Da TDC i slutningen af 2004 købte og overtog NetDesign, var det ikke for at lægge NetDesigns aktiviteter ind under TDCs vinger. Målet var tværtimod at give NetDesign mulighed for fortsat at udvikle sig som en selvstændig netværksvirksomhed inden for rammerne af TDC. Med en solid kundeskare i top 500 er denne strategi lykkedes.
NetDesign er en af de førende, danske leverandører af lokalnet samt sikkerheds- og IP-telefoniløsninger.
”Der er mange på markedet inden for netværk og IP-telefoni, og vi er ikke nødvendigvis de billigste. Men NetDesign har sin berettigelse i kraft af vores mange kompetente og engagerede medarbejdere samt vores store erfaring med levering af nøglefærdige løsninger og tilhørende services og driftsydelser, der direkte understøtter vores kunders forretning,” fortæller teknisk direktør Bent Lytsen. Et eksempel på det nære samarbejde mellem NetDesign og kunden er DRs nye domicil i Ørestaden, hvor NetDesign både leverer netværk og IP-telefoni. NetDesign er i øjeblikket ved at implementere IP-telefoni til PostDanmarks ca. 12.000 medarbejdere.
Effektiviseringer via IP-telefoni
NetDesign har traditionelt fungeret som en leverandør af IT-udstyr, men de seneste års udvikling har betydet et øget fokus på kundernes forretning. En IP-telefoniløsning er ikke blot nogle kabler, servere og switche, men også en ledelsesmæssig udfordring samt en mulighed for at opnå markante besparelser. IP-telefoni giver mulighed for integration til bl.a. CRM-systemer, hvilket giver et væld af muligheder for virksomheder, der vil optimere deres forretning. Det samme gælder brancher, som i høj grad benytter sig af Call Centre. De vil med intelligent IP-telefoni både kunne opnå markante besparelser, og få muligheden for implementering af en række nye IT-redskaber og dermed opnå en mere effektiv udnyttelse af deres Call Centre.
Nyeste teknologi
NetDesign var først i Danmark med IP-telefoni til erhvervslivet tilbage i 1999. Dengang som nu er de nye teknologier et bevidst valg fra NetDesigns side – og mange større, danske virksomheder er parate til at være med til at afprøve helt ny teknik med NetDesign.
”Når vi implementerer helt nye systemer, som IP-telefoni var i 1999, så ved kunden godt, at vi har en stor fælles udfordring. Faktisk er det sådan, at nogle af de kunder, som vi har det tætteste samarbejde med er dem, som vi har taget de største chancer sammen med rent teknologisk,” fortæller Bent Lytsen.
Innovative sikkerhedskoncepter
I de kommende år kommer udviklingen til at gå hurtigt. NetDesign er allerede i gang med at implementere helt nye sikkerhedskoncepter hos danske kunder.
”Vores opgave er hele tiden at identificere de nyeste løsninger, som samtidig kan skabe øget effektivitet for vores kunder. Det betyder, at NetDesign konstant vurderer, hvilke teknologier vi skal fokusere på. Og nogle gange er det vores kunder, der efterspørger nye løsninger, som vi endnu ikke har tænkt på,” siger Bent Lytsen.
Som guldpartner hos Cisco har NetDesign alle muligheder for at være de første i landet til at præsentere nye løsninger. Ud over Cisco samarbejder NetDesign med en række leverandører af soft- og hardware, hvilket betyder, at utallige løsninger kan kombineres. Bent Lytsen mærker i øjeblikket stigende interesse hos kunderne for videotelefoni og konferencekald via IP.
Om NetDesign
NetDesign A/S blev etableret i 1988. Missionen har hele tiden været at dække danske virksomheders og institutioners voksende behov for interne og eksterne datanetværk – herunder også behovet for kvalificeret rådgivning, uddannelse og service. I dag leverer NetDesign komplette kommunikationsløsninger, der integrerer IT- og telefonisystemer med henblik på at effektivisere kundernes forretningsprocesser. Ydelserne omfatter også relaterede konsulenttjenester som design, installation, drift, service og support. NetDesign A/S er et datterselskab under TDC Totalløsninger A/S. NetDesign er Cisco guldpartner.
Billedtekst:
Bent Lytsen, teknisk direktør hos NetDesign.