En af de største satsninger inden for onlinehandel i Danmark er netop gået i luften. Wupti.com vil ændre måden, danskerne køber forbrugerelektronik på, gennem maksimal udnyttelse af IT.
Wupti.com er et samarbejde mellem to iværksættere og energiselskabet NRGI. Butikken skal være forbrugernes foretrukne indkøbsted for alt inden for elektronik til hjemmet. Målet skal nås gennem aggressiv markedsføring, lave priser, et servicecenter og ikke mindst toptunede systemer til kundepleje, onlinehandel og lagerstyring.
Onlinehandel i Danmark er på fremmarch, og hele 17 pct. af al forbrugerelektronik sælges i dag over Internettet. Markedet er dog præget af mindre butikker, som langtfra udnytter de muligheder for effektiviseringer, som moderne IT-systemer åbner. Det har Wupti.com i samarbejde med Microsoft lavet om på, og konceptet vil i de kommende år blive markedsført via landsdækkende tv-reklamer. Wupti.com satser på minimum at have 100.000 kunder i løbet af første år.
Bedre kundeservice gennem fokus på IT
Claus Kristensen har sammen med den anden stifter af Wupti.com, Torben Mouritsen, gjort brug af Microsofts forretningsløsninger til at bygge en så automatiseret shop-løsning som muligt. Fordelen er, at butikken kan skaleres i stor stil, og at menneskelige fejl minimeres. Der skal stort set ikke foretages manuelle indtastninger om de enkelte produkter, og både salg og levering vil foregå, uden at Wupti.coms medarbejdere skal foretage sig noget. Effektiviseringsgevinsten skal benyttes til kundeservice, lavere priser og yderligere ekspansion.
Forbrugeren vil ikke mærke meget til de avancerede backend-systemer. Wupti.com præsenterer sig som en brugervenlig onlinebutik med et stort udvalg af mærkevarer, lave priser og særlige tilbud præsenteret på forsiden – skræddersyet til den aktuelle forbruger. Der er gjort meget ud af brugervenligheden, så brugerne vil blive guidet præcist til det ønskede produkt, selvom butikken indeholder flere end 10.000 varenumre.
Det, som er anderledes end mange andre onlinebutikker, er de fordele, man som kunde har i kraft af Wupti.coms størrelse og avancerede systemer. Medstifter af Wupti.com, Claus Kristensen, siger:
”Fordi vi ikke har noget lager, men er koblet direkte på vores leverandørers databaser, så kan vi med stor sikkerhed garantere, at vi kan levere de produkter, vi præsenterer. Det har mange onlinebutikker problemer med, fordi de selv er lagerførende. Derudover kan vi på grund af vores størrelse tilbyde services som eksempelvis installation af hvidevarer. En anden fordel ved at være en stor spiller er, at vi kan opbygge en større tillid hos forbrugerne, end en mindre butik kan.”
Omfattende IT-integration
En af de store udfordringer for Wupti.com i opstartsfasen har derfor været at overbevise leverandørerne om forretningsplanen og nødvendigheden af at integrere Wupti.coms shopløsning med leverandørernes it-systemer.
”Der er behov for en seriøs spiller på dette marked, og fordi vi har NRGI i ryggen kan vi lægge stort ud og få fuldt udbytte af stordriftsfordele fra starten. Det kan leverandørerne også se fordelen i, og derfor har de i vid udstrækning været interesserede i at åbne deres systemer mod vores. Kernen i Wupti.com er denne integration – hele butikken er baseret på, at vi modtager data fra leverandørerne,” siger Torben Mouritsen.
Den store udfordring i forretningsplanen har været den tekniske integration mellem Wupti.com og den lange række leverandørers forskellige ERP-systemer. Til det benyttes Microsoft BizTalk, og kun over for helt specielle systemer har der været problemer med at udveksle data. Integrationen mellem wupti.com og leverandørerne betyder, at der ikke er manuelt indtastningsarbejde, når nye produkter kommer på markedet. Det eneste led, som kun delvist er automatiseret, er prissætning. I over 80 pct. af tilfældene har integrationen mellem Wupti.com og leverandørerne fungeret perfekt.
En åben standardløsning
Opbygningen af de avancerede systemer har taget knapt et halvt år. Konsulentvirksomheden Netcompany har udviklet og leveret Microsoft-produkterne til Wupti.com.
Torben Mouritsen, der har en fortid i detailbranchen, fortæller om valget af en Microsoft-løsning:
”Det var helt nødvendigt for os at have en åben løsning, som samtidig var baseret på standardsoftware. Da vi fik præsenteret Microsoft-løsningen, valgte vi den uden at have kigget på noget andet. Det primære for os var, at vi ikke skulle ud i et usikkert arbejde med at programmere et system fra bunden, men kunne vælge et gennemtestet standardsystem og rette det til, så det passer til vores specifikke behov.”
Wupti.com er tænkt som en international virksomhed fra starten. Alle systemer er bygget til at kunne skaleres, og stifterne af Wupti.com har planer om at gå til de andre nordiske lande og senere igen til andre europæiske markeder efter introduktionen i Danmark. I første omgang skal forretningskonceptet dog testes og justeres i Danmark inden internationaliseringen.
Fakta:
Wupti.com – et NRGI datterselskab
Torben Mouritsen og Claus Kristensen etablerede i begyndelsen af 2006 et samarbejde med NRGI om opstart af Wupti.com. De to iværksættere havde tidligere været i kontakt med andre investorer om deres fælles projekt, men samarbejdet med NRGI var oplagt. Blandt andet fordi NRGI allerede har et par fysiske butikker med elektronik og derudover en række serviceydelser, der med fordel kan sælges via Internettet. De seneste års liberaliseringer af elmarkedet betyder, at NRGI nu kan sælge elektricitet på et frit marked og tilbyde andre produkter såsom bredbånd, telefoni – og også forbrugerelektronik. NRGI ejer 51 pct. af Wupti.com og har med investeringen i en topmoderne shopping-løsning skabt sig et fremtidssikret grundlag for salg via Internettet.
Microsoft løsninger er hjertet i Wupti.com
Når brugeren via sin browser åbner sitet www.wupti.com vil produkterne blive præsenteret via Microsoft Commerce Server. Commerce Server gør det muligt at skræddersy en shopping-løsning med sofistikerede feedback-muligheder og analytiske værktøjer. Commerce Server er en ”out-of-the-box-løsning”, der giver muligheder for at oprette og administrere brugerprofiler, administrere produkter og ydelser, styre og overvåge transaktioner og målrette markedsføring og salg til specifikke kundesegmenter. Det gøres ved at præsentere udvalgte produkter til bestemte brugere ud fra et på forhånd valgt regelsæt.
Dertil kommer Microsoft Biztalk, som står for integrationen mellem Wupti.com og leverandørernes forskelligartede lager- og ERP-systemer. Når en leverandør får nye varer på lager, gives automatisk besked via Wupti.coms Biztalk Server, som lægger alle relevante data ind i Commerce Serveren -og dermed ud til forbrugerne.
Endelig er Microsoft Dynamics Axapta valgt som økonomisystem og SQL database til drift, datamining og analyse.