DANLASER uden for Viborg køber omkring 2.000 tons stål om året hos Lemvigh-Müller. Al handel foregår elektronisk via LMe-Partner, og det har været med til at effektivisere en række arbejdsgange i virksomheden, der har ambitioner om at vokse.
Af freelancejournalist Hans Henrik Lichtenberg
To laserstråler på hver 4.000 Watt hos DANLASER skærer metalplader ud døgnet rundt. For at følge med efterspørgslen har det været nødvendigt at indføre toholdsskift og i nogle tilfælde lade laserskærerne køre ubemandet om natten. Det kan lade sig gøre, fordi DANLASER har satset på at være helt med fremme på den teknologiske front. Per Nielsen etablerede DANLASER for fjorten år siden, og nu har han 40 ansatte og en imponerende maskinpark, hvor to højteknologiske laserskærere udgør kernen i forretningen.
Væksten hos DANLASER har været hurtig, og målsætningen er, at den også fremover skal være på mindst 10 procent om året. Samtidig stilles der stadigt stigende krav fra DANLASERS kunder om hurtig levering og høj kvalitet. Det stiller krav til omstillingsevnen, logistikken og ikke mindst til DANLASERs leverandører. For to år siden valgte DANLASER at købe næsten alt sit stål hos Lemvigh-Müller og siden januar 2008 er al handel foregået via den elektroniske samhandelsplatform: LMe-Partner.
Økonomisk fordel ved e-handel
Det som i første omgang fik DANLASER til at interessere sig for elektronisk handel var en kontant rabat. Lemvigh-Müller giver en procent i rabat til alle ordrer, der afgives via LMe-Partner, og eftersom stål er DANLASERs væsentligste råvare ville der være en del penge at spare. Desuden giver Lemvigh-Müller endnu en procent i rabat, hvis man bestiller i god tid, hvilket vil sige mere end én dag før, varerne skal benyttes.
Den ordning passede DANLASER godt. Grete Møller Jørgensen, der er teknisk assistent og ordrebehandler hos DANLASER siger:
”Vi bestiller som regel stål to til tre gange om ugen i partier på 25 til 30 tons. For det meste kan vi planlægge sådan, at vi ikke behøver at modtage stålet dagen efter, og dermed sparer vi en procent.”
Fungerer upåklageligt
Både direktør Per Nielsen og Grete Møller Jørgensen oplever, at systemet fungerer upåklageligt og de slår nu flere fluer med et smæk med LMe-Partner. Tidligere skulle bestillinger faxes, men det er der ikke behov for længere, fordi al handel foregår via en web-browser. Det har også den fordel, at DANLASER kan se hvilke varer Lemvigh-Müller har på lager i Randers – og i hvor store mængder. Det betyder noget, når Grete skal bestille særlige varer, som Lemvigh-Müller ikke har været forberedt på at skulle levere. At kunne følge med i lagerbeholdningen hos sin leverandør er for DANLASER også med til at nedbringe den interne lagerbeholdning, og det giver dermed endnu effektiviseringsgevinst.
”Det er klart, at vi kan spare ved at nedbringe den mængde stål vi har på vores eget lager. Vi har mange penge bundet op i vores lager, og det er derfor vores mål at få det endnu længere ned,” siger direktør Per Nielsen.
Smarte funktioner letter hverdagen
LMe-Partner har derudover en række funktioner, som letter hverdagen hos DANLASER. Blandt kan der søges på gamle fakturaer, kalkuleres priser og den side som Grete Møller Jørgensen logger ind på via LMe-Partner er skræddersyet til netop hendes behov. Det betyder, at hun bliver præsenteret for en liste over de varenumre, som DANLASER typisk bestiller. Dermed undgår hun at skulle lede efter de rigtige produkter blandt flere tusinder stålprodukter.
Det er også muligt at se alle gamle ordrer i systemet og bestille særlige kvalitetsgarantier på bestemte stålleverancer. Desuden gør LMe-Partner der muligt at kommunikere via tekst, når der afsendes en bestilling. På den måde kan der bestilles specielle services som eksempelvis slyngrensning, eller der kan skrives en note om særlige forhold ved levering.
Fremover vil det være oplagt, at få systemerne til at tale endnu bedre sammen. Det kan blandt gøres ved at køre indkøbs- og bestillingsprocedurerne i én arbejdsgang. Det er noget, som allerede nu er muligt med LMe-Partner. En anden mulighed er en dybere integration mellem Lemvigh-Müllers lager- og bestillingssystem med DANLASERS økonomisystem. Dette system kaldes Electronic Data Interchange (EDI).
FAKTABOX
Om DANLASER
DANLASER er etableret i 1994 af Per Nielsen og Exra ApS, som hver ejer 50 procent. Per Nielsen er virksomhedens daglige leder. Virksomheden leverer laserskårne pladeemner samt anden stålforarbejdning til dansk industri. DANLASERs idégrundlag baseres på produktionsmetoder på et teknologisk højt niveau. DANLASER er 100 procent underleverandør uden nogen form for egenproduktion. Virksomheden beskæftiger i dag omkring 40 medarbejdere og satser på en årlig vækst på mindst 10 procent.
FAKTABOX
Om LMe-Partner
Alle kunder hos Lemvigh-Müller er blevet tilbudt at blive oprettet som brugere af den elektroniske handelsløsning LMe-Partner. Systemet er nemt at benytte via en normal computer-browser og man kan stort set være i gang med det samme. Hvis du er kunde hos Lemvigh-Müller, og ønsker at blive oprettet som bruger – eller blot ønsker mere information om LMe-Partner – bedes du kontakte din lokale afdeling. Det er også muligt at oprette sig online på: lme-partner.dk