Det bliver nemmere at købe billet til fremtidens tog i Øresundsregionen. Arriva har lagt en plan for, hvordan billetkøb ikke blot bliver nemmere, men også hurtigere og mere fleksibelt. Billetkøb via SMS, internet og i toget er på vej.
Tog til tiden er det absolut vigtigste for passagererne. Det forudsætter et effektivt billetsalg med mulighed for at købe billetter på mange forskellige måder, tidspunkter og på både fysiske og elektroniske platforme. Hvis Arriva kommer til at køre tog i Øresundsregionen vil en række nye billetteringsformer blive taget i brug for at gøre det så nemt som muligt at købe billet for alle typer passagerer.
Køb billet i toget
Arriva vil som et unikt tiltag tilbyde, at man kan købe billet i toget, hvis man ikke har haft tid til at købe på stationen eller til at benytte en af de mange andre muligheder.
“Vores mål for drift af stationerne er, at passagererne maksimalt skal vente 30 sekunder på betjening. Det kan lade sig gøre ved, at vi først og fremmest indsætter mere personale på stationerne og dernæst iværksætter helt nye måder at købe billet på,” siger Karsten Røn Andersen, der er togdirektør hos Arriva. Fremover vil personalet i billetskrankerne få pålagt færre opgaver og dermed kan arbejdet koncentreres om kundepleje, lyder det fra Karsten Røn Andersen.
Ring efter billetten
En af de nye muligheder er at købe billetten med mobiltelefonen eller på Internettet. Internet-billetten printes simpelthen ud, og den bliver stemplet i toget som en normal billet.
Togpersonalets nye multifunktions PDA’ere kontrollerer billettens gyldighed og kan samtidig validere, om et Dankort er gyldigt.
Ring efter billetten, og få den leveret til døren. Det bliver nemlig muligt at købe sin togbillet over telefonen. Man ringer simpelthen til Arriva, bestiller og får billetten sendt pr. efterkrav. Denne mulighed er velegnet til den del af befolkningen, som enten ikke benytter Internettet eller ikke har en printer.