Reklamefolk i gavehumør

Reklamebranchen vil rette op sit blakkede ry og midlet er naturligvis en reklamekampagne. Projektet kaldes Reklame For Alvor og idéen er, at reklamebureauer, medier, filmselskaber osv. går sammen om at forære en reklamekampagne til et velgørende formål.

20 ansøgninger
Jens Jørgen Hansen, der er initiativtager til projektet, har modtaget over 20 ansøgninger fra velgørende organisationer, som gerne vil have deres budskab udsat for en professionel kampagne.
“Dette projekt giver alle de kreative folk i branchen mulighed for at gå helt til grænsen af deres evner. Der vil ikke stå en kunde og ånde dem i nakken. Det giver os også en chance for at gøre et stort almennyttigt arbejde, og det er der ikke tradition for i vores konkurrenceprægede hverdag. Vi skal vise at vi kan tage vores små sko af og deltage i andre former for arbejde,” siger Jens Jørgen Hansen.

Årlig begivenhed
Projektet er tænkt som en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor alle parter arbejder uden løn. Alle landets velgørende organisationer får muligheden for at søge om at blive afsender af kampagnen. Forslagene til projektet skal indholde både skitse til dagbladsreklamer, TV-spots, busreklamer og plakater.

Norsk idé
Reklame For Alvor begyndte i 1990 i Norge af bureaumanden Ottar Samuelsen. Han ville vise, at branchens samfundsengagemant var bedre end sit rygte. 50 indsendte kampagneforslag til den første konkurrence bekræftede, Reklame For Alvors norske initiativtager havde ret.
I seneste syv år projektet hjulpet en lang række velgørende organisationer i Norge. Det danske projekt vil vælge en mindre organisation, der ikke på andre måder vil have mulighed at iværksætte en kampagne i stor stil.
Projektet skal køre i første kvartal af 1999.