Uopmærksomhed er en af de største enkeltstående årsager til trafikuheld. Blaupunkt introducerer i den forbindelse en række nye tiltag for at øge trafiksikkerheden og brugervenligheden i bilstereo -og navigation. Med eksempelvis intelligent fjernbetjening af bilens Hi-Fi-anlæg fra rattet behøver man ikke længere fjerne blikket fra vejen eller hænderne fra rattet, når mobiltelefonen ringer, eller når der skal skiftes cd-nummer eller radiokanal.
Trenden inden for design af autointeriør går i retning af at optimere bilistens opmærksomhed på kørslen. Det gøres ved at samle og simplificere de stadigt mere komplicerede instrumenter i moderne biler.
Her er de nyeste bilradioer et godt eksempel. Ergonomisk ”fjernstyring” af radiofunktioner er ved at blive standard både i nye biler og som ekstraudstyr. Blaupunkt har udviklet en hel serie af infrarøde fjernbetjeninger til fast montering på ethvert rat. Den enestående ergonomi gør betjeningen af stort set alle funktioner i Blaupunkts Hi-fi-anlæg til en leg – samtidig med at begge hænder holdes på rattet. Det giver både en øget sikkerhed og komfort.
Fra rattet kan man styre multicd-boks, bånd, radiotuner, lydstyrke samt en række andre funktioner. Disse funktioner er standard i Blaupunkts nye bilstereoer, både i de konkurrencestærke modeller fra EntryLine-serien (Santa Cruz MP34, Brighton MP34, San Remo CD34, Alicante CD34) og i de mere avancerede modeller fra MidLine og TopLine-serien. Selve fjernbetjeningen er ekstraudstyr.
Blaupunkt arbejder også målrettet på at øge trafiksikkerheden gennem brugerfladen på bilstereoanlæg. Blaupunkts forskning viser, at man i Europa har nemmere ved at forholde sig til en simpel brugerflade med få knapper. I eksempelvis Japan foretrækkes bilstereo med mange knapper på panelet.
”Vores udstyr har efterhånden så mange funktioner, at vi er nødt til at sikre os, at brugerne, bilisterne, har en chance for at finde rundt i dem – både af hensyn til sikkerheden på vejen, og for at man får det fulde udbytte af sin investering i et højteknologisk anlæg fra Blaupunkt,” udtaler Daniel Nilsson, Trade Marketing Manager, Blaupunkt. Han fremhæver selv den nye Acapulco MP54 med MP3 som et godt eksempel på brugervenligt og flot design med et minimum af knapper, men med mange lettilgængelige funktioner.
Blaupunkt har ud fra forskning i Human-Machine Interface udviklet de løsninger for interaktion med bilstereo, som umiddelbart virker mest intuitive for europæere. Det ses eksempelvis i nogle af de nyere bilstereoer, hvor seks karakteristiske knapper fungerer som ”soft keys”. Deres funktion bestemmes af, hvor i anlæggets menu man befinder sig. Det skaber overskuelighed og sikkerhed for, at betjening af apparatet foregår så hurtigt og sikkert som muligt.
I løbet af 2004 introduceres den nye TopLine-serie, med NightVision, som er en funktion, der variabelt kan indstille lysstyrken på displays. Det betyder, at man selv under stærk sol kan læse displayet og omvendt om natten kan skrue ned for styrken, så man ikke bliver blændet og bruger unødig tid på at læse displayet. Dette sikrer fuld opmærksomhed og øger dermed trafiksikkerheden.
TopLine-serien, som består af Bremen MP74 og Los Angeles MP74 forventes at være på markedet fra første maj 2004. Pris fr. 5999:- (SW), 4499:- (DK) og 5999:- (NO).
For yderlige oplysninger kontakt venligst:
Daniel Nilsson
Blaupunkt | Trade Marketing Manager – Car Stereos
daniel.nilsson@dk.bosch.com
Blaupunkt
Robert Bosch A/S
Telegrafvej 1
DK – 2750 Ballerup
Tel.: +45 44 89 83 74
Fax: +45 44 89 86 44
Cell: +45 20 33 07 21
www.blaupunkt.dk