Informationssøgning inden for faglige emner er det som landmændende primært bruger nettet til, men også indenfor e-handel er landmændene nogle af de mest aktive overhovedet.
Internettet er blevet et af de foretrukne landbrugsredskaber, viser en ananlyse GfK Danmark. På de store gårde, over 150 ha., har over 90 pct. af landmændene en pc og en internetopkobling.
Dette placerer landmændene som en af de mest seriøse brugergrupper indenfor den nye teknologi. Det drejer sig både om informationssøgning og i høj grad også om indkøb til bedriften via Internettet, viser undersøgelsen. Det, der får den overvejende del af landmændende til at handle på Internettet, er muligheden for at opnå rabatter og billigere varer. Blandt de yngre landmænd er der en forvisning om, at der kan hentes besparelser på omkring 15 pct. ved indkøb på nettet.
Det store internetboom blandt landmænd skal ses i som en forlængelse af branchens mangeårige brug af store særlige softwarepakker til styring af de mange produktionsgrene. IT er gennem mange år blevet en integreret del af det at drive moderne landbrug. Det betyder samtidig, at landmændene er meget krævende i deres valg af IT-løsninger og online-services.
Korn og Foderstofkompagniet, KFK, er et af de grovvareselskaber, der gør meget ud af at møde landmændenes nye krav om et bredt udvalg af online-services. Det gøres på servicen www.planteportalen.dk Vejret, priser, diskussionsfora og interaktive databaser over plantesygdomme og skadedyr kan findes, og servicen bliver brugt af mange tusinde landmænd.
”Det er klart, at hvis landmændende søger og forventer bedre priser og service ved handel på Internettet, så skal vi være med helt fremme i udviklingen. Det forsøger vi at gøre ved at koble vores online-tiltag sammen med resten af forretningen. Vi kan se at der er behov for svar på selv komplicerede problemer og diskussionsfora for landmænd og forbrugere. –Og landmændene søger svarene på Internettet,” siger projektleder i KFK, Ole Dahl.
For at imødekomme de kræsne landmænd har KFK benyttet nogle af de seneste teknikker indenfor online pædagogik og præsentation. Det er eksempelvis, streaming media fra særlige arrangementer, flash-teknologi og virtuelle rundture på landbrugsbedrifter.
• Undersøgelsen viser desuden, at jo større gården er og jo yngre landmanden er, desto mere sandsynligt er det, at han har er koblet på nettet og benytter teknologien i det daglige arbejde.
• Hver femte landmand besøger ugentligt en landbrugsfaglig hjemmeside.
• 23 pct. Af alle landmænd benytter jævnligt Planteportalen.
• Kun omkring en pct. af lanbrugsbedrifterne har en opkobling, der er hurtigere end ISDN. Bredbånd er altså stort set ukedt i lanbrugssammenhænge.