Netspil og smarte løsninger

Den danske virksomhed Swush.com satser på internetbaserede spil. Udover en stribe flashspil har de lavet en engine, som måske kan erobre markedet for en ny type internetbaserede spil.

Det lille softwarefirma Swush.com på Vesterbro i København har mange gode ideer, og de forstår at få dem udviklet. De producere flashspil, managerspil og andet online underholdning. Det er en god forretning at være helt med fremme i udviklingen af flash-spil og Swush.com, står derfor overfor afgørende udvidelser.
”Det er klart, at DR´s Mujaffa-spil har åbnet nogle døre. Folk er blevet vænnet til at spille flashspil og andre onlinespil. Det er gået op for mange, at et godt flash-spil kan få rigtig mange besøgende ind på et website. Samtidig har de mange aktiespil også åbnet en del døre for netspil,” Ole Christensen fra Swush.com.
Et nyt flashspil tager omkring en måned at udvikle og producere for Swush.com. Det kræver ikke det store udstyr, faktisk er alle virksomhedens computere gamle hjemmecomputere, som de tre iværksættere har taget med på arbejdet.

Fantasyspil
Et managerspil eller fantasyspil, som det også kaldes, er på mange måder bygget op som de aktiespil, der for et par år siden fik tusinder af danskere til at handle med fiktive aktiver på Internettet. Hovedparten af spillerne havde aldrig handlet aktier før, men alligevel kunne rå tal, KFX indekset og de internationale konjunkturer blive spændende, fordi spilelementet kom ind i det.
Managerspillet går skridtet videre, idet det handler om noget, som virkelig interesserer folk. De har eksisteret i off-line form i mange år, og det har typisk været formiddagsaviserne der har arrangeret dem, men Swush.com fandt på at lægge det hele online. En fælles interesse i virksomheden for fodbold fik dem til at lave managerspil, som gør det muligt at styre sit eget fodboldhold på sidelinien.

Inkarnerede fans
De første erfaringer fra spillet lavet over superligaen, Onsideligaen, viser, at brugerne er inkarnerede fodboldfans. Prisen for at samle et hold ligger på 50 kr. for det første, 30 kr. for det andet og det tredje er gratis. Brugeren får så 50 mio. virtuelle kroner til at sammensætte hvert hold. -Og faktisk er der mange, som vil betale for det. I øjeblikket er gang i flere end 7000 fodboldhold på Onsideligaen. Hver person har i gennemsnit tre fodboldhold i den virtuelle udgave af superligaen. Ofte er der arbejdspladser som spiller indbyrdes eller vennekredse, der dyster om, hvem, der har det bedste overblik over fodboldsituationen. De daglige opdateringer i løbet af fodboldsæsonen bliver lavet af TV3, som udbyder spillet, så her er der ikke noget for Swush.com at lave.
”Vi forsøger at uddelegere så mange af opgaverne, så vi kan koncentrere os om at lave spil,” siger Ole Christensen, der oprindeligt er grafiker. Men der er ingen grund til at stoppe her mener de tre iværksættere.

Spil med i tv-serier
”Vi forestiller os at kernen i programmet kan bruges indenfor en hel masse nye former for spil. Det kan være alle sportsgrene som er aktuelle, eksempelvis golf eller formel 1, som allerede eksisterer, men også tv-serier som Robinson og Big-Brother kan vi lave spil over. Vi kan også hurtigt ændre vores engine, så den kan bruges til hundevæddeløb i Hong Kong,” siger Jesper Carstensen.
I tilfældet med Big-Brother vil en deltagers rating stige, hvis han tager en opvask eller siger noget sjovt. Omvendt vil det se sort ud, hvis man har satset på en spiller, der bliver stemt ud.
Andre udbydere af lignende spil i USA har slået sig på manager spil indenfor filmbranchen. Her kan man satse på kendte skuespillere og i takt med at de får succes, dårlige anmeldelser eller bliver involveret i skandaler i deres privatliv. I Udlandet har man flere muligheder for at lave den slags spil med rigtige penge, så en aktie købt i en skuespiller faktisk kan sælges til en højere pris, hvis skuespilleren får tilbudt rollen som den næste James Bond.
Det må man til Swush.com´ store ærgrelse ikke i Danmark. Et andet dansk firma, Betbrain, stødte også på den lovgivning og måtte flytte sine aktiviteter til London. Se www.betbrain.dk.

Ny betalingsform
Mange store virksomheder har snakket, om at der er brug for en betalingsform på nettet for dem som på grund af alder eller andet ikke har et kredit-kort. Men der er ikke sket særlig meget. Swush.com har særlig meget interesse i de unge brugere, og så gjorde de noget ved det.
”Vi har allerede et system, der er oppe at køre. Der er en aftale i stand med BilletNet, som går ud på, at man køber en billet hos dem i en af deres mange butikker landet over. Alle deres billetter har en fortrykt kode på, som egentlig er lavet til identificere køberen, hvis arrangementet bliver aflyst. Vores kunder får bare en billet, og den kode, der står på billetten, er så den, der skal bruges til at logge sig på spillet.”
Den overraskende simple løsning på et stort problem er blevet en succes og både BilletNet og Swush.com ser frem til at den kan bruges i mange andre sammenhænge.
”Den eneste ulempe er, at BilletNet skal have 15 kr. for hver solgte billet, det betyder at vi enten skal gøre spillene dyrere eller tjene noget mindre,” siger Jesper Carstensen. Flere hundrede har allerede benyttet sig af betalingsløsningen.

Nye flashspil
Det første fuldblods flashspil som Swush.com lavede hedder Stangtennis. Som så mange andre af den slags spil er det kun muligt at spille en person af gangen. Nogle flashspil giver mulighed for at man kan spille på skift eller fra den samme computer, men Swush.com er netop ved at kode flashspil, som er beregnet til multiplayer over Internettet. Snart vil vi kunne spille poker over nettet med venner i den anden ende af landet, lover Swush.com. En anden ting, der bliver arbejdet på, er et julespil i otte afsnit. Det bliver lavet i samarbejde med en stand-up-komiker for at få tekstdelen så levende som muligt. Spillet kan ses på Danske Sælgere website www.danske-saelgere.dk til december. Prøv også www.stangtennis.dk, www.groupie.dk og et af de første multiplayer flashspil
Swush.com er i øjeblikket på jagt efter en investor der for alvor kan sætte gang i udviklingen og markedsføringen af internetspillene. Virksomheden har allerede fået kapital fra anden side.