Medotech A/S vandt årets Entrepreneur of the Year i kategorien Life Sciences, og det blev fejret med maner. Medotech har et innovativt produkt, der placerer virksomheden alene på et enormt internationalt marked. Det har investorerne fået øjnene op for, forhandlerne er med på vognen og kunderne – ja, de holder op med at skære tænder.
Hvis produktet er godt og forretningsplanen konsekvent, så betyder krisen knapt så meget. Det er Medotech A/S et rigtig godt eksempel på. Virksomheden har udviklet et apparat, der effektivt diagnosticerer og behandler bruksisme, eller som det hedder i daglig tale: at skære tænder. Medotech er alene på markedet med det nu færdige produkt, der benytter sig af biofeedback til at regulere patientens natlige adfærd. Det betyder, at der er et enormt og globalt markedspotentiale.
Glæde og god stemning
At vinde Entrepreneur of the Year-trofæet har for den 16-mand store virksomhed betydet stor glæde. Det var egentlig meningen af ledelsen skulle have været i München. Annizette Olsen, salgs- & marketingdirektør, siger:
”Vi valgte alligevel at tage med til Entrepreneur of the Year. Vi kunne efterhånden se, at det ville blive en ret stor begivenhed, som vi gerne ville deltage i. Vi havde dog ikke regnet med at vinde. De andre virksomheder i kategorien er meget dygtige, derfor var det en overraskelse at vinde.”
Den efterfølgende arbejdsdag blev fejret med fælles morgenmad, hvor virksomhedens bankforbindelse deltog. Imens strømmede lykønskningerne ind fra hele netværket, og ikke mindst de investorer, der har troet på ideen. Annizette Olsen fortæller, at prisoverrækkelsen betød, at der opstod en helt speciel stemning i virksomheden, som fik alle til at stoppe op.
Stakeholders har også vundet
”Vores investorer og rådgivere har jo også vundet i kraft af, at de har haft tillid til vores produkt og evner. Det er klart, at vi vil bruge prisen i alle de sammenhænge, vi kan komme til det. Vi er netop ved at udbrede vores danske forretningsmodel i lande som Norge, England og Holland, og på de markeder kender de jo også prisen. Senere i dag skal vi holde et arrangement for en række tandlæger og her vil vi naturligvis også vise statuetten og fortælle om prisen, ” siger en stolt Annizette Olsen.
Næste skridt er nu at komme i gang med internationaliseringen, og Anizette Olsen indrømmer gerne, at hun godt kunne tænke sig at deltage i Entrepreneur of the Year næste år.
”Vi har en meget aggressiv markedsstrategi, og det vil derfor være fantastisk, hvis vi kunne være med til næste år i kategorien Globalization,” siger hun.
Milliardpotentiale for Medotech
Juryen lagde i sin begrundelse vægt på, at Medotechs produkt er unikt, og at der kan blive tale om en milliardforretning, fordi målgruppen er så stor. Juryen sagde blandt andet:
”På trods af det nuværende finansielle stormvejr, der ikke mindst har ramt mange Life Sciences-selskaber hårdt, er vinderen gået imod strømmen og vokset i antal ansatte og – selv i 2009 – formået at rejse kapital. Afkastmuligheden i forhold til den investerede kapital vurderes som god og at ligge inden for en overskuelig tidshorisont. Selskabet er på sit felt den eneste aktør på globalt plan, og dets produkt sælges allerede i en række lande verden over.”
Se mere på www.medotech.dk