I Filmbyen i Århus sidder en flok på 18 mænd og kvinder og arbejder på højtryk med spillet Seed. Spillet er målrettet det modne spilpublikum, og det er det største, der nogensinde er produceret i Danmark inden for sin genre.
Runestone Game Development er et lille softwarefirma, som endnu ikke har udgivet noget spil. Men et stort online-univers er nu på vej, godt hjulpet af offentlig iværksætterstøtte og lokale investorers millionindskud i virksomheden. Produktet er et meget ambitiøst spil, som til næste år skal udbredes til hele verden.
Onlinespillet Seed skal gå i konkurrence med de store online rollespil som Everquest, World of Warcraft og mange andre. Men det skal foregå på egne præmisser, lyder det fra iværksætterne bag Seed.
Vigtig kontakt til brugerne
Runestone Game Development har valgt at udgive spillet selv og ikke gennem en distributør, som traditionelt tager sig af den slags. Det betyder, at Runestone selv har den direkte kontakt til spillerne, når Seed kommer på markedet, og det er et meget vigtigt element, mener adm. direktør Lars Kroll Kristensen, der var med til at starte Runestone sammen med seks andre i 2003.
”Det er vigtigt, at vi selv kan supportere spillerne direkte og give dem en god oplevelse. Når vi selv har kontakten, bliver det også nemmere og hurtigere at lave forbedringer og opgraderinger af spillet,” siger han.
Spillet er gratis – adgang til server koster
En anden grund til selv at stå for udgivelsen er, at spillet ikke vil blive solgt i kasser i butikkerne, som de fleste andre spil. Vil man have et spil udbredt på denne måde, er det nødvendigt at have en distributør, fordi han har et distributionsnetværk, men Seed vil alle kunne downloade gratis fra Internettet.
Efter en gratis prøveperiode skal man betale ca. 100 kr. for et månedsabonnement til Runestones server, som forbinder alle spillerne.
100.000 spillere i samme spil
Ideen med Seed er, at alle spillere skal færdes i samme univers; spillere kan ikke oprette egne servere eller spille offline – alt foregår samme sted. Det skal være med til at underbygge stemningen af at være i samme båd – og i en klaustrofobisk bunker i det ydre rum.
”Seed er ikke det største onlinespil rent pladsmæssigt. Det er netop meningen, at det hele skal være lidt trangt,” siger Community Manager i Runestone, Morten Juul
Anderledes grafik
Der er især kælet meget for den grafiske del af spillet. I modsætning til de store online rollespil, som lægger vægt på fotorealisme, har Runestone valgt at fokusere på et tegneserieagtigt univers. Inspirationen til universet er hentet fra europæiske tegneserier som Linda og Valentin, og der er måske også lidt inspiration fra hip-hop-grafik og japansk manga at finde i det særegne univers.
”Det grafiske er ikke det primære i Seed. Grafikken skal først og fremmest understøtte et godt gameplay og en god historie, og det gør vi blandt andet ved at vælge en helt speciel stil,” siger Lars Kroll Kristensen.
Et spil til det modne publikum
Seed henvender sig til de mere modne onlinespillere, der allerede har erfaring med rollespil, og som er parate til at engagere sig i en mere forpligtende verden.
”De andre store spil på markedet fokuserer meget på at opbygge en karakter ved at samle point eller guld sammen. Det er også sjovt, men vi forsøger at lave et spil til dem, som har mere lyst til samarbejde og kommunikation med de andre spillere,” fortæller Lars Kroll Kristensen.
En stor del af spillet er kommunikation med andre spillere via tekst – chat med andre spillere eller bots.
Demoudgave til februar
Seed udkommer i demoversion første februar 2006, to måneder inden den officielle lancering. Demoudgaven kan spilles gratis de første måneder. Når Seed bliver lanceret i begyndelsen af april til næste år, er det målet at nå 30.000 spillere i løbet af fire måneder. Universet i Seed kan håndtere op mod 100.000 betalende spillere. – Og kommer der så mange, bliver Seed en rigtig god forretning.
”Hvis vi blot kan få en halv procent af de spillere, som World of Warcraft har, så bliver Seed en rigtig god forretning,” siger Lars Kroll Kristensen.
Runestone vil efter udgivelsen fortsætte med at udvikle Seed og bygge videre på universet. Men direktør Lars Kroll Kristensen mener ikke, at det er en hindring for at kigge sig om efter nye projekter.