Frihandel i krydsild

Banankrig, hormonkrig og nu miljøkrig. EU og USA er i konstant klammeri, og verdenshandelsorganisationen WTO ser magtesløs til fra sidelinien.
De to største aktører på verdensmarkedet EU og USA er i konstant klammeri. Først kom banankrigen, så hormonstriden og i går vedtog EUs transportministre at forbyde ældre amerikanske fly i EUs lufthavne.
Det er et slag i hovedet på den amerikanske flyindustri og en optrapning af de handelskonflikter, som endnu ikke er brudt ud i rendyrket protektionisme og straftold.
I midten står en svækket Verdenshandelsorganisation (WTO), som landene selv har stablet på benene for at nyde godt af international frihandel.
EU og USA har traditionelt været foregangsmænd i de internationale bestræbelser på at skabe frihandel. Den internationale handel er i dag kun udsat for en told på samlet fire pct. mod 40 pct. for 50 år siden.

POLITIKERE LADER SIG PRESSE

Det har skabt enorm vækst, men landene kan ikke blive enige om hvor langt, frihandelen skal strækkes, og ligeså snart et lokalt erhverv er i fare for åben konkurrence, så bliver politikerne nervøse.
Sådan var det den amerikanske virksomhed Big Fruit, der fik USA til at stævne EU for at give bananeksportører i gamle franske og britiske kolonier særstatus i form af store kvoter. De amerikanske bananer blev derimod kun tildelt en lille kvote plus en gigantisk toldsats.
Konsekvensen bliver en straftold på eksport fra EU til USA.
Den mæglende part, WTO, som har bemyndigelse til at fælde domme og udstikke retningslinier for international handel, har fået stækket vingerne. Flere europæiske lande melder nu, at de ikke vil finde sig i at skulle importere hormonbehandlet oksekød, på trods af, at der ikke kan findes et videnskabeligt grundlag for embargoen. Og på trods af, at WTO flere gange har dømt EU for at overtræde reglerne.
Amerikanerne mener, at EU vil beskytte deres egne markeder og bønder, som ikke kan producere oksekød til konkurrencedygtige priser.
Derfor vil USA indføre yderligere sanktioner over for EU-varer.

STØJENDE CONCORDE RISIKERER FORBUD

Den seneste strid om støjforurening fra fly ser heller ikke ud til at kunne løses af WTO.
EU har indførte i går nye standarder for flystøj, standarder, som rammer essensen i amerikanernes kamp for mindre støjende fly. Mange dollar er spildt, fordi amerikanernes seneste miljøforbedringer, de såkaldte hushkits til ældre fly, allerede er overhalet af EU. Senatet i Washington overvejer nu at slå igen ved at nægte at give det britisk-franske overlyds-passagerfly Concorde landingstilladelse i USA.
Amerikanerne vil være i deres gode ret til at nægte at modtage Concorden. Den overtræder i forvejen alle regulativer om støj og kan kun flyve på amerikanske lufthavne med en dispensation.
På den anden side kan WTO heller ikke nægte EU retten til at indføre nye miljøregler.
Embedsmænd i det amerikanske transportministerium afviser, at EUs forbud udelukkende handler om miljø. De siger, at det er en kamp mellem det europæiske Airbus-konsortium og de store amerikanske flyproducenter.
Hvis flyselskaber i EU-landene ikke længere må købe gamle fly – som alle har hushkits – i USA, så må de købe noget andet, og det vil betyde flere ordrer til Airbus, lyder det forarget fra USA.