Flere og flere virksomheder dropper fastnettelefonerne og går over til udelukkende at benytte mobiltelefoner. Tidligere har økonomi og teknologi været en hæmsko, men nu er der ligefrem gevinst at hente ved at vælge en ren mobilløsning og mulighederne for avancerede løsninger til omstilling, callcenter og meget andet er lige så gode som ved fastnetprodukterne.
Mobiltelefoni går for at være dyrt og svært at integrere. Hos virksomheden BluePosition, der arbejder med mobiltelefonløsninger til erhvervslivet, bruges meget tid på at vise, at det faktisk forholder sig omvendt: For langt de fleste danske virksomheder er der besparelser at hente ved at benytte en ren mobilløsning, og man skal ikke give afkald på en eneste funktionalitet.
Økonomisk fordelagtigt at satse på mobilen
”Mange bliver overrasket, når de får at vide, at det koster det dobbelte at ringe til en mobiltelefon fra en fastnettelefon end fra en anden mobiltelefon. Når vi samtidig ved, at trafikken på mobilnettet allerede har oversteget trafikken på fastnettet, så bliver det klart, at der er en stor gevinst at hente ved helt at afskaffe fastnettelefonen,” siger salgschef Andreas Frøland fra BluePosition, der udvikler software løsninger for ren mobiltelefoni.
40 procent af alle danske opkald til mobiltelefoner, og BluePositions beregninger viser, at hvis mere end en 1/3 af en virksomheds udgående opkald går til mobiltelefoner, så vil det kunne svare sig udelukkende at benytte mobiltelefoni.
Samme funktioner som med fastnet
BluePosition råder derfor mange af sine kunder til at få en mobil PBX, en telefoni server, der er forbundet til mobiloperatørens netværk, hvorved mobiloperatørens mange faciliteter og services kan udnyttes. Med en mobil PBX koblet på sin virksomheds mobiltelefoner har man et telefonisystem med de samme muligheder som et fastnetanlæg – men uden ulemperne. Med en mobil PBX får virksomheden mulighed for at benytte services som omstilling, viderestilling, ringegrupper, status/presence, kalender integration og komplet betjening fra computer.
”Med vores 20 til 30 skiftende lokationer har vi baseret vores telefonikoncept på filosofien: én medarbejder – én telefon. Det har vi understøttet med produkterne MobilPBX samt Sonofon’s StatusPlan, og herigennem kunnet basere vores telefoni på 95 procent mobiltelefoni,” siger Peter Klaris, KPC BYG A/S.
Enkel opsætning
”En anden fordel er, at det er nemt at oprette nye arbejdspladser. En ny hjemmearbejdsplads kan eksempelvis oprettes blot ved at give medarbejderen en mobiltelefon. Med de traditionelle IP-telefoniløsninger har man stået overfor en række beslutninger om hvilken type opkobling, man skulle vælge, og det har taget tid at få det installeret. De problemer er man ude over med en mobiltelefoni løsning, ” fortæller Andreas Frøland.
Om BluePosition
BluePosition er en dansk kommunikations- og softwarevirksomhed, som blev grundlagt i år 2002, efter et Management ‘buy-out” fra en af Ericsson Danmarks udviklingsafdelinger. Siden 2005 har virksomheden beskæftiget sig med mobile løsninger.
BluePosition besidder spidskompetencer indenfor telefoni, mobiltelefoni og Call Center teknologier.
Se mere på www.BluePosition.dk