Belgisk vrede over maleri af Tin-Tin der ser på dameben

Et maleri af den belgiske tegneseriehelt Tin-Tin, der kigger på dameben, er en tand for skrapt for den belgiske offentlighed.
“Han er en brovtende viking,” sagde en kvindegruppe om den danske kunstner.
“Det er for stærkt lige efter skandalerne,” mente en dansker i Bruxelles, og rettighedshaverne til Tin-Tin ville blot sikre sig, at Tin-Tin ikke sættes i forbindelse med noget, der minder om overgreb.
Den 50-årige danske surrealist, Ole Ahlberg, vakte forargelsen ved en fernisering på et mindre galleri i Bruxelles i slutningen af oktober.
“Pludselig stod der 20 kvinder uden for og delte løbesedler ud til forbipasserende,” fortæller galleriejer Yves Coryn. Balladen tiltrak et belgisk TV-hold og medierne kogte af debat.
Sagen handler om et billede af Tin-Tin, der kigger på en raket mellem et par kvindeben.
Tin-Tins far, Hergé, er død, men hans kone og nye mand vogter over rettighederne til den strithårede figur. De fik gennem medierne nys om den danske kunstners brug af Tin-Tin i de surrealistiske malerier.

Galleriejer Yves Corun modtag kort efter et ultimatum fra rettighedshavernes advokater: Hvis ikke billederne blev fjernet øjeblikkeligt, så ville der blive anlagt sag for krænkelse af ophavsretten. Det ville være for uoverskueligt, at skulle kæmpe med både rasende kvinder og tegneserie-advokater, mente Yves Corun og fjernede de to billeder, som havde stødt belgierne.
“Det er rart at få omtale, men skræmmende når modstanden bliver fundamentalistisk. Herregud det er et par dameben! Kunsten er fyldt med nøgenhed, og det har den altid været,” mener galleriejeren.
“Desværre så har omtalen ikke ført til, at folk har interesseret sig for billedernes indhold. Demonstranterne havde ikke engang set billederne, før de kom.” Ifølge en løbeseddel, som de demonstrerende kvinder delte ud foran galleriet, blev kvindekroppen gjort til objekt. Det er nedværdigende, sagde de, og de sammenlignede maleren, Ole Ahlberg, med en brovtende viking.
Ole Ahlberg har udstillet på det omstridte galleri igennem otte år.
“Han har en humoristisk indgang til surrealismen, og det er interessant. Måske er danskerne bedre til at forstå det. Nogle belgiere kan hverken se det sjove eller den underliggende alvor i det,” mener Yves Corun.
Lederen af det danske kulturinstitut i Bruxelles, Lone Leth Larsen, er også overrasket over reaktionerne. Hun siger, at hysteriet måske kan have sine rødder i de seneste par års skandaler i Belgien.
“Tin-Tin er jo ikke andet end en dreng, og når han bliver sat i forbindelse med afklædte damer, så træder det nok på nogle belgiske følelser,” siger hun.