Vi er blevet trætte af kuponhæfter, sætter i stigende grad ”nej tak”-mærket op på postkassen og vender det blinde øje til de efterhånden velkendte Google- og bannerannoncer på nettet. Gratismagasinet YOYOmag er med succes gået utraditionelle veje for at nå den attraktive målgruppe af internetbrugere mellem 20 og 45 år. Opskriften er at kombinere annoncer og redaktionelt indhold, at kræve engagement fra såvel annoncører som læsere og servere det hele i både et trykt magasin og et interaktivt website.
Danskerne handler i stadigt større omfang på nettet og er efterhånden så vante til de hyppige annoncer, at de ignorerer dem. Til gengæld søger folk information – de vil ikke bare spises af med en reklame, men gerne have nyttig viden i sammenhæng med en relevant produktanmeldelse.
”YOYOmag er et tiltrængt alternativ til Google- og bannerannoncer. Hvor bannerreklamer ofte kun resulterer i et kortvarigt kendskab til en virksomhed, giver YOYOmag en dybere forståelse af de forskellige produkter og et indblik i det hav af spændende e-butikker, der findes. Kombinationen af underholdning og nyttige oplysninger har vist sig at falde i internetbrugernes smag,” siger Henriette Johansen, der er redaktør på YOYOmag.
Engagerede annoncører
I YOYOmag blandes annoncer med redaktionelt indhold – og det sker ikke ved blot at placere begge dele i samme blad. Annoncørerne har mulighed for at præge magasinet og opfordres til at involvere sig med blandt andet forslag til artikler, som de selv eller YOYOmags journalister skriver. Eksempelvis har QXL fået spalteplads til at undervise læserne i, hvordan man kan bruge en online-auktion. Tilsvarende giver den digitale udgave af magasinet andre muligheder, end man som annoncør har med almindelige annoncer – man kan indsætte kontaktformularer, en videopræsentation af sit produkt eller af virksomheden osv.
Mersalg på 25 procent
Online-udgaven af magasinet distribueres via samarbejdspartnere og YOYOmags eget nyhedsbrev, mens det trykte magasin bliver sendt til forbrugerne sammen med varer, de har købt på Internettet. På den måde slipper YOYOmag forbi postkassens ”Nej tak til reklamer”-mærke.
”Forleden talte jeg med en af vores annoncører, som kunne konstatere et mersalg på 25 procent i kraft af samarbejdet med YOYOmag,” fortæller Henriette Johansen. Hun oplever generelt, at der er en stor synergieffekt i at have både et trykt magasin og en elektronisk udgave, som aktiverer forbrugerne – der jo i forvejen er rutinerede internetbrugere. Denne tendens er tydelig i udlandet, men er først nu ved at slå igennem i Danmark.
Innovative e-butikker
”Der er mange mindre e-butikker, der annoncerer i YOYOmag – og hos os indgår små og store på lige fod. Faktisk har de små virksomheder ofte et rigtigt godt tag i online-markedet, mens de store halter bagud, og det understreger behovet for nytænkning i forhold til det enorme potentiale, der ligger i markedet,” konstaterer Henriette Johansen. Et eksempel på, at YOYOmag selv går utraditionelt til værks, er, at magasinet jævnligt sætter annonceplads på auktion på QXL.
Oplaget er p.t. på 50.000 trykte magasiner, mens online-udgaven modtages af 30.000 personer. Inden for de sidste par måneder har YOYOmag ansat to nye medarbejdere, som skal være med til at sikre magasinets fortsatte videreudvikling. Blandt andet ønsker YOYOmag at dække hele det skandinaviske marked i løbet af 2008.