ERP II på vej

ERP-systemerne og de talløse opgraderinger står overfor et kvantespring, hvis man skal tro analyseinstitutet Gartner Group. På trods af at navnet ikke antyder en revolution, så er forskellene meget gennemgribende. Først og fremmest handler det om at ERP grundlæggende er indadvendt og ikke egner sig til e-commerce.

ERP-begrebet blev opfundet i midten af halvfemserne, altså på et tidspunkt hvor netværk og Internet var i sine tidlige udviklingstrin, og ikke noget der kom seriøse virksomheders database- økonomi- og lagersystemer ved.
ERP-systemet var virksomhedens eget domæne. Ny teknik men rettet mod en gammel virksomheds struktur.
At ERP systemet er virksomheden interne skelet med alt, hvad det medfølger af specifikke løsninger og special programmerede moduler begyndte i 1999 at kollidere med en ny filosofi om c-commerce, collaborative-commerce, eller at virksomhedernes systemer skulle åbnes mod hinanden, om det så handlede om kunder eller leverandører. Her kom ERP-systemernes indadvendte natur til kort og fik et præg af noget gammeldags.
I begyndelsen af 2000 droppede et stort antal virksomheder verden over deres igangværende ERP-systemer til fordel for et rush mod B2B og B2C applikationer på trods af at disse systemer i kraft af deres korte udviklingsperiode kun havde en meget begrænset evne til at kommunikere med virksomhedernes interne back-office data. ERP-systemerne havde i sidste halvdel af 1999 oplevet et gevaldigt boom, fordi der i stor stil blev sikret mod Y2K-problemet, gennem opgraderinger og nyimplementeringer. Stort set uden undtagelse oplevede de traditionelle ERP-systemer et svindende marked i 2000.

Enten eller
Resultaterne har ikke været vanskelige at forudse. En komplet e-løsning blev synonym med et falleret back-office system. Kløften mellem den nye og åbne internetorienterede applikationsmodel og den støvede og lukkede ERP-model blev klar for enhver. Løsningen hedder naturligvis integration af det bedste fra begge lejre. Løsningen er ERP II. Spørgsmålet er så, om det kan lade sig gøre på basis af de eksisterende byggeklodser, og Gartner Group svarer nej. ERP-systemerne kan ikke med fordel kobles på e-business, dertil er det alt for specifikt indrettet til at dække forretningsbehov, som var fremherskende i midten af halvfemserne. De kommende systemer kan det hele, problemet er at de ikke findes. Gartner Group anslår, at de kan være i handelen omkring 2004.
Der vil stadig være brug for ERP-systemernes tværgående funktionalitet, men behovet for integration med handelscommunities bliver en hård nød at knække. Ikke desto mindre er det netop det, som kunderne efterspørger, mener flere danske udbydere. Jens Frølund, administrerende direktør i EDB Gruppen sagde allerede sidste år, at årsagen til at markedet for ERP var mættet direkte hang sammen med, at kunderne venter på nye ERP-systemer, der kan integreres i internetløsninger.

Segmenteret marked
Et problem er, at ERP-implementeringerne i høj grad har tilladt brug af ældre applikationer eller givet kunderne mulighed for at koble særligt ønskede programmer på. ERP II-udviklingen kræver derimod en fuldstændig integration af alle applikationer, hvor ingen barrierer for data-flow er til stede.
En af de løsninger som Gartner Group anslår, at de traditionelle ERP udbydere arbejder på er branche-rettede totalløsninger. De skal tage udgangspunkt i varenumre, særlige branchespecifikke måder at handle og drive forretning på. Det anslåes også, at fordi udviklingen af ERP II er så dyr, så må de eksisterende udbydere af ERP vælge hvilke brancher eller industrier, de vil satse på for ikke at investere sig ihjel. Et segmenteret marked vil altså blive konsekvensen af ERP II. Et eksempel på, at det er ved at ske i Danmark, er, at næsten hele møbelbranchen benytter sig af det relativt lille Movex-system.

Brohovedet er CRM
Og dette marked er måske allerede på vej, men det er ikke de gamle ERP-giganter der står for det. Det er derimod overtaget af små virksomheder, som i konsulentteams allerede løser disse opgaver. De har typisk baggrund i ERP og konsulentbranchen, og de har ikke tænkt sig at vente på et stort forkromet gennembrud for ERP II. Deres tekniske løsninger indebærer også i høj grad CRM, Costumer Relation Management, og mantraet synes at være, at den eneste faktor for succes er kundetilfredshed.
Hvis mantraet har et gran af berettigelse, så er de gamle ERP folk måske alligevel på banen i en nær fremtid. Det anslåes, at SAP og Oracle i løbet af 12-18 måneder vil konkurrere på CRM-produkter, og den integration er interessant. Ingen af de traditionelle udviklere af CRM har ERP og altså dermed back-office delen med. Standardiseringsproblematikken vil sandsynligvis foregå på den måde at bedste fællesnævner automatisk vinder frem, og gennem standardinitiativer som XML. Der eksisterer i øjeblikket ufatteligt mange måder en virksomheder kan modtage elektroniske ordrer på.

Intet alternativ
Spørgsmålet er også hvad alternativet er. Næsten alle danske mellemstore og store virksomheder har i årene 1997-1999 indført ERP-systemer, så der er ikke et marked af nye kunder, kun et marked af de gamle som vil have ny funktionalitet. –Og det er, udover de gængse opgraderinger, web-enabling.
Der hvor, de traditionelle ERP-virksomhederne halter, er indenfor frontend-udviklingen. Om de begynder på den grundlæggende udvikling selv, eller nye alliancer og dermed segmenterede systemer opstår mellem de gamle spillere og de nye, bliver en interessant udvikling, som kommer til at præge 2001.
Særligt er udfordringen stor for webbureauerne som Framfab og Icon Medielab. De er allerede hårdt ramt af kundernes behov for totalintegration med de bagvedliggende backend-systemer, der trods alt stadig optager omkring 80 procent af budgetterne.
I øjeblikket er giganterne i gang med at etablere de webcommunnities, som skal danne grundlag for de kommende systemer. Målet er for i hvert fald tre af de store SAP, Oracle og People, at netop deres sites skal gøres til B2B-portal for deres egne kundegrupper. Således er MySAP.com lanceret og med tiden vil sitet ifølge Industridirections.com komme til at fungere som et online flybooking site, altså et front-end site, der kan sætte virksomhederne i kontakt med produkter og services. Oracle er godt i gang med at introducere Oracle Exchange og Exchange Marketplace og PeopleSoft har etableret peoplesoftmarketplace.com.