I strid med ånden i Det indre Marked beskytter EU-lande deres egne økologiske produkter med handelshindringer
Eksport.
Danske virksomheder er udsat for tekniske handelshindringer, når de vil eksportere økologiske varer. Det konkluderer en ny rapport fra Skolen for Økologisk Afsætning.
Skal et glas økologisk marmelade eksporteres til Sverige, må det kontrolleres af minimum tre regelsæt, før det havner på købmandens disk. Det drejer sig om de danske regler, EUs og Sveriges regelsæt.
Fællesnævner
EUs regler er en fællesnævner for de enkelte landes regler, men fødevareeksportører oplever, at eksempelvis Tyskland og Sverige ikke vil accepterer danske varer, der lever op til både danske regler og reglerne for EU.
Rapportens forfatter, konsulent Erik Sepstrup Jensen fra Skolen For Økologisk Afsætning siger, at problemerne på det tyske marked består i krav om, at råvarerne er fremstillet i Tyskland, og at avleren er godkendt i Tyskland.
“Det er i hvert fald ikke i Det indre Markeds ånd, men det er den måde de vælger at beskytte deres egne produkter på. Det var jo meningen med EU-forordningen, at der skulle skabes en gensidig tillid til hinandens produkter, men det er det her ikke et udtryk for,” siger Erik Sepstrup Jensen, der ikke mener, at det vil hjælpe at lægge sag an: “Det vil jo tage fire år og en madpakke. Først i det øjeblik de store virksomheder kommer ind, kan man forestille sig, at der kommer mere ballade i butikken”.
Produktchef Henrik Nonnemann fra Svansø Food med 35 ansatte har selv stået i situationen.
Tolkes forskelligt
“Vi håbede, at der ikke ville være problemer, når bare vi levede op til EUs regler, men sådan ser verden altså ikke ud. Landene fortolker ikke reglerne på samme måde, så vi er ude for, at det samme økologiske produkt skal være lavet forskelligt alt efter hvilket land, det skal eksporteres til. Det bliver meget omstændeligt at styre en produktion på den måde,” fremfører Henrik Nonnemann.
Erik Sepstrup Jensen skyder på, at mellem 10 og 15 danske virksomheder har været udsat for protektionisme. Hans undersøgelse viser dog også, at stemningen i branchen generelt er optimistisk. Eksportørerne sidder på et marked i vækst, mener han.