For den internationale ingeniørvirksomhed GEA NIRO A/S, er der mange penge og mandetimer at spare ved at benytte CapaInstaller® Management Suite til styring af virksomhedens IT. Nu arbejder NIRO på at udbrede CapaInstaller til 60 søster- og datterselskaber fordelt over hele kloden.
GEA NIRO A/S beskæftiger 3.300 medarbejdere, heraf ca. 425 i Søborg. Virksomheden er videnstung, hvilket stiller krav til en strømlinet IT-drift, der konstant kan servicere og opdatere både hardware og software. Samtidig er GEA NIRO A/S en internationalt arbejdende virksomhed, hvor hovedparten af computerne er bærbare. Det betyder, at support skal foregå smidigt via netværk. Capasystems matchede i den forbindelse alle GEA NIRO A/S´ behov, og var derfor et naturligt valg.
9 gange hurtigere opbygning af pakker
I marts 2005 indledte GEA NIRO A/S de første samtaler med CapaSystems og det førte til at GEA NIRO A/S valgte CapaSystems som leverandør af software til optimering af IT-drift- og support.
De primære besparelser har for GEA NIRO A/S ligget i opbygningen af de softwarepakker, som virksomhedens ansatte benytter på deres arbejdsstationer og laptops. Hvor det tidligere kunne tage over 30 timer at lave en pakke, kan det nu gøres på helt ned til fire timer.
OS deployment på en fjerdedel af tiden
De store krav til effektivt IT, sikkerhed og opdateret software betyder, at GEA NIRO A/S næsten konstant er i færd med udrulning af nye pc’er og softwarepakker. Hidtil har en sådan udrulning på 100-150 maskiner taget 4-6 måneder at gennemføre.
Dette arbejde tager nu snarere 4-6 uger, fortæller Jens Bruun Andersen, der er it-chef i NIRO A/S.
Samtidig kan it-medarbejderne i GEA NIRO A/S bedre leve op til målet om at al support skal ske centralt.
”Det er faktisk lykkedes, at rykke supporten tilbage til IT-afdelingen i stedet for, at den foregår ude hos de enkelte brugere. Det har sparet mange penge og timer, og supporten er blevet bedre,” siger Jens Bruun Andersen.
CapaInstaller som strategisk ledelsesværktøj
Men GEA NIRO A/S har også fået andre muligheder:
”Vi benytter hele CapaInstaller Management Suite. Licensstyringen har eksempelvis givet os et overblik, vi aldrig har haft før og muligheden for at monitorere vores samlede pc-installation giver os nye ledelsesmæssige værktøjer,” siger Jens Bruun Andersen.
”Desuden har vores medarbejdere lært at scripte og tilpasse CapaInstaller, så vi kan håndtere stort set alle tilpasninger selv,” fortæller Jens Bruun Andersen.
CapaSystems matchede alle NIROs behov
”Der var naturligvis betænkelighed ved vælge en mindre dansk leverandør som CapaSystems i forhold til de større internationale. Fordelen har været at dialogen er nem, de er der, når vi beder om det og de kender os, når vi ringer. CapaSystems er fokuseret på kunderne og det mærkes.”
Betænkeligheden gik i høj grad på, om CapaSystems også kunne være en stabil leverandør på sigt, men det er GEA NIRO A/S blevet overbevidst om blandt andet på baggrund af en imponerende referenceliste.
”I sidste ende afhænger sådan en beslutning af mavefornemmelse og CapaSystems kunne matche vores behov til fulde”
CapaInstaller i verdensomspændende koncern
Fremover vil GEA NIRO A/S arbejde på en yderligere udnyttelse af værktøjerne i CapaInstaller Management Suite. GEA NIRO A/S er en del af den tyske koncern GEA. GEA NIRO A/S har flere end 60 selskaber spredt over det meste af verden.
”Visionen de kommende år er at benytte CapaInstaller over landegrænser. Vi arbejder på at samle vores divisions it-drift i en række driftscentre, og det er helt oplagt at benytte CapaInstaller som grundlag for support, remote opdateringer og drift i den forbindelse,” siger Jens Bruun Andersen.