Mere fleksibel el til danske virksomheder

Det danske erhvervsmarked for el er præget af vanetænkning og standardkontrakter. Det betyder højere priser for virksomhederne, fordi de kun sjældent få skræddersyet en løsning, som tager højde for risikovillighed, hvornår elforbruget finder sted og flere andre faktorer. El-leverandøren NORSK ELKRAFT DANMARK A/S har siden 1/1 2006 leveret el til danske virksomheder med det mål at gøre det billigere og langt mere fleksibelt for kunderne – og det har været en stor succes.

Konkurrencen på erhvervselmarkedet har én parameter og det er prisen siger, Adm. direktør Ian Wallentin, NORSK ELKRAFT DANMARK A/S. Hans opgave er at tilbyde og udvikle elprodukter til danske virksomheder, som gør at de kan spare væsentligt på elregning. – Og der er mange penge at spare.
”I løbet af 2006 har der været to større prisfald på el. Alle de virksomheder, som har en traditionel 3-års aftale med en af de danske el-leverandører, betaler en fast pris uanset prisændringerne på markedet. Det har betydet, at vores kunder i perioder har betalt 37 øre pr. KW, mens andre selskaber har taget 50 øre for nøjagtig samme vare,” fortæller Ian Wallentin. Norske Elkraft har eksempler på, at deres kunder har sparet over en mio. Kr. om året i el, blot ved at vælge en fleksibel produktpakke fra Elkraft.
”Det handler i høj grad om at have tiden til at sætte sig ind i den aktuelle kundes energibehov og historiske forbrug. Vores fokus er, at bruge den nødvendige tid til at sikre kunden den maksimale besparelse, og det har i løbet af få måneder givet rigtig gode resultater – både for Elkraft og vores kunder.”

Stort marked for Elkraft i Danmark
I løbet af 2006 har Elkraft markeret sig markant på det danske marked. Kundeporteføljen er nu oppe på over 50 store erhvervskunder heriblandt Tiger, Glitter og Aldi med sine 330 butikker landet over. Særligt butikskæderne er i fokus for Elkraft, men alle virksomheder med et forbrug på 50.000 KW vil kunne opnå en betydelig besparelse med Elkrafts løsninger. Mange virksomheder har dog endnu ikke fået øjnene op for, hvad det liberaliserede elmarked betyder for dem.
”Det er meget forskelligt, hvor meget virksomhederne går op i el-indkøb. Nogle har folk ansat til at overvåge elmarkedet, men rigtig mange store virksomheder er ikke bevidst om markedets muligheder og går derfor glip af besparelser via mere fleksible indkøbsordninger,” mener Ian Wallentin.

Nye produkter på vej
Elkraft køber elektricitet på markedspladsen Nordpol, præcis som alle andre danske og Nordiske leverandører, men hvor de fleste danske leverandører udelukkende leverer til Danmark kan Elkraft forsyne virksomheder internationalt. Elkraft har afdelinger i Danmark, Sverige og Norge, og etablering i Nordtyskland og Finland er undervejs. Hidtil har Elkraft udelukkende fokuseret på el til de laveste pris til erhvervsmarkedet, men nye erhvervsprodukter er undervejs, fortæller Ian Wallentin.

Om Elkraft:
NORSK ELKRAFT DANMARK A/S er et norsk selskab, der har eksisteret siden 1992. Siden januar 2006 har det danske datterselskab tilbudt danske selskaber de samme fordele som norske og svenske virksomheder har fået gennem Elkraft. Elkraft tilbyder fire overordnede aftaler: Elkraft Fast, der er en fastprisaftale og Elkraft Flex, der giver mulighed for store besparelser hvis elprisen daler. Den beslutningstager, der er nervøs for stigende priser kan vælge Elkraft Garanti-Flex og dermed lægge et loft over prisen. Desuden tilbydes også Elkraft Spot, hvor en virksomhed med elforbrug om natten vil kunne spare mange penge.

Se mere på www.elkraft.eu