Hvis Danmarks Radio benytter sig af de nyeste muligheder for målrettet onlineannoncering, vil organisationen kunne tjene op mod 50 millioner kroner om året. Det viser en udregning, som det danske, børsnoterede selskab adServing International har foretaget.
50 millioner kroner – eller kapacitet til at ansætte mindst 100 medarbejdere mere hos DR – det vil være resultatet af at indføre annoncer på DRs websites, som i øjeblikket ikke tjener penge til DR overhovedet. Udregningen er foretaget af adServing, der udvikler annoncesystemer til medieorganisationer, som en showcase på, hvor effektiv moderne annonceteknologi er.
Stor gevinst ved diskret annoncering
”Det er naturligvis en tænkt situation, men på den anden side har det vist aldrig været diskuteret, om DR må annoncere online. Hvis det viser sig, at det kan lade sig gøre inden for rammerne af public service-loven, så er der en særdeles stor gevinst at hente – selv ved meget diskrete annonceringsformer,” siger administrerende direktør i adServing, Michael Finderup. Han mener ikke, at DR på nogen måde vil miste troværdighed ved at benytte sig af annoncering på nettet.
”DR er helt unik på nettet. Det er gratis, der er kvalitetsindhold, og der er tilmed nul reklamer. Brugerne har for længst vænnet sig til reklamer overalt på Internettet – og det opfattes som en helt legitim måde for medievirksomhederne at kunne tilbyde gratis indhold på. Spørgsmålet er, hvad DR egentlig vinder ved ikke at vise annoncer,” spørger Michael Finderup.
Intelligent tracking på tværs af medier
Udregningen tager udgangspunkt i de nyeste teknologier inden for annoncehåndtering på tværmedielle platforme – altså både websites samt online-tv og -radio. Ved at optimere gennem intelligent tracking af brugere på tværs af medierne kan man nå nogle meget høje succesrater i forhold til traditionelle bannerannoncer. Overføres dette til DRs onlinesucces med næsten to millioner brugere om måneden (ifølge FDIM), så vil resultatet blive op mod 50 millioner kroner i annonceindtægter om året. Fremgangsmåden med at samtænke flere medier og skabe systemer til at håndtere tværmediel annoncering og bruger-tracking har gjort adServing til markedsleder inden for udvikling af annonceringssystemer til medieorganisationer i hele Europa.
Se mere på www.adserving.dk
Om adServing
adServing Danmark A/S, som er en del af adServing International A/S, udlejer annoncesystemer til håndtering af onlineannoncer og anden digital annoncehåndtering. Virksomheden er repræsenteret med hel- eller delvist ejede agenturer i Danmark og Sverige og har salgsaktiviteter i Finland. adServing Internationals annoncesystemer anvendes i dag i ni europæiske lande. Virksomheden har en klar strategi med fokus på hele Europa og forventer at være repræsenteret i 25 europæiske lande i 2010. adServing Internationals kunder tæller blandt andet MTG, Bonnier og QXL.
Pressekontakt
Michael Finderup, adm. direktør
adServing Danmark A/S
+45 20 61 21 98
michael.finderup@adserving.dk
For mere information om adServing Danmark besøg www.adserving.dk