Elektroniske gavekort giver forretningerne helt nye muligheder for at skabe loyalitet blandt kunderne. Den nye generation af prepaid kort-løsninger kan bruges som betalingskort i forretningens betalingsterminaler og være basis for helt nye produkter og forretningsmodeller for virksomhederne.
Et kundeforhold starter lang tid før, kunden går ind af butiksdøren. Derfor ser PBS masser af fordele for butikker ved selv at udstede et såkaldt prepaidkort. Forretningerne kan designe kortet med deres egen brand identitet, og kortet minder om et gammeldags gavekort – det er bare i en elektronisk udgave. Kortet ligner og fungerer som eksempelvis Dankortet.
”Detailhandlen har fået øje på, at der er økonomisk fornuft i at gå fra at have kunder tilknyttet via kredit til at have dem tilknyttet via prepaid-løsninger. I stedet for at forretningen har penge til gode hos kunden, som de ikke altid får hjem, kan forretningen i stedet sikre sig en forudbetaling,” siger Jens Damgaard, der er Sales Director hos PBS.
Han peger på, at en prepaid løsning kan medføre helt nye måder at interagere med kunder på, og ikke mindst tjene penge. At løfte salget på eksisterende kunder er billigere end at erhverve nye kunder, men løsningen kan begge dele.
Et produkt der sikrer mersalg.
”Tag nu eksempelvis MATAS. Deres største produkt på hylden er nu prepaid kort – deres primære produkt er simpelthen udskudte indkøb eller gaver, og det åbner for nogle nye perspektiver. Eksempelvis viser det sig, at folk er meget lidt prisfølsomme, når de indløser et gavekort. I den situation køber folk i højere grad det de normalt går uden om, fordi prisen er for høj – med et prepaid kort kommer drømmen inden for rækkevidde, og det sætter gang i salget,” fortæller Jens Damgaard.
”Det er en sikker satsning. Hvis kortet bliver brugt, så bliver det typisk brugt i forbindelse med et mersalg, bliver det ikke brugt, så er pengene i virksomhedens likvide beholdning alligevel,” siger han.
Ændrer måden vi handler på
De oplagte brugere af de nye kortløsninger er detailkæder, men også selvstændige butikker kan benytte sig af fordelene ved prepaid. Eksempelvis kan en gruppe af virksomheder gå sammen og indbyrdes have et prepaid kort, hvor både sælgeren af kortet og vedkommende, der indløser det, får en gevinst.
”Det vil også være oplagt, at en handelsstandsforening eller et indkøbscenter går sammen om at indføre et fælles prepaid kort,” siger Jens Damgaard.
Prepaid er en hastigt voksende forretning for PBS, og Jens Damgaard forestiller sig, at der i løbet af blot få år vil være internationale udgaver, specifikke kort til arrangementer som festivaler, og at prepaid kort vil blive blandt de mest solgte julegaver.
”Om tre år tror jeg, vi vil se, at julehandlens bedste dag bliver den 27. december. Her vil folk nemlig indløse deres prepaidkort,” mener Jens Damgaard.
Prepaid løsninger vil i fremtiden også indeholde loyalitetsfremmende muligheder, dataminning, kontaktløs betaling samt kobling mod andre kommunikationskanaler, såsom mobil og email. Derfor er det vigtigt at vælge den rigtige outsourcingspartner.
Se mere på www.pbs.dk
FAKTA
• PBS har ca. 850 ansatte med hovedkontor I Ballerup og salgskontorer i Århus, Oslo og Stockholm.
• PBS beskæftiger sig med elektronisk betalingsformidling og udveksling af information. Vi både udvikler og driver løsninger inden for betalings- og informationssystemer, og vi er i dag en af de ledende leverandører af betalingsløsninger og tilknyttede services.
• PBS står blandt andet bag Dankortet og Betalingsservice. Er Nordens største kortindløser og
servicerer mere end 85.000 forretninger med Dankort – og ca. 42.000 forretninger med internationale
betalingskort. I Danmark er der ca. 2,5 mio. bankudstedte internationale betalingskort samt ca. 4 mio. Dankort og VisaDankort
Prepaid er et vækstområde for PBS. Mængden af transaktioner på prepaid kort voksede i 2008 med 66 % i forhold til 2007.
PBS A/S Lautrupbjerg 10,
DK-2750 Ballerup
Tlf. +45 44 68 44 68
www.pbs.dk
Billedtekst:
Sales Director Jens Damgaard, PBS.