Fra Ernst & Young til den globale iværksætter-elite

Peter Hartzbech, CEO og medstifter af iMotions, har en fortid hos Ernst & Young. Og da han for fire år siden som leder af Venture Cup Danmark var med til Entrepreneur of The Year, og slog det ham, at han ville starte en virksomhed og selv stå på sejrsskamlen. Han satte sig det ambitiøse mål, at det skulle ske i løbet af få år, og det mål er han med virksomheden iMotions nu tæt på at nå.

Peter Hartzbech stiftede iMotions sammen med Jakob de Lemos i 2005. Virksomheden udvikler software, der kan registrere de emotionelle reaktioner hos forbrugere, når de udsættes for reklamer, brands og produkter. Teknologien er i den tidlige fase en videreudvikling af eyetracking-teknologi, som gennem mange år er blevet benyttet til at følge for eksempelvis avislæseres præcise øjen-fokus ned over en avisside. Disse resultater har i vid udstrækning været med til at danne best practice for avisdesign og ikke mindst webdesign. Siden er teknologien i stigende grad blevet accepteret og benyttet af reklamebranchen.

Unik teknologi
Men iMotions tager med deres software Eye-Tracking ind i en helt ny fase. Nu måles ikke blot, hvad der fanger forbrugerens interesse visuelt, men også de emotionelle reaktioner registreres ved at koble data fra pupilbevægelser og blink med øjnene sammen med den nyeste udvikling inden for hjerneforskning og psykologi. Det giver helt nye dimensioner og større præcision i beskrivelsen af forbrugeradfærden. Dermed har virksomheden et stærkt produkt på hånden, og det er ved at blive et must-have for adskillige store brands verden over. Derfor var iMotions nomineret til årets Entrepreneur Of The Year 2007 og i øvrigt også i 2006, men desværre uden at vinde. Hertil skal det tilføjes at virksomheden endnu ikke er fyldt 3 år!

Konkurrencer er en motivationsfaktor
”Det er naturligvis ærgerligt ikke at vinde, men samtidig er det en stor motivationsfaktor at deltage og være tæt på. I år 2008 har vi langt bedre kort på hånden. Vi har eksempelvis fordoblet antallet af kunder, og vi kan fremvise en stærkt forøget omsætning. Dertil kommer, at vi har fået struktur på ledelsen, og vores teknologi bliver stadig mere anerkendt blandt store, internationale kunder,” fortæller Peter Hartzbech.

Tillid blandt investorer
Det skorter dog ikke på anerkendelse af iMotions. I udlandet har virksomheden allerede vundet adskillige priser for sin innovative teknologi og effektive kommercialisering.
”Man kan sige, at vi bruger de forskellige priser og konkurrencer til at sætte mål for os selv. Det er ikke i sig selv interessant at deltage i en konkurrence, men hvis det er eksterne og dygtige folk, der sætter rammerne for en konkurrence, kan det være meget givende – ikke mindst fordi det også giver omtale og tillid blandt investorerne og medarbejderne. Jeg oplever, og det gælder ikke kun for os, men for alle i iværksættermiljøerne, at arrangementer som Ernst & Young’s Entrepreneur of the Year bidrager til at skabe gejst og opbakning omkring opstartsvirksomheder,” siger Peter Hartzbech.
Blandt de priser, som iMotions har vundet er: Ancham Entrepreneurship Award 2007, The Edison Prize, Top 8 High Growth Comets og Red Herrings ”Top 25 under 35, Titans in Waiting”.

Fakta om iMotions
iMotions – Emotion Technology A/S udvikler software, der kan registrere og analysere menneskers emotionelle respons på visuelle stimuli. Ved at kombinere hjerneforskning og kognitiv psykologi har virksomheden skabt Emotion Tool™, som er verdens første software, der direkte og objektivt kan måle emotionelle reaktioner gennem menneskets øjne. Det følelses-sensitive værktøj afdækker den emotionelle effekt af eksempelvis trykte og elektroniske reklamer, brugergrænseflader eller computerspil og genererer således viden om forbrugeradfærd, der hjælper annonce- og marketingvirksomheder til at optimere deres annoncers effektivitet.
Med sin brugervenlige software søger iMotions at tilføre værdi og nye aspekter i virksomheders digitale kommunikationsdesign og hermed bidrage til at udvikle interaktionen mellem menneske og computer. Målet er at forebygge dårlig kommunikation, minimere menneskelige fejl og optimere arbejdsprocesser.
iMotions – Emotion Technology ApS blev stiftet i 2005, og virksomheden har meget hurtigt opnået salgssucces i USA, Mexico, Holland, Rusland, UK og Danmark. iMotions har hovedkontor i København og afdelinger i USA og Indien. Virksomheden har 51 ansatte fra ti forskellige lande.
Se mere på: www.imotionsglobal.com