Godstransportfirmaet Railion har valgt en fremtidssikret IP-telefoniløsning fra Aastra. Det nye telefonisystem kører på en ren digital platform, og det sikrer en enkel udveksling af både samtaler og data. Det betyder blandt andet, at en medarbejder kan se om andre er optagede, inden der ringes op eller omstilles til dem.
Railion har fået et IP-telefonsystem, der løser en lang række kommunikationsbehov og samtidig sparer tid. Railion havde op til implementeringen af Aastra telefonsystemet i maj 2008 overvejet tre modeller for virksomhedens fremtidige telefoni: En ren mobilløsning, en gammeldags fastnet og en IP-løsning.
”Fastnet gik vi hurtigt væk fra, og vi havde i alt fem leverandører inde og give tilbud på løsninger inden for mobile- og IP-baserede løsninger,” siger Martin Gustafson, der er IT-chef hos Railion.
Kobler IT og telefoni med en ren IP-løsning
Valget faldt på en ren IP-løsning fra Aastra leveret af Vincentz Gruppen, der har specialiseret sig i at implementere Aastra-løsninger hos danske virksomheder. Løsningen giver Railion mulighed for at kombinere data mellem it-systemer og telefoni, på en måde så nye muligheder for samarbejde opstår. Eksempelvis kan telefonerne trække på data fra Outlook om medarbejdernes tilgængelighed. Dermed kan Railion undgå at omstille til personer, der alligevel ikke er til stede eller allerede taler i telefon – og det sparer tid og giver bedre service over for kunderne.
Plug’n’play IP-telefoni
Systemet har været nemt at etablere, og det fungerede stort set fra stikket blev sat i.
”Vi var lidt nervøse ved at gå over til et nyt telefonsystem, men der har ikke nogle problemer overhovedet. Vi havde garderet os ved at stadig at have det gamle telefonanlæg på standby, men Aastra-løsningen fungerede med det samme,” siger Martin Gustafson.
Selve installationen består af en Aastra Ascotel 2065R, der er et serverbaseret kommunikationssystem, som håndterer både samtaler og datakommunikation. Dernæst er der installeret en række håndsæt, og virksomhedens computere fungerer nu også som telefoner. Blandt andet kan der ringes op med få museklik, og hver medarbejder har et fuldt omstillingsbord på sin skærm takket være Aastra-applikationen Office Suite.
Mobiltelefoner integreret i IP-løsning
Udover de stationære telefoner har Railion installeret en GSM-udbygning på deres telefonsystem. Det sætter virksomheden i stand til at koble deres almindelige mobiltelefoner på deres Aastra telefonsystem. Det betyder meget lave priser på opkald, og at en stor del af den funktionalitet, der findes på virksomhedens telefonisystem, nu kan overføres til den mobile platform.
Implementeringen blev fulgt af grundig uddannelse af personalet hos Railion, der har taget godt i mod de nye telefoner og de nye måder at kommunikere på.
Railions IP-telefoniløsning fungerer nu som showcase for Railions ejere, Deutche Bahn. Se mere på og www.aastra.dk
For yderligere information kontakt venligst
Aastra Telecom Denmark A/S
Presseansvarlig Marianne Skotte
Roskildevej 342 B, 2.
DK-2630 Taastrup
Tlf.: +45 43 305 305
Fax: +45 43 305 306
Om Aastra Telecom
Aastra Telecom er en international koncern med hovedsæde i Canada. Aastra er ledende inden for udvikling af telekommunikationsløsninger til alle typer virksomheder – såvel store som små. Løsningerne er innovative og integrerede og dækker alle virksomhedens kommunikationsbehov. Aastras løsninger optimerer og effektiviserer virksomhedens kommunikation ved at tilbyde kunderne en komplet serie af IP-baserede samt traditionelle kommunikationsværktøjer – herunder telefoner, systemer og applikationer. De IP-baserede løsninger bygger på åbne standarder. For yderligere information om Aastra – besøg vores hjemmeside på www.aastra.com