Nye måder at tjene penge på nettet

Danmarks største portal har taget en lektion i online-handel. Klub Jubii Nation, der hidtil har været et af Europas største kommercielle Internet-fælleskaber, lægges i graven. Det var for firkantet og gammeldags, men erfaringerne er guld værd. Nu er Jubii A/S parat med næste generation online-ydelser og dermed næste generation af brugerbetaling. Det handler nu udelukkende om interessebaserede tjenester, som kun findes i elektronisk form, lyder det fra Jubii A/S, der mener at have opskriften på fremtidens handel med elektroniske ydelser.

Sidste år søsatte Danmarks største portal Jubii.dk et storstillet projekt ved navn ”Klub Jubii Nation”. Ideen var at knytte et stort antal brugere til online-tjenesten, som i kraft af deres engagement og et lille beløb ville bakke op om projektet og støtte dets fortsatte udvikling. Hvis blot der var brugere nok, og beløbet var rigtigt, så ville Jubii Nation kunne udvikle mange nye services og skabe et rigtigt samfund på nettet, som folk rent faktisk vil betale for at være en del af. Det lykkedes, men i mindre målestok en planlagt.
For at lokke folk til sammensatte Jubii A/S en bunke services. Man kunne benytte avancerede chat-muligheder, og man blev som Nation-medlem inviteret til særlige fester – plus alt muligt andet. Klub Jubii Nation var en kæmpepakke med noget for enhver smag. Hele herligheden kostede 250 kr. – og rigtig mange unge danskere var parate til at prøve at betale skat i et virtuelt fællesskab.

Nationen lukker
Klub Jubii Nation var det første og største projekt af sin art i Europa. Det er interessant, fordi det har vist noget om, hvad folk vil, når de er på nettet, og hvad de villige til at betale for. De erfaringer har været, så gode at Jubii A/S nu starter helt forfra.
Klub Jubii Nation er ved at blive lagt i graven. Det skyldes til dels noget med økonomi, – op mod 15.000 kunder er ikke meget i en virtuel butik, men også at ophavsmændene har lært en del om at engagere folk på nettet. I løbet af det seneste år har alting ændret sig, brugerne, teknologien og økonomien, men det var nødvendigt at forsøge at introducere betaling for online-ydelser i stor stil, lyder det fra Jubii A/S.
Hvad erfaringer er blevet brugt til, kan allerede se på www.jubii.dk. Her er næste generation af online-services ved at blive født og helt nye handelsmoduler og kundeservice-funktioner er sat op.

Kun digitale varer på hylden
”Vi har lært, at det er et problem, at sælge samlede pakkeløsninger til folk på nettet. Klub Jubii nation var opdelt i en masse forskellige services og tilbud. Nogle af dem handlede om rabat i butikker og på diskoteker, andre services var adgang til en særlig e-mail, og det var også fint. –Men der var ikke nogen enkelte brugere, der benyttede sig af alle mulighederne. Det betød, at der opstod en utilfredshed fra brugerne over at skulle betale for noget, de ikke brugte,” siger Trine Meinert, der er project manager hos Jubii A/S. Det kostede også for mange penge at købe services til Nation-kunderne ude i byen, som folk alligevel ikke brugte så meget. I Jubiis nye butikker er der udelukkende egne produkter, – og det er udelukkende digitale services.

Fremtiden er fleksibel
Jubii nåede trods alt at få fat i næsten 15.000 betalende kunder til Klub Jubii Nation, så en eller anden form for indtjening har der været. Jubii A/S havde faktisk håbet på og regnet med 40.000 betalende kunder. –Men ordningen satte også en begrænsning for sig selv. De brugere, som havde betalt 250 kr. for at være medlemmer kunne man hos Jubii A/S ikke få til at købe mere. De havde nemlig en følelse af rejse på første klasse og derfor have ret til alle services på Jubii.dk gratis.
”Nogle brugte måske for 20 kr. af deres abonnement, mens andre brugte for 1.000 kr. Det var ikke holdbart. Nu har vi muligheden for at lade folk købe services både ned til ganske få kroner og også op til mange tusinde kroner, hvis de virkelig vil benytte vores services intensivt,” siger Rasmus G. Kristensen fra Jubii A/S.

Abonnement til en spilserver
De nye services tæller blandt andet adgang til Counter-Strike servere, som altid er serviceret.
”Det er et eksempel på, at man kan tilbyde folk en service, som faktisk gør en forskel. Når man skal finde en spilserver på Internettet er der altid risiko for, at man skal vente i lang tid, og hvis man endelig finder en, så er den måske alt for langsom eller den er sat dårligt op. Alle der spiller online-spil har været ude for den irritation. Med et abonnement til en spil-server, kobler man sig bare på, og så er der altid plads og båndbredde nok,” lyder det fra Jubii A/S.

De nye grupper eller ”kanaler” af services på Jubii:
Jubii Bolig
Jubii Chat
Jubii Citat
Jubii Formel 1
Jubii Games
Jubii HitRadio
Jubii Jokes
Jubii Post
Jubii TV
Jubii Woman

Enhver grundpakke kan suppleres med nye tjenester og øget funktionalitet. –Og det er nemt at tilbyde nye former for tjenester fremover til systemet. De nye tiltag kan være hvad som helst bare det er online-tjenester. Hvis et nyt spil eksempelvis bliver meget populært, så kan Jubii hurtigt opsætte en betalingsserver, der kan garantere gode net-forhold for de betalende spillere.

Sammensæt din egen portal
Det nye koncept er bygget op af en række grund-pakker, som kan suppleres med yderlige add-ons. Hvis man er virkelig interesseret kan man som regel også købe sig adgang til en hel pakke med alle del-elementer indbygget. Eksempelvis chat-afdelingen er bygget op af en grundpakke med ikke mindre end fire overbygninger. Det er eksempelvis ”profil-pakken”, ”logbogs-pakken” og ”emote-pakken”, der gør det muligt at designe sine egen humørikoner. Hvis man er en seriøs chatter, så kan man købe alle chat-elementer i en såkaldt ”Mega-pakke”.
Fælles for de nye ”kanaler” er at de udover at kunne suppleres med yderligere funktioner også kan bestilles i forskellige perioder (f.eks. 1 dag el 3, 6, 9, 12 måneder…)
Når der skal betales, så kan brugerne vælge mellem fem forskellige betalingsmuligheder:
Dankort, Visa kort, Master kort, Valus mikrobetaling og Girokort (på alle pakker der koster over 50 kr. inkl. Moms. Med mikrobetalingen er det håbet at brugerne vil falde for tilbud til få kroner, som har relevans for det de foretager sig når de er på Jubii. En chatter vil måske blive tilbudt at købe et sæt ny-designede humør-ikoner for 5 kr., mens vedkommende faktisk sidder og chatter. Der arbejdes i øjeblikket også på en betalingsløsning, der kan

Betaling forpligter
Billigste produkt er adgang til Jubiis citat-ordbog for 10 kr. én dag. Dyreste er chat Mega-pakke med alle moduler. Den koster 499 kr. for et år.
Systemet, der holder styr på betaling, produkter, kunder og sikkerhed, er udviklet af Jubii A/S i samarbejde den internationale portal-kæde Lycos, som ejer Jubii A/S og en mængde andre portaler over hele kloden. Hvis det danske system viser sig at være en succes, så vil det blive brugt som grundlag for lignende e-handelsløsninger på mange andre Lycos-portaler rundt om i verden, først og fremmest i Europa. Systemet, der holder styr på betaling, kunder og produkter, hedder AM2 og det kan i praksis håndterer hele dialogen mellem kunden og portalen, så intet kræver en fysisk tilstedeværelse af mennesker. De kan så fokusere på udvikling og kundepleje, når der dukker uventede spørgsmål op.
”Det er helt nødvendigt med kundesupport, når folk rent faktisk betaler for eksempelvis at have en e-mail. Det er et andet marked end Hotmail og den slags gratis tjenester, som er umulige at komme i kontakt med. Vores brugere begynder at stille krav, og hvis vi kan leve op til de krav, så vil de gerne betale os for det,” siger Rasmus G. Kristensen, der kommunikationsansvarlig hos Jubii A/S.

Løsrevne citater der bakker historien op:

”…Jubii vurderer, at brugerne nu er klar til at betale for enkelte services på nettet, det de bruger mest – frem for klubben – som er en bredere pakke ”med adgang til det meste” på Jubii. Klubben har været en god spydspids for Jubii – og en fordelagtig løsning for Jubii´s brugere – i en startfase, hvor vi indførte brugerbetaling,” siger Martin Thorborg direktør Jubii A/S.

”Nu begynder klubben at være et problem for såvel Jubii som for brugerne.
Brugerne vil gerne nøjes med at abonnere på præcis den pakke eller service De benytter mest. Og Jubii vil gerne have endnu flere til at betale på de enkelte Jubii services – uden at skulle sælge adgang til flere andre services samtidigt. Det nye pakke-udbud på de enkelte kanaler er derfor Jubii´s næste skridt på brugerbetaling. Klubben fortsætter som i dag med at servicere de ca. 15.000 medlemmer indtil deres medlemsperiode udløber. Til den tid vil de blive tilbudt at konvertere til ”pakkerne” – ligesom alle andre brugere kan købe pakkerne fremover…,” siger Martin Thorborg til PC-Planet.