Nye EU-miljøregler truer med at gøre livet surt for amerikansk luftfart. I går vedtog EUs transportministre at forbyde ældre fly at lande og lette i EU, hvis de ikke lever op til skrappe krav om lavt støjniveau. Kravene er højere end de eksisterende internationale standarder, og det rammer USA, som for nyligt har opgraderet alle fly med de såkaldte hushkits, der er en støjdæmpende anordning.
USA-MINISTER ADVARER
EU-Kommissionen mener, at ældre fly med hushkits stadig larmer mere end de nye fly, som hovedsagligt bruges i Europa. Desuden bruger de dobbelt så meget brændstof, når de letter, lyder det fra EU-Kommissionen.
“EUs beslutning ødelægger vores bestræbelser på at skabe mindre støjende fly. Det vil ikke gøre det nemmere for os at samarbejde med EU på en positiv måde,” siger den amerikanske transportminister, Rodney Slater.
“Man kan ikke bare uden videre vedtage nye regler, som betyder, at alle amerikanske fly skal ombygges for flere mio. kr. stykket, hvis de skal have lov til at lande i EU.”, mener Rodney Slater, der anslår, at beslutningen vil koste amerikansk flyindustri omkring seks mia. kr.
Det vil specielt gå ud over ældre amerikanske fly som Boeing 707, 727, DC-8 og DC9, der er opgraderet til globale standarder for støj. De vil ikke længere kunne sælges brugt på det store europæiske marked, og producenterne af hushkits, der primært er amerikanske, vil lide store tab.
CONCORDEN FORBYDES
“Amerikanerne skal ikke bruge de europæiske lufthavne som lossepladser for deres gamle fly, som de ikke selv vil have,” lyder argumentet fra Ole Zacchi, departementschef i Transportministeriet.
Amerikanerne truer nu med at forbyde det europæiske overlydsfly, Concorden, at lande i USA, den eneste destination, hvor flytypen er i fast rutefart til.
EUs tranportministre vil bruge de næste tre uger på at skabe et bedre klima med amerikanerne, og måske en bedre løsning, men Ole Zacchi, afviser, at der kan blive tale om at slække på kravene.
Forbudet mod hushkit-flyene vil blive indført gradvist frem til april 2002.