Musik og elektronik i konflikt

Fildeling er en realitet. Der sker som aldrig før, og det vil kræve en uhyggelig stor politistyrke at optrævle alle de lovbrydere, som fornøjer sig med gratis film, musik og software på de utallige peer-to-peer netværk. KazaA er downloadet mere end 100 mio. gange, Morpheus, WinMX og masser af andre programmer konkurrerer om andenpladsen. Efterhånden begynder programmerne at kunne tale på tværs af hinanden. På den måde kan man med KazaA også søge filer hos dem, der bruger Limewire og omvendt. Dem, som ejer rettighederne, får hele tiden dårligere kort hånden i kampen om de eftertragtede filer. Hvad gør musikbranchen nu?

Har branchen virkelig ikke andet i baghånden en jura og megabøder til de som regel unge mænd under uddannelse på forstædernes kollegieværelser? –Og hvad siger musikerne til det? Fænomenet fil-deling ser nemlig ikke ud til at kunne stoppes. Dertil er det for nemt og ligetil. Direktør i Dansk Musiker Forbund, Martin Arnoldsen er da heller ikke sikker på, at man kan stoppe fildelingen. Alligevel arbejder han og mange andre på, at ændre den offentlige opfattelse af hvad digitale rettigheder er for en størrelse. –Men DMF tænker også nyt, og er nu ved at opbygge et system på nettet, der skal gøre al dansk musik tilgængeligt for hele verden.

Musikerne er uenige
Det er nye toner fra dem, som ejer rettighederne til de filer, der cirkulerer ulovligt på nettet. –Men hvad siger musikerne selv?
Conny fra organisationen Dansk Rock Samråd, der hjælper og rådgiver nye bands, fortæller, at der er mange forskellige holdninger til Internettets muligheder blandt professionelle musikere i Danmark.
”Det varierer meget. Nogle musikere lægger gerne al deres materiale ud og ser det som en måde at sprede kendskabet til deres musik på. Andre er mere påpasselige og gør mest, hvad deres pladeselskaber siger,” siger hun.
Uffe Savery fra det danske band Safri Duo har problemstillingen tæt inde på livet. Når folk kopierer, så mister han faktisk penge.
”Vi tænker ikke så meget over det i hverdagen, men det er klart, at hvis vi kunne have solgt flere cd´ere uden kopieringen, så ville det da være dejligt,” siger han og fortsætter:
”Vi har indtryk af, at der bliver gjort meget fra branchens side, og derfor bliver der også snuppet folk af og til, som ligefrem forsøger at tjene penge på den ulovlige kopiering. Det er en trossag om vores musik bliver mere udbredt og mere kendt på de ulovlige netværk. Min holdning er, at man ikke tilfældigvis falder over vores musik på nettet, men kender vores navn og derfor søger efter vores musik i stedet for at købe cd´en,” lyder det fra Safri Duo på mail fra London.

Branchen taber penge
Den indstilling hos musikere kender Martin Arnoldsen, der er direktør i Dansk Musiker Forbund, DMF. Han ser kopieringen, og de nye muligheder som Internettet bringer, som et kæmpeproblem. Man kan frygte, at hvis det fortsætter med samme hastighed, som vi har set indtil videre, så bliver udbuddet af ny musik mindre, fordi der ikke kan afsættes musik, siger han.
”En fordel kan måske være, at der så måske kommer mere gang i live-musikken, fordi det så bliver der, musikerne skal tjene deres penge, men det er meget svært at sige, hvor det ender. Det er dog sikkert, at musikerne og musikindustrien mister penge. Man hører nogle gange, at folk argumenterer med, at dem som kopierer og bruger piratmusik alligevel ikke ville have købt musikken og derfor ikke påfører branchen et tab. Vi har dog oplevet et markant fald i salget af musik, siden det blev muligt at kopiere cd´ere,” lyder det fra DMF. Ulempen er også, at hvis folk vænner sig til, at musik er gratis, så mister de også lysten til at købe en god cd med musik, der virkelig interesserer dem.
”Nogle musikere, ser Internettet som en måde at få udbredt deres musik på, men dem, som virkelig forsøger at leve af deres musik, har mistet på det indtil videre. Det er meget svært at overleve som musiker i Danmark, og man skal sammensætte sin indtægt af både optrædener, salg af cd´ere, bibliotekspenge og flere andre kilder. Hvis en af disse indtægtskilder forsvinder, så ser det sort ud for mange musikere,” siger Martin Arnoldsen fra DMF.

Gammel problemstilling
–Men det er en type problem, som DMF har arbejdet med i mange år.
”Allerede da foreningen startede i 1929, var der vanskeligheder. Ny teknologi betød, at der blev fyret en masse musikere fra biograferne, fordi filmene nu selv havde lyd på,” siger Martin Arnoldsen. Hans forening indførte dengang et forbud for deres medlemmer mod at spille i biografer som enten havde eller påtænkte at investere i ”lydmaskiner”.
Den daværende formand for DMF sagde, at tonefilmene var geniale, men at de aldrig ville slå den ægte vare, stumfilmen, af pinden. Et halvt år senere var flere end 200 fuldtids biografmusikere blevet arbejdsløse. Man diskuterede situationen meget. Nogle mente, at arbejdspladserne bare ville flytte til filmstudierne i stedet. Andre mente, at stillingerne var væk for altid.

Musikere i konflikt med teknologien
Senere var det radioen, der ændrede på hele. Det blev en kæmpe arbejdsplads for musikere. Desværre var det på bekostning af de husorkestre, som stort set alle hoteller og beværtninger havde.
”Dengang havde eksempelvis alle hoteller et fast orkester, som de havde tegnet årskontrakter med. Musikerne skulle spille hver aften, seks dage om ugen. Det har været tusindvis af arbejdspladser, men de blev gradvist i løbet af 1940´erne til 1960´erne nedlagt efterhånden som radio og stereoanlæg vandt indpas,” fortæller faglig sekretær i DMF, Steen Jørgensen. I 1942 forbød det amerikanske musikerforbund sine medlemmer at medvirke til at indspille grammofonplader.
Hver gang en stor ny teknologi er indført, så har musikerne oplevet store omvæltninger. Mange har mistet deres arbejde, mens andre finder helt nye leveveje.
”Vi har altid kæmpet med disse problemer, der opstår, når ny teknologi kommer på banen. Det har vist sig at være til ulempe i første omgang, og det går altid ud over musikerne. Men musikere er jo kreative folk, så der er også altid nogen, der ser de nye muligheder i teknologien,” siger Martin Arnoldsen.

Nyt projekt lægger al dansk musik på nettet
Det ændrer dog ikke på, at DMF fortsat arbejder på at få stoppet den ulovlige kopiering og fildeling. Det gøres eksempelvis gennem medlemskab af Antipiratgruppen og ved at udsende materiale til folkeskolerne.
”Når vi er ude og diskutere, de her ting med folk, så kan de sagtens forstå det. Målet er, at komme skridtet videre, så de faktisk også holder op med at kopiere,” siger Martin Arnoldsen.
Et af de nye tiltag som DMF er med i hedder Phonofile. Det er et stort projekt, der skal digitalisere alt dansk musik, så det kan distribueres over Internettet. Det vil ifølge DMF skabe en ny salgskanal for både gammelt og nyt dansk musik. Systemet, der endnu ikke er opbygget vil henvende sig til professionelle musikindkøbere på radio og tv-stationer verden over. Phonofile.dk vil læne sig op ad en lignende norsk tjeneste på www.phonfile.com, der allerede er gået i luften.
-Men ellers gøres der ikke noget ved det helt overvejende private fil-bytteri på peer-to-peer netværkene. Fremtiden kommer efter al sandsynlighed til at bringe meget mere fildeling og mange flere sagsanlæg. Musikbranchen har fundet sig en gordisk knude, der ikke uden videre lader sig løse, men det ser ud til at musikerne endnu en gang bliver nødt til at lede efter nye indtægtskilder. –Og historien viser, at det er en opgave de magter.

Kopieringens historie

1970´erne.
LPérnes storhedstid. Mange kopierer over på plastic-kassettebånd – Philips´ opfindelse fra 1967. Det giver en rimelig kvalitet, selvom der er båndsus og lidt slør i hastigheden. Folk kopierer derfor hellere fra plade til kassette end fra kassette til kassette. Pirateriet foregår kun i én generation.
Alligevel begræder musikbranchen offentligt, at den taber et vist antal milliarder kroner pr. år, fordi folk kopierer. De vil – som softwareproducenterne – helst ikke vedkende sig at kopisterne hellere ville undvære en ny udgivelse end at betale 99 kroner for den. Flere pladeselskaber klistrer et mærkat på deres LP´er hvor der står: ”Homecopying is killing music” –henover et dødningehoved. Alligevel tjener musikere og pladeindustri rigtig gode penge i dette årti.

1980´erne
Cd’en er blevet introduceret. Den er LP-pladen overlegen: ingen knas, ingen ridser; den er mindre, mere hårdfør. Og så kan den magisk nok sælges 50% dyrere. Endnu bedre: folk genkøber store dele af deres gamle musik på cd. Beatles-genudgivelserne sælger godt. Pengene fosser ind i pladeselskabernes kasser. Kopieringen foregår stadig fra cd til kassettebånd og stopper derfor som oftest efter én generation. Det digitale lydbånd, DAT, er lige blevet introduceret. Med en DAT-båndoptager kan man kopiere cd’er uden kvalitetstab. Men stadig kun i én generation. DAT-apparater er pr. lovpåbud udstyret med SCMS, Serial Copy Management System, et system der umuliggør kopier i flere generationer. Musikbranchen og musikerne fester.

1995 -2002
I mange hjem står der nu en fantastisk maskine. Pc’en kan kopiere cd’en til en ny cd. Uden kvalitetstab. Denne cd kan så kopieres igen og igen uden kvalitetstab. Der er (næsten) ingen spærringer i cd-formatet, cd-brændere eller cd-brændersoftware. En cd-brænder koster ca. 1.000 kroner og en brændbar cd koster ca. 10 kroner. Det tager en halv time at brænde en cd. Ser man hen til cd-hylden i et hjem med brænder, vil man se, at en større og større del af cd’erne er hjemmebrændte. I nogle hjem er det kun 10%. I andre er det 90%. Men situationen er endnu mere alvorlig på grund af den anden fantastiske opfindelse: Internettet. Spredningen af den kopierede musik var nu ikke længere begrænset af hvor mange interesserede personer cd-kopisten umiddelbart kender og kan trykke i hånden. Og hvor mange cd’er hjemmebrænderen har tid, lyst og penge til at brænde. Musikbranchen har dokumenteret, at kopieringen og Internettet betyder faldende indtægter for både musikere og branchen som helhed.

Madonna
”Fildeling en fantastisk mulighed for at udbrede musik-typer til folk, som ikke vil have en chance for at høre det i radioen.”

Chuck D fra Public Enemy
”Fildeling viser os en ny infrastruktur til distribution af musik, som alle kan bruge. Problemet er, at offentligheden har taget mp3-filer til sig før musikindustrien og det giver bagslag ”

Emil fra Swan Lee
”Fildeling og MP3, det har vi ikke lige tænkt så meget over…”

Lou Reed
“kunstnere skal, som alle andre, betales for deres arbejde”

Eminem
”Hvis jeg møder nogen, der kopierer min musik, så smadrer jeg dem!”

Se mere på:
www.dmf.dk
www.phonofile.dk
www.phonofile.com
www.rosa.org