Ingen troede på den unge erhvervsmand Dennis Mortensens planer om at opbygge en pizza-kæde på Internettet. Alt for mange har prøvet det før med dårligt resultat. -Men Dennis kender nettet. Han har tidligere skabt og solgt flere internetfirmaer med god fortjeneste. Nu gælder det pizza-markedet og allerede få uger efter opstarten sker der noget. Forbrugerne i Danmark er parate til at købe pizza på Internettet, lyder det fra net-pizzeriaet Evonax.
”Man skal have et brand. Man skal være bedst, og man skal stole på sin idé,” siger Dennis R. Mortensen. Han er lige fyldt 30 år, og han har tjent godt på Internettet. Pengene har han tjent ved at starte virksomheder indenfor IT-branchen og ved at turde tænke nyt. Først var det cd-rom spil til børn, og siden var det store internetløsninger til internationale virksomheder. Forrige år solgte han sit web-bureau Canvas Interactive til en stor international gigant, og siden har han puslet med en idé om e-handel direkte til forbrugerne. Det er nu ved at blive realiseret.
Pizzaer i hele landet
De tunge webløsninger ligger nu på hylden, og det drejer det sig for Dennis nu udelukkende om at blive den største fast-food kæde i Danmark. –Med salg af pizzaer på Internettet som et centralt omdrejningspunkt gennem virksomheden Evonax.
Den 4. juli 2002 solgte Dennis sin første pizza direkte over Internettet. Kun det centrale Århus var koblet på systemet, men allerede, når denne artikel bliver læst, kan man også få online-pizzaer bragt ud i det meste af Jylland og Fyn. Til næste år er hele landet dækket og introduktionen i Sverige er i gang, hvis alt går vel. Dennis og hans medarbejdere rejser nu landet rundt og tilbyder eksisterende pizzeriaer, at blive tilknyttet Evonax. Det vil de fleste gerne, for på den måde kan de få flere kunder.
Det er et stort arbejde, at blive landsdækkende for samtlige pizzeriaer skal oprettes i det omfattende computer-system. Pizzeriaerne skal testes af lokale test-personer, der med stopur sikrer at det ikke tager længere tid en 45 min. at bringe en pizza ud.
”Det handler om at tilbyde folk en service, som de aldrig har set før. Det skal være hurtigere, nemmere og billigere. Kvaliteten skal naturligvis være helt i top og bedre end noget andet på markedet,” lyder det fra Dennis´ virksomhed, Evonax, som har taget en af de sværeste udfordringer på Internettet op.
Simpel menu
Evonax har udviklet 9 forskellige pizzaer, der matcher den danske pizza-smag. Det gør det nemt og overskueligt for forbrugerne at vælge, og de kan få nøjagtig den samme pizza uanset, hvor i landet de befinder sig. På den måde svarer Evonax til McDonald’s, hvor en cheeseburger altid den samme uanset sted. Man kan også bygge sin egen pizza, MyPizza, hos Evonax. Det bagvedliggende IT-systemet husker den personlige pizza til næste gang man bestiller.
Hvis man ikke lige har Internet ved hånden, så kan man ringe til Evonax, og igen er det ét nummer, uanset hvor i landet man befinder sig.
”Det kan være, at vi flopper, og at alle pengene bliver smidt ud af vinduet, men så vil jeg bare være tilbage, hvor jeg begyndte. På den anden side er der en mulighed her for at skabe en meget stor virksomhed,” fortæller Dennis Mortensen.
Omsætningen af pizzaer går rigtig godt og indtjeningen er så god, at Dennis sagtens kunne sagtens stoppe her og kun tage sig af de eksisterende kunder og pizzeriaer.
Drives for lille budget
”Hvis jeg ville, så kunne jeg flytte websitet over på en webhotel til 99 kr. om måneden og leve fornuftigt af Evonax. –Men det er jeg ikke interesseret i. Jeg vil se hvor stort potentialet er og gerne også i udlandet,” siger han. Dennis´ pointe er, at det vil være muligt for enhver med en internetopkobling og et webhotel for få midler at etablere en succesfuld online-butik.
”Der er en god grund til, at eksempelvis www.rillen.dk og www.guleroden.dk klarer sig godt. Ejeren styrer det hele næsten alene, han fokuserer på produktet, og gør det hele så simpelt som muligt. En anden ting, der skal til for at lave en online-succes er, at præsentere varerne på forsiden. Det skal være ligeså nemt at handle på nettet som i en normal butik. Man skal kunne klikke på varen og købe, simpelthen,” råder Dennis. Han mener, at alt for mange kommercielle websites bruger pladsen på tekst, konkurrencer og alt muligt andet end det, det handler om for kunden.
Skepsis og risiko
-Men som altid, når man bevæger sig i ukendt land, er der en risiko. Dennis´ gamle bank var så skeptisk overfor hans koncept, at den ikke ville være med, og selv nære venner tvivler på hans idé om at sælge pizzaer på Internettet.
Risikoen og omverdenens tvivl bliver forstærket af, at der er gjort meget nar af onlinesalg af pizzaer. Hardware-producenten Compaq iværksatte i midten af 2000 en storstillet reklamekampagne på tv om fire unge, som startede et firma med netop salg af pizzaer. Et par år før havde en dansk komedie-film stor succes med Thomas Mygind i hovedrollen som stresset programmør og familiefar. Virksomheden i filmen, TimeWare, der bliver gjort tykt nar ad, udvikler et kaotisk program til bestilling af pizza. Pizzaer bestilt til Nørregade 14 havner i Hamborg og omvendt…
Desuden er de mange haltende online-virksomheder tit blevet forbundet med cola og pizza. På den måde er Evonax præcis en dot.com, der burde gå galt for. I Evonax´ lokaler på gågaden i Århus står der faktisk en cola-automat. –Men meget har ændret sig siden 1999 og de glade dot.com-dage.
Internettet har ændret sig
Folk vil nemlig gerne købe på Internettet, hvis online-butikken er skruet ordentligt sammen.
”Det nytter ikke at sætte sig ned og lytte til folks fordomme. Alle de tal jeg har set, og alt det jeg har undersøgt, peger på, at der er et enormt marked for fast-food. Der købes for mere end 15 mia. kr. fast-food i Danmark. –Og jeg ved at flere og flere er begyndt at handle på nettet,” fortæller han.
Næsten alle pizzeriaer er drevet af familier og de tænker sjældent på at udvide. For dem handler det bare om at sælge pizzaer til deres lokalområde, som en gammeldags købmand i en landsby.
Det, Dennis gør med Evonax, er, at bruge informationsteknologien til at skabe overblik i det enorme marked for pizza. Hver eneste pizzeria har mange forskellige pizzaer til forskellige priser. Kvaliteten er meget svingende, og det er betjeningen også. Ved at lave aftaler med pizzeriaerne om hvordan evonax-pizzaer skal laves og hvad de skal koste bliver alting nemmere for kunden, lyder det fra Dennis.
Han havde dog ikke regnet med, at der ville være så mange pizza-elskere, som var parate til at købe på Internettet:
”Det har virkelig overrasket os, at der er så mange forbrugere, der er villige til at købe pizza på nettet. Vi havde regnet med at mange ville benytte Internettet, men vi er blevet positivt overrasket over antallet,” siger en glad Dennis Mortensen. Han har de seneste uger ændret holdning til mulighederne for at drive forretning på Internettet.
Ny bølge af dot.com
”ADSL var for bare et par år siden en luksus for erhvervslivet. Nu er det snart standard i hele landet. Man er på hele tiden og der er faktisk ikke længere nogen forskel på en computer og det at være på Internettet,” siger han. Det betyder, at folk i langt højere grad er parate til at handle på Internettet. –Og det er måske også grunden til at så mange dot.com virksomheder gik fallit for et par år siden.
”Jeg tror at samfundet er parat til at tage dot.com turen en gang til, men mere seriøst og med mere realistiske mål og midler. Der er jo allerede kommet flere og flere mindre online-virksomheder, som faktisk klarer sig godt.”
Dennis har for egne midler startet Evonax Pizza Delivery og indtil videre lever salget op til alle forventninger, bortset fra at mere end forventet foregår via Internettet.
”Noget tyder på at folk nu er parate til at handle online i et helt andet målestok en end alle rådgivere tror. Mine venner, min bank og gamle forretningsforbindelser har været ekstremt skeptiske overfor idéen,” siger Dennis. Han er eksempelvis overbevist om, at han aldrig vil kunne få overtalt nogen til at låne ham penge til projektet.
”Men jeg står i den heldige position at jeg har solgt min gamle virksomhed, og derfor har jeg midlerne til at satse stort på et nyt projekt uden at skulle overbevise andre om idéen,” fortæller han, mens ordrerne tikker ind på systemet bag ham.
IT holder styr på kunderne
Ude på bagtrappen står fem store servere, der tager sig af alle bestillingerne og at udsende elektroniske ordrer til pizzeriaerne. Udstyret er købt til at vokse i. Det skal kunne klare mange tusinde bestillinger på samme tid, når der er tilknyttet så mange pizzeriaer, at hele landet er dækket.
Når en kunde går ind på www.evonax.dk og vil bestille en pizza, bliver han genkendt af systemet, og systemet husker, hvad vedkommende købte sidst. Hvis man sidste gang købte ekstra ost, så ligger den pizza-kombination længst fremme.
Når man klikker på ”køb”, så sendes der automatisk en elektronisk ordre pr. mail eller telefax ud til det nærmeste pizzaria, der er tilknyttet Evonax, og de laver så pizzaen efter Evonax´ menuer og krav. Herefter kommes den i en Evonax pizza-kasse og bringes ud til kunden. Enkelt og ligetil, hvis man kan vente op til 45 min på sin pizza. Alle de tilknyttede pizzeriaer har skrevet under på at de vil lave de pizzaer, som Evonax har på menuen, og det sikrer, at man får dem samme pizza, uanset om man bestiller den i Århus eller København.
”Vi følger kunderne nøje med statistik. Eksempelvis har vi en kernekunde ude i Århus forstaden Risskov, som godt kan lide at købe pizza to gange om dagen. Ham har vi næsten et personligt forhold til,” siger Dennis Mortensen. Han er i disse dage i færd med at udvikle en løsning til virksomheder, så de kan bestille pizzaer på særligt favorable vilkår.
Se mere på www.evonax.com