Masai Clothing Company ApS er en dansk tekstil- og designvirksomhed i vækst. Modetøjet designes i København, produceres i Kina, Indien og Portugal, leveres til et lagerhotel og distribueres derfra videre til både egne konceptbutikker og ca. 400 forhandlere i forskellige lande. Med Navision styres det hele effektivt, og væksten understøttes af elektroniske løsninger på tidligere manuelt arbejde.
Manuel administration er minimeret hos Masai, takket være udnyttelse af Navision og tilhørende Microsoft komponenter. Masai håndterer fire nye kollektioner om året med op til 900 enkelte produkter. Alle produkter kommer desuden i en række forskellige størrelser og farver. Det betyder, at den samlede mængde af unikke varer er meget stor – og de bliver med få måneders mellemrum afløst af nye. Den løbende strøm af varer til forhandlerleddet styres effektivt med ERP-systemet Navision, leveret af Datapro A/S.
Nemmere hverdag
”Vi har en stor gennemstrømning af varer, og ekspeditionen af dem skal foregå hurtigt og være præcis. Vi må hele tiden estimere de rette mængder, så overblik er afgørende for os,” fortæller Jytte Deleuran, der er ansvarlig for logistik hos Masai. Det stiller store krav til logistikken, og derfor har Masai i samarbejde med Datapro implementeret en række funktioner, som gør hverdagen nemmere. En af dem er en såkaldt variantstyring, der gør det muligt at opdele en lagerbeholdning, så samtlige varianter af størrelse, farver etc. bliver registreret i Navision.
”Fordelen ved variantstyringen er, at vi har et bedre overblik over varerne, og at det er enkelt at oprette og holde styr på de forskellige varianter,” siger Jytte Deleuran.
Fuldt overblik på afstand
Varerne bliver produceret i både Østen og Europa, hvorefter de sendes til Masais lagerhotel. Her bliver varerne scannet ind, og data om mængder og indhold sendes direkte til Masais Navision. Da lagerhotellet ikke kører Navision, har det krævet en special-udviklet løsning fra Datapro at få de to systemer til at kommunikere sammen. Nu kan Masai hele tiden have overblik over, hvad der ligger der, selv om lageret ikke fysisk befinder sig i nærheden. Resultatet er, at Masai helt automatisk kan tjekke, om der er overensstemmelse mellem, hvad der er indkøbt hos leverandørerne, og hvilke varer der rent faktisk ligger på lageret.
”Dette arbejde foregik tidligere manuelt; nu sparer vi megen tid, ved at lagerhotellets registreringssystem kan arbejde sammen med vores ERP. Næste skridt er, at vores leverandører også kan sende pakkelister elektronisk, men det ligger et stykke ude i fremtiden,” fortæller Jytte Deleuran.
Vækst kræver effektivisering
Virksomheden har benyttet Navision i mange år, men i de seneste år har samarbejdet med Datapro resulteret i ny funktionalitet, som gør daglige rutiner nemmere og sparer tid. Overblik og effektivisering er kritiske faktorer, når virksomheden vokser. ”Hvis vi i dag skulle have håndteret vores data manuelt, ville det være en uoverskuelig opgave. Uden Navision var vi simpelthen druknet i administration”, siger Jytte Deleuran. Og der er stadig effektiviserings-gevinster at hente gennem endnu bedre udnyttelse af Navision.
Opgradering til nyt marked
I forbindelse med åbningen af en ny, svensk konceptbutik fik Masai behov for et andet specialmodul. Udfordringen var at kommunikere på tværs af sprog, momsregler og valuta. Dét løser standardmodulet Intercompany Postings, som Masai for nyligt har installeret til at håndtere udveksling mellem hovedkontorets ERP-system og den nye butik i Sverige. Masai kører med en lidt ældre udgave af Navision, men har i kraft af deres opgraderingsabonnement kunne benytte Intercompany funktionaliten fra den sidste nye version 4.0. På den måde har man fået glæde af abonnementet, selv om det ikke er hele systemet, der er opgraderet.
Flere nye funktioner
Masai ser frem til nye funktioner, som yderligere kan optimere virksomhedens logistik. Herunder er der store forventninger til, at faktureringssystemet kobles direkte på lagerhotellets indscannede data. I øjeblikket bliver de data, som ligger til grund for fakturaerne, indtastet manuelt ud fra en liste over varer, som lagerhotellet har sendt til Masais kunder.
Den nye funktion bliver indført i foråret 2007, og Jytte Deleuran er netop i færd med at udarbejde instruktioner til virksomhedens andre medarbejdere om de nye arbejdsrutiner. Hun regner med, at implementeringen kommer til at foregå uden problemer:
”Vi har samarbejdet med Datapro i mange år og har derfor stor tillid til dem og det oplæg, de har præsenteret for os. Vores medarbejdere kender både Navision og de eksisterende rutiner – derfor skulle der ikke være nogen problemer i at indføre de nye systemer.”
Om Masai
Masai Clothing Company designer og markedsfører tøj til den voksne, kvalitetsbevidste kvinde med en moderigtig og samtidig behageligt afslappet stil. Masai har en årlig omsætning på omkring 100 mio. kr. og beskæftiger ca. 50 medarbejdere. Domicilet ligger i det indre København, mens salget foregår via egne konceptbutikker i Danmark og Sverige samt gennem flere end 400 uafhængige modebutikker. Masai forventer at ekspandere både nationalt og internationalt.