Aktion mod ulovligt salg på nettet

Mange danske kommercielle sites befinder sig endnu i lømmelalderen, og der bliver set stort på markedsføringsloven. Forbrugerstyrelsen griber nu ind overfor overtrædelserne.

Omkring 25 e-handelssteder er i Forbrugerstyrelsens søgelys for overtrædelser af markedsføringsloven. Ifølge dansk lovgivning er internethandel sidestillet med postordrehandel. Det betyder, at der skal oplyses grundigere end ved køb i en fysisk butik, og det er netbutikkerne ikke gode til.
“Hvis der skal skabes grobund for internethandel er det nødvendigt, at forbrugerne kan have tillid til at internetbutikkerne lever op til reglerne,” siger jurist Susanne Christensen fra Forbrugerstyrelsen. Hun foretager med en kollega prøveopkøb på de pågældende sites. Undersøgelsen munder ud i en rapport, der bliver offentliggjort på Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.fs.dk i oktober 2000.
Susanne Christensen vil skrive til de virksomheder, der ikke overholder reglerne, og hvis det ikke retter op på sagerne, så kan der blive tale om at sagsøge enkelte internetsites.

Forbrugerstyrelsen vil ikke oplyse hvilke virksomheder, der er i søgelyset, men det drejer sig om et bredt udsnit af hele branchen:
“Det er både rene internetsites og etablerede virksomheder, der forsøger sig på Internettet. Vi går efter både boghandler, møbelbutikker og computerforretninger. Vi skal have nogle med fra alle områder,” oplyser jurist Susanne Christensen.

De mest hyppige omgåelser drejer sig om forbrugersikkerhed. De kommercielle sites glemmer ofte at oplyse forbrugerne om reklamationsadresse og fortrydelsesfrister. Det er ikke blevet nemmere af, at en lovændring, der trådte i kraft første juni 2000, nu giver netkunder 14 dages fortrydelsesret fra den dag varen er modtaget. Tidligere havde kunden kun en uges fortrydelsesret og det var ikke præciseret om det gjaldt fra købsdato eller modtagelsesdato.

De nordiske forbrugerombudsmænd har gennem deres styrelser udarbejdet et kodeks for, hvordan forbrugerne beskyttes ved handel på Internettet. Deres fortolkninger af markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven ligger til grund for Forbrugerstyrelsens aktuelle undersøgelse af e-handelen i Danmark.

Forbrugerombudsmændene har besluttet at udbyderen af varer på Internettet skal oplyse:
Prisen på produktet inklusiv alle skatter og afgifter
De grundlæggende egenskaber ved varen
Om varen kun findes i begrænset oplag
Hvordan betalingen skal foregå
Hvordan en kunde kan blive løst fra en købsaftale
Leveringstid og garantiregler
Hvordan og hvor kunden kan klage

Tidligere har Forbrugerrådet haft fat i blandt andre Gubi.com fordi handelsportalen udbød en konkurrence om en mobiltelefon mod et krav om, at kunden skulle bruge 1.000 kr. på forretningens varer. Det skyldtes konkrete klager fra kunder. Den pågående undersøgelse er den første, som Forbrugerstyrelsen foretager på eget initiativ.