Afhængig eller med på beatet?

Når der er kommet nye former for underholdning, er der altid nogen som skal kritisere. Rock´n´ Roll var djævlens værk, tv-kiggeri gav firkantede øjne og computerspillere blev nogle ensomme afvigere. Mobiltelefonen ville koge folks hjerner med mikrobølger ligesom computerskærme kunne medfølge fostre med to hoveder. –Men kan man spille for meget computer?

Der er måske noget om snakken eftersom alting kan overdrives. Der er dog ingen undersøgelser viser nogen tegn på, at det er direkte skadeligt at tilbringe fire timer om dagen med at spille eksempelvis CounterStrike. Man går måske glip af en masse andre ting, men sådan er det jo altid, når man har en hobby. Bruger man al sin tid på at samle frimærker, så går man fuldstændigt glip af den fagre verden af online-spil, skolen og mange andre ting. Derfor: spil bare videre, hav ikke dårlig samvittighed, med mindre der er andre ting, som du faktisk hellere vil bruge tiden på.

Afhængig af spil
På den anden side er der nogen, som bruger så meget tid på spil, at de næsten ikke får andre inputs. I Sydkorea mener flere og flere, at det er ved at tage overhånd. I hovedstaden, Soul, der har et af de bedst udbyggede bredbåndsnet, er 64 pct. af husstandene koblet på de hurtige Internet, og det er børnefamilierne, som ligger øverst i statistikken. Otte ud af ti unge mellem 12 år og 24 år deltager i nogle af de populære onlinespil. Mestrene er offentlig kendte stjerner, som optræder i medierne, og det er live tv-transmissioner af de vigtigste spil.
Det mest spillede online spil i øjeblikket er Lineage og når det går heftigst for sig, så er der flere end 150.000 koreanere på serverne samtidig. I maj 2002 havde en ud af 20 koreaner logget sig på en Lineage server og adskillige unge brudepar mødte hinanden første gang på en Linageserver. Det er ingen overdrivelse at sige at der er tale om en landeplage. I modsætning til et bib-bibspil eller en ny rockgruppe, så tager disse spil utroligt lang tid at spille.

Spilindustrien overvåger spillerne
Problemerne opstår fordi spillet er så dygtigt lavet de unge ikke kan lade være med at spille det. De bliver afhængige og spiller det mange timer hver dag, og de tager gerne natten med. De mest populære spil er middelalderagtige eventyrspil, hvor spillerne danner sig en karakter, der kan udvikles efterhånden som man klarer forskellige strabadser. Man kan danne grupper med andre spillere, som kæmper sammen. Det kræver en høj grad af tilstedeværelse og viden om det kunstige miljø af spillerne. Spillerne kan hele tiden give feedback til spiludviklerne, som hver tredje måned lancerer en ny og forbedret episode på baggrund af de indsamlede data om spillernes ønsker. På den måde kan industrien sikre sig at hver eneste ny version bliver et hit, og de knytter samtidig kunderne tæt til sig.

Skolerne og regeringen i aktion mod spil
Det går ud over de unges skolegang. De unge falder i søvn i skolen og pjækkeri er udbredt på grund af de elskede online-spil. En lokal koreansk lærerorganisation har for nyligt udsendt pressemeddelelser, som advarer mod fænomenet og råder regeringen til at gøre noget. De unge kan simpelthen ikke følge i skolen, når de er grebet af spil som Lineage, Ultima og Everquest. I pressemeddelelsen står der at:
”De fleste af vores unge bruger deres vigtigste tid, ungdommen, på et fuldkomment spild.” Skolesystemet bakkes op af den koreanske regering, som arbejder på at indføre alders-censur i spillene, men da de fleste spil ikke er direkte blodige, så er det vanskeligt at lovgive imod spil i et demokratisk land. Problemet forstærkes af, at det koreanske samfund lider under manglende fritidsaktiviteter og boligblokke uden gode muligheder for at mødes offentligt.
Lineage, Ultima og Everquest er alle lavet i Korea, der for spilbranchen er et mekka. Den koreanske softwarevirksomhed er i fuld gang med at udvikle sine spil det amerikanske og europæiske marked. Det bliver interessant at se om de vestlige unge bliver ligeså grebet at denne type onlinespil som.