Fart på i Online-butikken

IT-Butikken er Danmarks største onlineforhandler af computerudstyr. Målet er at blive én af de få europæiske online computerbutikker, som overlever den stigende konkurence. Det skal gøres gennem fortsat lavere priser og stadige rationaliseringer. PC-Planet har været med på en travl hverdag hos landets største hardware-butik på nettet.

Der bliver handlet for tæt ved en million kr. om dagen hos IT-Butikken.dk. Der er flere tusinde forskellige varer på hylderne, og de mange hundrede daglige kunder kommer fra mange lande til den lille butik i Viborg. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre gennem Internettet, og IT-butikken har været særdeles succesfuld i sin satsning på det ellers risikofyldte marked for onlinesalg af hardware, software og alverdens tilbehør til computere.
Direktør i IT-Butikken, Peter Sunesen, siger:
”Priserne er naturligvis lavere i cyberspace, det forventer kunderne, og vi kan gøre det, fordi vi ikke har sælgere og en butik at vedligeholde.”
I IT-Butikken bliver der skåret ind til benet alle steder. Virksomheden syner ikke af meget. Et forvokset parcelhus i udkanten af Viborg med en trafikeret vej ved fordøren danner rammerne om det mest succesfulde e-handelseventyr i Danmark.
Der er i øjeblikket 22 ansatte. De sidder alle i parcelhuset og tager sig af kunder fra websites i Danmark, Norge, Sverige og England. Samtidig er en introduktion til det russiske og tyske marked på vej. Det kan kun lade sig gøre gennem stram styring af udgifter og priser. –Og naturligvis ved at bruge de teknologiske muligheder til det yderste i styring af ordrer, klager og kundekontakt.

Fuldautomatik
IT-Butikken har eksempelvis aldrig selv manualt prissat en vare. Der er simpelthen for mange varer til, at det kan gøres effektivt. Desuden svinger priserne vildt på eksempelvis ram og printertilbehør, så man vil altid halte bagefter, hvis man skulle rundt og ændre priserne manuelt hver dag. I stedet har IT-butikken udviklet og installeret et smart system, som automatisk undersøger priserne i en række andre online-butikker og sammenligner dem med importørernes priser. På den måde kan IT-butikken hele tiden sikre sig, at priserne er så lave som muligt og samtidig sikre, at ingen varer bliver solgt med underskud.

Henviser til billigere sites
Markedet er meget prisfølsomt. De fleste, som køber computerdele på Internettet, tjekker sites som eksempelvis edb-priser.dk, der sammenligner priser for at se, hvor varen er billigst, og først derefter vælger de butik. Det har IT-butikken taget konsekvensen af, og der bliver oplyst på sitet, hvis man kan købe varen billigere et andet sted.
”Vi tror, at man kommer længst med den politik. Ofte handler det jo kun om 10 kr. i forskel, og så handler man typisk alligevel hos os,” mener direktør Peter Sunesen, der håbet, at kunderne vil udvise goodwill og forståelse for, at hardware-branchen ikke kan leve af at sælge varer med underskud.
Nogle butikker sælger tilbudsvarer til under indkøbspris, og på den måde håber de, at kunderne også køber nogle andre ting, som der tjenes penge på. – Men det er en farlig vej at gå, mener Peter Sunesen.
”Da onlinehandelen kom frem, så vi, at folk foretrak at handle der, hvor varen var absolut billigst, men det har ændret sig. Nu kigger folk også på, om butikken har en god rating (brugerbedømmelse), og hvor lang tid det tager at få leveret varen,” siger han. En af grundene til IT-Butikkens succes i Norge er, at Peter Sunesen med sin sans for logistik faktisk kan få varen hurtigere ud til de små bygder i Norge, end de norske online-forhandlere kan.

Kontroltårnet
Centralt i IT-Butikken er naturligvis en stor computer, der holder styr på alle handlerne. Når en handel er blevet afsluttet af en bruger ved hjemmecomputeren, bliver vedkommendes kreditkort tjekket gennem Pengeinstitutternes Betalings Service, eller hvis der vælges en anden betalingsform, så afklares den, inden folkene i Viborg tager fat.
Når ordren dukker op på skærmene i Viborg, kan der ske to ting: Enten er varen på lager, eller også skal den hentes hjem fra den danske grossist. Hvis varen er på lageret, og det gælder for ca. 500 produkter, så dukker ordren op i lageret i kælderen, hvor en medarbejder på sin skærm kan se, hvor varen er placeret på lageret. Den bliver hentet og et udprint af modtagerens adresse bliver sat på varen, hvorefter den lægges i postbunken til udbringning næste dag.
Hvis varen ikke er på lager, ryger der en besked afsted til grossisten om, at han skal sende den til Viborg. De danske grossister har omkring 15.000 computerstumper på lager. IT-butikkens computersystem ved, allerede inden kunden går ind på sitet, om varen er på lager, og på den måde er kunden forberedt på, at det tager en dag ekstra, hvis varen ikke er på lager. Desuden finder computeren automatisk den grossist, som udbyder varen til den laveste pris.
”Lageret er en stor udgift for os, og derfor ligger der en opgave i kun at have de mest solgte varer liggende. Fordelen er selvfølgelig, at vi kan sende produkterne hurtigere afsted, men det kommer kunden til at betale lidt for,” siger Peter Sunesen til PC-Planet.

Manuelt tjek
Inden varen bliver sendt med posten, er ordren blevet tjekket ud fra forskellige parametre. Hvis eksempelvis Anders And fra Paradisæblevej 13 i Andeby har bestilt 300 harddiske, så er der sandsynligvis noget galt. Peter Sunesen har været ude for, at en medarbejder i et stort dansk firma er blevet fyret efter at have placeret en ordre for flere millioner kr. hos IT-Butikken.
”Fordi folk af og til laver sjov, så er vi nødt til at kigge ordrerne manuelt igennem,” siger han.
Når varen kommer fra grossisten, bliver der printet en adresse ud. Den bliver sat på pakken, som bliver flyttet over i en postvogn, der bliver tømt samme aften. Hvis man bestiller en vare inden klokken 19:00 om aftenen, er den fremme med posten næste dag, lover IT-Butikken.
Under hele processen bliver der opdateret data om, hvor langt den enkelte handel er. Det bliver benyttet både til at lokalisere fejl og til at gøre kunden opmærksom på, hvor langt handelen er kommet. Man kan som kunde vælge at få tilsendt emails eller sms om, hvordan det går. Eksempelvis får man en besked, når ordren er i systemet, når varen en pakket, og når den er sendt.

Nye markeder
Fremtiden for IT-Butikken byder på introduktion til endnu flere lande. Næste gang er det sandsynligvis i Rusland, der skal etableres forretning. Det kræver dog, at et helt nyt handelsmodul bliver bygget, som kan operere med, at kundens penge skal komme, før varen sendes afsted.
”Det er et særpræget marked derovre, og vi vil ikke have en chance for at kunne føre en inkassosag et sted i Rusland. Derfor er vi nødt til at have et nyt betalingssystem, som sætter os i stand til at modtage pengene, inden varen bliver sendt herfra,” forklarer Peter Sunesen.
Det nye betalingssystem kan også bruges i dansk sammenhæng. Eksempelvis er det muligt at oprette en konto for en virksomhed og tildele bestemte medarbejdere rettighedere til at handle for bestemte beløb. Man kan også oprette en konto på eksempelvis 500 kr. og give den som et online gavekort.

To hardwareforhandlere i Nordeuropa
I øjeblikket sidder et par programmører og udvikler en one-click løsning, som gør det muligt for kunder at kunne købe en vare, betale og få den sendt hjem bare ved at klikke på den én gang.
”Jeg tror, at fremtiden vil vise, at der er plads til måske to store online computerbutikker i Nordeuropa og to store i Sydeuropa. Der er mange hundrede i øjeblikket, men de som er blevet store, kan sænke priser og rationalisere kraftigt. Det betyder, at vi også er nødt til hele tiden at have nye løsninger, der gør det nemmere for os og kunderne,” siger han.
IT-Butikken er allerede den største hardwareforhandler i Norge. Her har de gamle forhandlere levet livet godt med meget høje priser. Eksempelvis koster det nye trådløse tastatur fra Logitech omkring 1.800 kr. hos de norske forhandlere, mens IT-Butikkens norske site kan sælge det for omkring 1.000 kr.
”Jeg føler faktisk, at jeg tjener godt på at sælge det keybord til 1.000 kr., men nordmændene har vænnet sig til at skulle tjene 30 -50 pct. på hver vare, de sælger, og det bliver ikke ved med at gå i den internationale konkurrence. Jeg regner med at tjene mellem 2 – 10 pct. på hver vare, men ser man på Tyskland, hvor konkurrencen er rigtig hård, så skal man kun regne med 1 pct.,” siger Peter Sunesen.
Kun at tjene 1 pct. på hver solgte computerstump gør ikke så meget, mener han. Hvis man bare sælger nok enheder og holder omkostningerne nede, så er det i orden.

Note:
Et eksempel på IT-Butikkens rationalisering er, at de første pakkere konkurrerede om hvem, der først kunne nå at pakke 100 pakker med computergrej hver dag. Nu er det normalt, at hver mand pakker mellem 100 og 150. Rekorden er 230 pakker.
Det skyldes, at vi er blevet så store, at hver mand kan have sin egen funktion.

Billedtekst:
Det er nødvendigt for IT-Butikken at have et værksted, hvor alle returvarerne undersøges for fejl og mangler. En mand hos IT-Butikken er fastansat til at tage sig af fejlsøgning i alle typer hardware. Hvis kunden har ret, og der faktisk er en fejl i varen, så sendes den videre til leverandøren, der har det endelige ansvar for at erstatte eller udbedre fejlen overfor kunden.

Billedtekst:
I udviklingsafdelingen sidder fire programmører og udvikler nye betalingsløsninger. En one-click løsning er på vej til garvede brugere af IT-Butikken samt moduler til virksomheder, som gør det muligt at tildele ansatte konti til bestemte formål. En anden ny løsning er muligheden for at give online-gavekort til varer i IT-Butikken.

Billedtekst
I lageret arbejder seks ansatte med at pakke IT-udstyr til kunder i flere lande. Når der virkelig er travlt, bliver gaffeltrucken startet. Hver pakker har en computer, som han finder ordrerne på, og når ordren er pakket, så er det også hans opgave at registrere det, så brugeren kan få direkte besked gennem email eller SMS.