende. I løbet af de seneste 15 år, har vi kun set hinanden i sammenlagt tre år. Nu har jeg fundet ud af, at hun faktisk er en sød pige,” griner Bent Christensen.