Sikker IT-løsning sørger for blomster til hele landet

Når man køber en buket blomster på Fyn, så er der en god chance for, at den er leveret gennem Blomster Centrum A/S. Blomster Centrum er en nyere virksomhed, som i 2007 overtog en del af GASA GROUPs hjemmemarkedsdistribution. Her overtog Allan Hoffmann forretningen, og den første udfordring var at få etableret en helt ny IT-infrastruktur.

Ny IT-infrastruktur fra den ene dag til den anden. Det var, hvad Blomster Centrum A/S fik, efter Allan Hoffmann overtog virksomheden fra den tidligere ejer, GASA. Den tidligere ejer tog nemlig al IT med sig.
”Det var en stor udfordring for os. Vi er helt afhængige af, at IT-systemerne fungerer. Mange af vores kunder bestiller online, og alt indkøb og salg registreres i vores IT-systemer. Derfor ville hver dag uden et fungerende IT-system være ensbetydende med ikke alene tabt omsætning, men også mistet overblik,” siger Allan Hoffmann.


Photo credit: jesus-is-lord from morguefile.com

Ikke billigst, men bedst

”Stort set fra den ene dag til den anden skulle vi gå fra ikke bare gamle IT-systemer, men også til en ny hardware-platform. Vi havde gennem vores netværk hørt om JDM IT, og at de ville være i stand til at løfte opgaven,” fortæller Allan Hoffmann.
Han havde derfor i god tid undersøgt mulighederne for at foretage en hurtig overgang. Flere IT-virksomheder blev kontaktet, og JDM blev valgt til at varetage opgaven trods en lidt højere pris end konkurrenterne.
”Det handlede i høj grad om tillid og tryghed, og om at de skulle kunne foretage omstillingen selvstændigt i samarbejde med vores leverandør af Navision Dynamics. Jeg havde travlt med mange andre ting. En af de ting, som for alvor overbeviste mig, var JDM´s forudgående analyse af vores behov. Den viste med al tydelighed, at JDM havde en grundig forståelse for vores behov. De var meget gode til at spørge ind til, hvordan vi bruger IT, hvilke behov vi kunne tænkes at få i fremtiden etc.”

Komplet IT-system på få timer

Den store overraskelse for Allan Hoffmann kom dog, da det praktiske arbejde skulle udføres.
”De rykkede ind en fredag middag, da vi lukkede, og så tog de fat. Fem til syv mand var her konstant i næsten 14 timer, og da de gik ved midnat, fungerede det. Det var ret imponerende,” husker han.
Flere end 25 arbejdspladser blev installeret med den nødvendige soft- og hardware, og alt blev testet og integreret med to nye servere hos JDM, der afvikler Blomster Centrums økonomisystem, Navision Dynamics. Allerede dagen efter kunne systemerne tages i brug, og en af landets største blomsterdistributører var på banen.

Service og fleksibilitet – døgnet rundt

Siden har JDM været fast IT-leverandør i samarbejde med Blomster Centrums andre IT-leverandører.
”Vi har nogle specielle forhold. Eksempelvis begynder vores ordrer at komme allerede klokken 4:30 om morgenen, så vi kan nå at have varerne ude i butikkerne til åbningstid. Derfor skal vi typisk have IT-support meget tidligt om morgenen, og det er JDM også i stand til at levere,” siger Allan Hoffmann. Han påpeger desuden JDM´s fleksibilitet i samarbejdet med eksempelvis leverandøren af virksomhedens ERP-system.
”IT er et kerneværktøj i vores forretning. Hvis systemerne er nede, så er vores virksomhed nede. Derfor er det så vigtigt, at vi har en IT-leverandør, vi kan stole på – og som er der, når vi har brug for det,” lyder det fra Allan Hoffmann.

Fjernarbejde og opdateringer har aldrig været nemmere

En anden smart løsning, som Blomster Centrum har fået installeret, er JDM´s løsning til pc-håndtering og tilgængelighed: JDM IDV. Systemet betyder for Blomster Centrum, at medarbejderne kan logge på en hvilken som helst pc og få deres personlige applikationer, dokumenter og indstillinger præsenteret.
”Det er en stor fordel for os. Det betyder eksempelvis, at en medarbejder, som venter på at afslutte en opgave sidst på dagen, kan tage hjem og gøre den færdig ved at logge på hjemmefra. Det giver en stor fleksibilitet og muligheder for at følge op på arbejdsopgaver i weekenden,” lyder det fra Allan Hoffmann.

IT-løsningen hos Blomster Centrum A/S
Alt i IT til ca. 25 daglige pc-brugere
Hosting af ERP-system
JDM IDV
Mail samt Sharepoint

Om Blomster Centrum A/S

Blomster Centrum A/S er en af Danmarks førende grossister i blomsterbranchen. Virksomheden, der er bosiddende i Odense, er leverandør til over 700 danske kunder. Sortimentet favner bredt, og kunderne findes både inden for den danske detailsektor, blomsterfaghandelen, have- og byggemarkeder samt købmænd og supermarkeder.