IP-telefoni effektiviserer på Færøerne

En af Færøernes største virksomheder, Nema, med syv afdelinger på forskellige øer har installeret avanceret IP-telefoni fra Aastra Telecom. Løsningen består af 150 trådløse telefoner, pc-omstilling, GSM-modul til mobiltelefoni og callcenter. Systemet betyder mobilitet, besparelser og ikke mindst tilgængelighed for de 145 ansatte, der med samme nummer kan arbejde både hjemmefra, på arbejdspladsen og i udlandet.

Nema er et færøsk moderselskab for en række virksomheder inden for IT, hosting, tele, hardware, kontorartikler, kvalitetsmøbler og reklamebranchen. Medarbejderne er spredt over øerne, og det har gjort kommunikationen, internt og eksternt, til en udfordring. Den udfordring er dog vendt til en fordel gennem anvendelse af en række af de nyeste muligheder inden for IP-telefoni.

Effektivisering på flere niveauer
”Med vores netværksløsning fra Aastra, har vi overblik og status på samtlige telefoner i koncernen. Det gør, at man ikke omstiller forgæves. Også bliver der i vid udstrækning gjort brug af Voice mail og integration med GSM. I nærmeste fremtid skal vi tage et callcenter i brug, så kunderne bliver guidet direkte til den rette person. I første omgang er det målet, at halvdelen af alle opkald skal besvares af den rette sælger eller specialist, men det kan med tiden gøres endnu mere effektivt,” siger Rasmus Magnussen, der er leder af teleafdelingen hos Senta – et af firmaerne i Nema-koncernen.
Integration med exchange-server / Outlook giver information om kalenderaktiviterne hos medarbejderne. På den måde kan kunden få konkrete svar hurtigt.

SIP / WLAN giver billigere opkald
Centralerne er forbundet via bredbånd, og det giver gratis telefoni imellem afdelingerne. Integrationen til SIP gør, at alle medarbejdere i Nema telefonerer internationalt via IP-telefoni, og det vil give store besparelser for virksomheden, der i høj grad er afhængig af international kommunikation.
Effektiviteten af det samlede system overvåges af modulet Telestat. Telestat genererer løbende rapporter om, hvor lang tid kunderne venter, og hvor lang tid forskellige typer opkald tager. Det benyttes til at effektivisere driften, og ofte viser det sig, at der kan optimeres på områder, som ingen i organisationen tidligere havde tænkt på.

Mere frihed og funktionalitet
”Alt i alt har Aastra-løsningen givet os en forandret hverdag, men meget frihed. Vores medarbejdere kan bevæge sig frit rundt og stadig være tilgængelige. Det er faktisk blevet nemmere at få fat i folk, end det nogensinde har været før, og vi er alle fuldt funktionsdygtige, selvom vi er ude af huset. Dertil kommer naturligvis de massive besparelser på telefonopkald, fortæller Rasmus Magnussen.

For yderligere information kontakt venligst:
Carsten Husted
Aastra Telecom Denmark
Roskildevej 342 B, 2.
2630 Tåstrup
Telefon +45 43 305 305
www.aastra.dk

Om Aastra Telecom
Aastra Telecom er en international koncern, som er ledende inden for telekommunikations-løsninger til alle typer virksomheder. Med hovedkvarter i Concord, Ontario, Canada udvikler og markedsfører Aastra innovative og integrerede løsninger, som dækker alle kommunikationsbehov. Det gælder såvel store som mindre virksomheder. Aastras løsninger optimerer og effektiviserer virksomhedens kommunikation ved at tilbyde kunderne en komplet serie af IP-baserede samt traditionelle kommunikationsværktøjer – herunder telefoner, systemer og applikationer. De IP-baserede løsninger bygger på åbne standarder. Se mere om Aastra på vores hjemmeside www.aastra.com.